شیردهی

آمادگی برای شیردهی

تاریخ زایمان نزدیک است و من تصمیم دارم خودم به فرزندم شیر بدهم. تا الآن چند سؤال از خودم پرسیده‌ام: آیا از پسش برمی‌آیم، آیا شیر من کافی خواهد بود و سؤال‌های دیگری مثل این‌ها. خوشبختانه، در این تصمیم تنها نیستم!

۱۳۹۶//

طبیعت به‌خوبی طراحی شده است. آمادگی برای شیردهی از همان ابتدای بارداری به صورت خودکار توسط بدن شما شروع می‌شود. : ذخیره‌های چربی شما افزایش می‌یابند، سینه ‌هایتان بزرگ‌تر می‌شوند و تغییراتی از این دست. اما سؤال اینجاست، آیا شما برای این ماجراجویی شگفت‌انگیز آماده هستید؟

 

شیر مادر: بهترین غذا برای فرزند شما

تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه برای نوزادان است، چراکه شیر مادر کاملاً متناسب با نیازهای آن‌هاست. سازمان بهداشت جهانی (WHO) و یونیسف و وزارت بهداشت کشورمان همگی تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای  برای آشنایی بیشتر با فواید شیر مادر به این مقاله "فواید تغذیه با شیر مادر" مراجعه کنید.۶ ماه اول توصیه می‌کنند. 

  • شیر مادر تمامی مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را در مقادیر کافی تأمین می‌کند: پروتئین قابل جذب، انواع چربی، از جمله امگا ۳ و امگا ۶. بعلاوه، ترکیبات شیر مادر متناسب با تغییر نیازهای کودک، تغییر می‌کند. با تغذیه از شیر مادر، احتمال بروز انواع حساسیت‌ها در نوزادان و شیرخواران کاهش می‌یابد.
  • علاوه‌بر‌این، شیر مادر پادتن‌های مورد نیاز سیستم ایمنی نوزاد را نیز فراهم می‌کند.
  • انواع طعم‌ها و مزه‌ها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند. برای همین است که باید برنامه غذایی مادران شیرده متنوع باشد!
  • شیردهی باعث ترشح هورمون اندورفین شده که موجب احساس شادی و رضایت می‌شود.

بیشتر بخوانید : گاز گرفتن و جویدن نوزاد

در اولین فرصت در مورد شیردهی اطلاعات بیشتر کسب کنید

طبیعی است دررابطه با شیردهی و برای آمادگی برای شیردهی سؤالاتی داشته باشید. در این باره با پزشک، ماما، دوستان و یا مادرتان مشورت کنید. علاوه‌ بر‌ این‌ها، کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها و گروه‌های بسیاری هستند که به این موضوع اختصاص دارند ، از آن‌ها استفاده کنید.! به این شکل هرچه بیشتر پیش می‌روید می‌توانید همه شک‌ها و نگرانی‌‌های خود را برطرف سازید

 

مراقبت از پستان در دوران شیردهی

برای اینکه بتوانید به‌لحاظ جسمی خود را برای شیردهی به فرزندتان آماده کنید، اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و بقیه کارها را به طبیعت بسپارید! بدن شما اطراف پستان‌ها و لگنتان چربی ذخیره کرده است تا شیری باکیفیت برای فرزندتان داشته باشید. در مورد پستان‌هایتان هم باید گفت که حجیم‌تر و بزرگتر می‌شوند تا بتوانند شیر مورد نیاز فرزندتان را تامین نماید.

نقش شما: برای غنی‌سازی شیرتان بهتر است رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشید و از سینه هایتان نیز مراقبت کنید. برای این کار هم نیاز به سوتینی مناسب دارید (که پستان‌هایتان را فشرده نکند) و باید با بزرگتر شدن آن‌ها سوتین خود را نیز تعویض کنید. با چند محصول آرایشی بهداشتی به خودتان برسید: کرم برای جلوگیری از ترک خوردن پوست و جلسات ماساژ ملایم برای مراقبت از حالت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها. کرمی انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

 

اولین جلسه شیردهی و آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد

در طول زایمان به غرایز خود اعتماد کنید. اولین ملاقاتتان با نوزاد، رفلکس مکش، تماس فیزیکی با او و ... همه این اتفاقات به‌اندازه‌ای طبیعی رخ خواهند داد که همه شک‌ و شبهه‌های شما از بین خواهد رفت. حتما در بیمارستان درخواست کنید که طی جلسه اول شیردهی ماما یا پرستار شما را همراهی کرده و پیدا کردن حالت مناسب شیردهی به شما کمک کند.. ابتدای هر کاری سخت است پس به خودتان اطمینان داشته باشید و اعتماد کنید. مهم‌ترین نکته لذت بردن و استفاده از این لحظات ناب و جادویی بین شما و نوزادتان است.

بیشتر بخوانید : تکامل بینایی نوزاد

دیدگاه

کلستروم (آغوز) به ماده‌ای گفته می‌شود که در مدت ۳ یا ۴ روز بعد از زایمان از غدد شیری مادر ترشح می‌شود. این ماده سرشار از پروتئین و پادتن‌های مورد نیاز نوزادان است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.