اسباب بازی کودک

آیا اسباب بازی کودک واقعاً بهترین دوست اوست؟

کودک من تنها با بازی کردن با اسباب بازی موردعلاقه‌اش به خواب می‌رود.

۱۳۹۶//

 در مهدکودک، زمانی که برای گردش بیرون از خانه می‌رویم، در خانه پدربزرگ و مادربزرگ، .... هر جایی که می‌رود، آن را به همراه دارد. آیا این راهی است که به او آرامش و اطمینان خاطر می‌دهد؟ تا چه زمانی به این اسباب بازی نیاز دارد؟

خرس تدی، پتوی نرم،... هر چه که می‌خواهد باشد، اسباب بازی کودک برای او خیلی مهم است. زمانی که گم می‌شوند یا باید شسته شوند، خود شروع یک ماجراست! چه طور این داستان عاشقانه پیچیده را مدیریت کنیم؟

اسباب‌بازی کودک ، یک همراه نزدیک؟

در آفریقا و مراکش، کودکان اسباب بازی ندارند. به جای آن، همیشه به مادرشان می‌چسبند و اغلب تا ۳ یا ۴ سالگی، در تخت پدر و مادر خود می‌خوابند. برای ما این مورد کاملاً متفاوت است. اسباب بازی کودک حرف اصلی را می‌زند! تا بیست سال پیش به این موضوع اهمیتی داده نمی‌شد، اما امروزه اهمیت عاطفی آن برای کودکان آشکار شده است. بو و تماس با اسباب بازی‌های مورد علاقه، برای کودک اطمینان‌بخش است.

اسباب بازی مورد علاقه، از آنجا که اولین شیئی است که کودک واقعاً صاحب می‌شود، برایش نقش مهمی ایفا می‌کند. این اسباب بازی کودک را قادر می‌سازد تا تجربه ای بین محیط خانواده و دنیای بیرون داشته باشد؛ بین واقعیت و خیال، حاضر و غایب... به همین دلیل است که دونالد وینیکات، متخصص اطفال و تحلیلگر روان بریتانیایی، آن را "شیء انتقالی" می‌نامد. اسباب بازی مورد علاقه در حقیقت هنگامی که شما دور هستید، جایگزین شماست و زمانی که کودک در مهدکودک است، بعنوان دوست او به او آرامش می‌دهد.

اگر کودک شما اسباب بازی مورد علاقه ندارد، حتماً حس می‌کند که نیازی به آن ندارد. به جای آن شاید دوست دارد انگشت شستش را بمکد یا آهنگ کوتاهی بخواند...

نکته‌های از پدر و مادرها

  • کودک شما، اسباب بازی مورد علاقه‌اش را با خودش همه جا می‌برد و زمانی که اسباب بازیش در خیابان گم می‌شود یا در جایی جا می‌ماند، برای کودک به منزله فاجعه خواهد بود. شاید از همان اسباب بازی مورد علاقه، دو عدد خریده باشید، اما برخی مواقع این تدبیر هم کافی نیست. اینجا برخی از نکته‌های پدر و مادرها برای کنترل این اتفاقات ارائه شده است...
  • اسباب بازی مورد علاقه را در زمان رفتن به خرید گم کردید؟ زمان آن رسیده که یکی دیگر از آن را به کودک بدهید ... اما مراقب باشید، کودکان گول نمی‌خورند. ابتدا تمام سعی خود را در پیدا کردن اسباب بازی او به کار برید اما اگر پیدا نشد مشابه آن را برای او بخرید.
  • خانه را ترک کرده‌اید و اسباب بازی مورد علاقه را در خانه جا گذاشته‌اید! نترسید، تمام چیزی که نیاز دارید این است که کودکتان را بیشتر بوس و بغل کنید. اسباب بازی مورد علاقه باید جای شما را پر کند، حالا که آن نیست، موقعش رسیده تا جای خود را پس بگیرید.
  • باید اسباب بازی مورد علاقه را بشویید؟ زمانی این کار را انجام دهید که کودک شما واقعاً به آن نیاز ندارد. می‌توانید برای خشک کردن سریع‌تر آن از خشک‌کن استفاده کنید! در ضمن، می‌توانید به کودکتان اسباب‌بازی جایگزین بدهید. نکته‌ای دیگر: اسباب بازی مشابه را نیز اغلب بشویید تا هر دوی آن‌ها بو و تازگی و کهنگی یکسان داشته باشند.
  • اسباب‌بازی مورد علاقه خیلی کهنه شده، اما نمی‌شود دورش انداخت. می‌توانید پیشنهاد درست کردن آن را بدهید. توضیح دهید که اسباب بازی مورد علاقه باید یک روز در خانه مادربزرگ باشد تا بهتر شود و خیلی زود مثل اولش باز خواهد گشت.
  • کودکتان اسباب بازی مورد علاقه‌اش را ترک نمی‌کند؟ هیچ دلیلی بر مجبور کردن او به این کار وجود ندارد. خودشان تصمیم می‌گیرند که کی برای این کار آماده‌اند و  این اتفاق معمولاً بین ۳ تا ۶ سالگی می‌افتد. اگر کودکتان بیش از ۶ سال سن دارند و هنوز خیلی به اسباب بازی‌اش وابسته است، توضیح دهید که دیگر بزرگ شده و فقط می‌تواند آن را در اتاق خود نگه دارد و اجازه ندارد آن را همیشه و همه‌جا همراه خود داشته باشد.

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.