استفراغ نوزاد

آیا استفراغ نوزاد نگران‌کننده است؟

معمولاً بعد از هر بار شیر خوردن، بالا می‌آورد و گریه می‌کند. چه کار می‌توانم بکنم؟

۱۳۹۶//

در اکثر موارد، استفراغ نوزاد چندان نگران‌کننده نیست. بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد. صبور باشید و تا زمان معرفی تغذیه تکمیلی صبر کنید و متوجه خواهید شد که غذا خوردن در حالت عمودی مشکل را حل می‌کند. تا آن زمان می‌توانید با انجام کارهای زیر به فرزند خود کمک کنید.

علت استفراغ در نوزادان، چطور می‌توان رفلاکس را از استفراغ تشخیص داد؟

رفلاکس زمانی رخ می‌دهد که معده شیر را پس می‌زند ،پس از یک وعده شیردهی محتویات معده به مری برمی‌گردند. باید بدانید فرزند شما هیچ دردی احساس نمی‌کند و این امر اختلالی در رشد او ایجاد نخواهد کرد. از جمله عواملی که موجب رفلاکس می‌شوند این است که شاید فرزند شما زیاد غذا خورده باشد و محتویات اضافی را از معده خود بیرون می‌کند، یا اینکه شاید سیستم گوارشی آن‌ها هنوز نابالغ است و دریچه اسفنکتر در ابتدای معده هنوز هم به‌خوبی کار نمی‌کند. زمانی که فرزند شما به‌طور معمول در طول شب و روز شیر استفراغ می‌کند، ممکن است دچار رفلاکس معده شده باشد که می‌تواند ناشی از ورم مخاط معده، سوء‌هاضمه، زیاد بودن اسید معده و یا حساسیت به پروتئین موجود در شیر گاو باشد. در این حالت، فرزند شما درد دارد و کاری هم از دست شما برنمی‌آید. بهتر است برای این نوع استفراغ نوزاد هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده کنید.

درمان استفراغ نوزاد

اگر فرزند شما مرتباً استفراغ می‌کند، باید کارهای خاصی بکنید:

  • در مورد غذا پزشکتان باید تصمیم بگیرد، اما به‌خاطر داشته باشید که می‌توانید با استفاده از مواد غلیظ‌کننده بدون گلوتن ، مانند غلات برنج که در داروخانه‌ها موجود است، شیر خودتان را غلیظ‌تر کنید. اگر فرزند شما پراشتهاست: تعداد وعده‌های شیردهی را بیشتر و میزان شیر را در هر وعده کم کنید.
  • برای رفاه و سلامتی هرچه بیشتر فرزندتان اقدامات پیش‌گیرانه‌ای وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. به‌عنوان مثال شاید الآن و در این وضعیت، زمان مناسبی برای هواپیما بازی و بالا انداختن فرزندتان نباشد، اما گرفتن آروغ نوزاد می‌تواند به او خیلی کمک کند. همچنین وقتی او را می‌خوابانید بهتر است سر او را کمی بالا بگذارید (می‌توانید یک حوله را تا کنید و زیر تشک او بگذارید). فراموش نکنید که ممکن است پوشکش تنگ باشد و به شکمش فشار بیاورد.

اگر هیچ‌کدام از این راه‌ها جواب نداد و استفراغ نوزاد شما تمام نشد و همچنان گریه می‌کند، داروهایی وجود دارند که می‌توانند او را آرام کنند و دردش را کاهش دهند. پس با پزشکتان مشورت کنید.

دیدگاه

لوری، مادر جوان ۴ ماهه:«متوجه شدم زمانی ‌که دخترم را داخل صندلی مخصوص خودش می‌گذارم، انگار غذا را بهتر هضم می‌کند. متخصص اطفال او هم به من گفته بود که حالت عمودی به هضم بهتر شیرخواران کمک می‌کند».من که از سینه‌ام به فرزندم شیر می‌دهم چه کار بکنم؟باتوجه به این نکته که شیر شما عامل این حالت نیست می‌توانید به شیر دادن به او ادامه دهید. البته با مشورت پزشکتان دراین خصوص می‌توانید بهترین تصمیم ممکن برای جلوگیری از استفراغ نوزاد خود را اتخاذ کنید.

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.