اضافه وزن در بارداری

چه مقدار اضافه وزن در بارداری طبیعی است؟

همه بارداری‌ها ناگزیر با کمی اضافه وزن همراه هستند. برای سلامتی مادر و البته سلامتی جنین، اضافه وزن در بارداری نباید بیشتر و یا کم‌تر از میزان توصیه‌شده باشد. در ادامه از این مورد که چه مقدار اضافه وزن در بارداری طبیعی است مطلع می‌شویم.

۱۳۹۶//

آیا معیار مشخصی برای اضافه وزن در بارداری وجود دارد؟

خیر، هر خانمی منحصر‌به‌ فرد است و لذا هر بارداری نیز متفاوت و منحصر‌به‌فرد است. اضافه کردن چند کیلو‌گرم در این دوران بارداری اجتناب‌ناپذیر است و به موارد زیر مربوط می‌شود:

  • وزن جنین (بطور میانگین ۳ کیلوگرم)؛

  • ذخیره آب و اضافه شدن وزن رحم و پستان‌ها (۲.۵ کیلوگرم)؛

  • مایع آمنیوتیک (۱.۵ کیلوگرم)؛

  • افزایش حجم خون (۱.۵ کیلوگرم)؛

  • جفت (۰.۵ کیلوگرم)

درصورتی که شاخص توده بدنی شما برابر با ۳۰ و یا حتی بیشتر از آن است، نباید بیشتر از ۶ تا ۷ کیلوگرم اضافه وزن در بارداری داشته باشید. این مقدار نهایتاً در مجموع به ۹ کیلوگرم می‌رسد که پزشکان توصیه می‌کنند ۲ تا ۴ کیلوگرم به‌منظور ذخیره چربی مورد نیاز برای تغذیه جنین در رحم و شیردهی به نوزاد بعد از زایمان نیز به این ۹ کیلوگرم اضافه شود.

باتوجه به وزن شما قبل از بارداری، ممکن است پزشکتان این مقدار اضافه وزن را با توجه به وزن شما قبل از بارداری کمی تغییر دهد و درصورتی‌ که شما اضافه‌وزن داشته باشید به شما توصیه می‌کند تا کم‌تر از این مقدار اضافه کنید و بالعکس درصورتی‌که بیش‌از‌اندازه لاغر هستید به شما توصیه می‌کند تا میزان انرژی و کالری دریافتی خود را افزایش دهید.

حداکثر اضافه وزن در بارداری چقدر است؟

پزشک شما با محاسبه شاخص توده بدنی شما (BMI) (حاصل تقسیم وزن  به کیلوگرم  بر قد به متر مربع و در نظر گرفتن عوامل دیگر مانند رژیم غذایی، سلامتی و سبک زندگی شما، می‌تواند این مقدار را مشخص کند.به‌عنوان مثال: اگر وزن شما قبل از بارداری ۵۵ کیلو‌گرم باشد و قد شما هم ۱.۶۲ متر باشد، شاخص توده بدنی شما ۲۱ خواهد بود.

  • یک شاخص توده بدنی طبیعی بین ۲۰ و ۲۵ است. بنابراین میزان اضافه وزن توصیه‌شده در دوران بارداری بین ۱۱.۵ و ۱۵ کیلوگرم خواهد بود.
  • اگر شاخص توده بدنی شما کم‌تر از ۲۰ باشد، می‌تواند ۱۶ تا ۱۷ کیلوگرم وزن اضافه کنید.
  • درصورتی هم که شاخص توده بدنی شما ۲۵ و یا بیشتر باشد، میزان وزنی که می‌توانید اضافه کنید بین ۷ تا ۱۰ خواهد بود.
  • اگر شاخص توده بدنی شما ۳۰ و یا بیشتر از آن باشد، نباید بیشتر از ۶ تا ۷ کیلوگرم اضافه کنید.

مخاطرات اضافه وزن در بارداری چیست؟

اضافه وزن می‌تواند خطرات بسیاری برای مادر باردار داشته باشد، مانند: دیابت بارداری، فشار خون بارداری، التهاب سیاه‌رگها و مشکلاتی دیگر از این قبیل. جنین هم ممکن است بیش‌از‌اندازه بزرگ شود که زایمان را بسیار سخت و دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید: دیابت بارداری

اندکی کاهش وزن در ۳ ماهه اول بارداری: آیا طبیعی است؟

بله، کاهش وزن در ۳ ماهه اول نه تنها طبیعی است رایج هم هست. علت این امر حالت تهوع و استفراغ‌های زیاد این دوران است. اما جایی برای نگرانی نیست: در این مرحله، جنین انرژی بسیار کمی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: تغذیه دوران بارداری

آیا می‌توان در طول دوران بارداری رژیم هم گرفت؟

رژیم گرفتن در طول دوران بارداری به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود! این کار نه‌تنها باعث ایجاد کمبودهای تغذیه‌ای در مادر باردار می‌شود، بلکه جنین را از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد محروم می‌کند. کنترل اضافه وزن در بارداری برای پیشگیری از اضافه وزن بیش از اندازه لازم است و حتی توصیه می‌شود، اما به‌‌هیچ عنوان کم کردن وزن در این دوران توصیه نمی‌شود. پزشک شما روند افزایش وزن‌ شما را کنترل می‌کند، اما نباید اجازه دهید این مسئله برای شما تبدیل به وسواس شود: هیچ دلیلی ندارد که خودتان را ۲ مرتبه در روز وزن کنید! 

چطور می‌توانم اضافه وزن خود را کنترل کنم تا بیش‌از‌اندازه وزن اضافه نکنم؟

فراموش نکنید که رژیم غذایی شما باید به منظور تأمین پروتئین، کربوهیدرات و لیپید مورد نیاز بدن در اندازه‌های مناسب، متعادل و متنوع باشد. در طول دوران بارداری نیاز بدن شما به کالری کمی افزایش خواهد یافت، اما به‌هرحال باید از خوردن میان وعده در طول روز خودداری کنید و بعلاوه نباید تسلیم همه ویارهایتان شوید! درصورت نیاز، می‌توانید در طول روز ۱ یا ۲ میان وعده بخورید، یکی صبح و دیگری بعد‌ازظهر. بهتر است میان‌وعده‌هایتان را طوری انتخاب کنید که کالری‌های خوب را برای بدنتان فراهم کنند: ۱ لیوان شیر کم‌چرب و یا ۱ فرآورده لبنی کم‌قند و یا ۱ برش پنیر به اضافه ۱ برش نان یا غلات یا ۲ عدد بیسکوییت همراه با یک تکه میوه. مهم‌تر از همه ورزش را فراموش نکنید. بارداری بیماری نیست، پس بهتر است لباس ورزشی‌ خود را بپوشید و کمی پیاده‌روی کنید تا میزان مناسبی اضافه وزن در بارداری داشته و به سلامت نوزاد خود نیز کمک کنید!

بیشتر بخوانید: رفع اضافه وزن بارداری

دیدگاه

باید اشاره‌ داشته باشیم که مقدار توصیه‌شده وزنی که می‌توان در دوران بارداری و بدون آسیب رساندن به جنین، اضافه کرد، باتوجه به ذخیره‌های مادران باردار قبل از بارداری بین ۶ تا ۱۷ کیلوگرم است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.