کولیک نوزاد

اطلاعاتی در مورد کولیک نوزاد

اگرچه، خیلی‌ها به من گفته‌اند که کولیک نوزاد خطری ندارد و موقت است، از اینکه می‌بینم فرزندم گریه می‌کند خیلی نگران و مضطرب می‌شوم. برای کمک به او و آرام شدن خودم چه کار می‌توانم بکنم؟

۱۳۹۶//

نشانه‌های معمول کولیک نوزاد

چند روزی است که کودک زیبای شما با وجودی که از همان ابتدا بسیار آرام بوده است، مرتباً در طول روز و چند مرتبه در طول شب گریه می‌کند. بیشتر از همیشه هم عصبی است و به‌هیچ عنوان هم آرام نمی‌شود. مهم‌تر از همه این که این ناراحتی او باعث می‌شود تا با صدای بلند طوری گریه کند و جیغ بکشد که مثل این‌ جیغ‌ها را در رؤیا هم تصور نمی‌کردید. با توجه به این که شما هم خسته هستید، کم‌کم تحمل این وضع برای شما سخت‌تر می‌شود.
در یک کلمه، شما ترسیده‌اید! کاملاً طبیعی است. شما باید با پزشک مشورت کنید. اما به احتمال قوی آنچه که کودک شما تجربه می‌کند کولیک است. خبر خوب این که اولاً هیچ خطری سلامت او را تهدید نمی‌کند و دوم این که این اوضاع تنها چند هفته ادامه خواهد داشت.

 

کولیک نوزاد چیست؟

دل دردهای شدید و مداوم. فرزند شما گریه می‌کند، عصبی است ( و مدام تکان می‌خورد و به خودش می‌پیچد) و از او باد خارج می‌شود. طبق آمار موجود، تقریبا ۲۰% از شیرخواران از دوهفتگی تا سن ۴-۳ ماهگی، از کولیک رنج می‌برند. نباید کولیک را با اسهال نوزاد اشتباه گرفت، مدفوع شیرخواران مبتلا به اسهال، زیاد و آبکی است. کولیک نوزاد می‌تواند چند عامل داشته باشد: سیستم گوارشی و عصبی نابالغ، استرس و پریشانی والدین که شیرخوار را هم تحت تأثیر قرار داده است، پرخوری، عدم سازگاری با شیر خشک و یا تعویض چندباره شیر خشک مصرفی.
در صورتی ‌که فرزند شما علائم ذکر شده در بالا را داشته باشد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا معلوم شود که او مبتلا به کولیک است یا خیر.

 

در خانه چه کاری برای درمان کولیک نوزاد می‌توانید انجام دهید!

در ادامه چند توصیه برای شما داریم که می‌تواند برای فرزندتان مفید باشد.
 

چه کار باید کرد:

  • اگر خودتان به فرزندتان شیر می‌دهید، از خوردن غذاهای تند، انواع کلم (کلم بروکلی، کلم بروکسل و غیره) و حبوبات که می‌توانند موجب نفخ شوند پرهیز کنید. در هر وعده شیردهی تنها از یکی از پستان‌های خود به او شیر بدهید تا بتوانند شیر غلیظ را در پایان وعده دریافت کند که می‌تواند از کولیک جلوگیری کند.
  • همانطور که می‌دانید بهترین تغذیه برای همه شیرخواران شیرمادر است. اگر به هر دلیلی پزشک متخصص اطفال صلاح دید که از شیرخشک استفاده نمایید، سعی کنید مقدار هوایی که از طریق سرشیشه وارد معده او می‌شود را کاهش دهید. از شیشه شیرهای ضد رفلاکس استفاده کنید که مقدار هواخواری را کاهش می‌دهد، مطمئن شوید که باد درون معده فرزندتان از طریق بادگلو خارج می‌شود؛ گرفتن آروغ نوزاد می‌تواند تا حد زیادی از کولیک نوزاد جلوگیری کند، بدون مشورت با پزشک شیر خشک مصرفی او را عوض نکنید و حتماً مقادیر آب و پودر را به‌درستی ترکیب کنید.
  • شکم فرزندتان را به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید، یک بطری آب داغ را که در حوله‌ای پیچیده شده است برروی شکم او بگذارید (گرما برای از بین بردن درد بسیار مؤثر است)، تا جایی که ممکن است ازآغوشی استفاده کنید چراکه بودن در حالت عمودی درد او را کم می‌کند (در کشورهایی که شیرخواران اکثراً در تمام طول روز توسط مادرشان و یا دیگران در آغوشی و وسایلی شبیه آن حمل می‌شوند، موارد مبتلا به کولیک دیده نشده است).
     

آنچه باید در مورد کولیک نوزاد بدانید:

مکیدن، درد روده را تسکین می‌دهد، بنابراین ممکن است فرزندتان بخواهد همواره غذا بخورد که با این کار احتمال پرخوری وجود دارد که نهایتاً منجر به دل‌درد می‌شود!

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد. 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.