بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا

۴۰ ساله هستم و می‌خواهم بچه‌دار شوم. بله می‌دانم، ۴۰ سال دارم ... به من گفته‌اند که بارداری در سن بالا می‌تواند کمی سخت باشد، اما غیرممکن نیست! برای افزایش شانسم باید چه کار کنم؟

۱۳۹۶//

گرچه بارداری در سن بالا چندان مرسوم نیست، مطمئن باشید که بیشتر این بارداری‌ها نیز به سلامتی و بدون مشکل و پیچیدگی به نتیجه می‌رسند. با معاینه‌های دقیق پزشکی، می‌توانید فرزندی سالم داشته باشید! مهم‌ترین چیز این است که به خودتان اعتماد داشته باشید و دقت کنید.

 

گواهی سلامتی!

پیشنهاد و توصیه اکثر متخصصین زنان و زایمان به خانم‌هایی که نزدیک ۴۰ سال سن دارند این است که «منتظر نمانید تا اتفاقی باردار شوید». چرا که با افزایش سن ریسک های بارداری افزایش می‌یابند و احتمال بارور شدن نیز کاهش پیدا می‌کند.عنوان مثال در سن ۲۰ سالگی شانس باروری در یک چرخه ماهانه ۱ در ۴ است، در ۳۵ سالگی ۱ در ۸ و بعد از ۴۰ سالگی ۱ در ۱۲. برای افزایش شانستان، بهتر است یک جلسه معاینه قبل از بارداری داشته باشید.مطلب پیشنهادی: افزایش احتمال بارداری

 

مادر شدن در ۴۰ سالگی: مراقب خودم هستم!

آیا بارداری در سنین بالا پرخطرتر است؟ بله، اما به کمک پیشرفت‌های حاصل شده در علم پزشکی و آزمایش‌ها، این موارد به‌خوبی تحت کنترل قرار می‌گیرند. نکته اصلی این است که به ندای بدن خود گوش دهید و فشار بیش از حد به خودتان نیاورید. اولویت شما باید باردار شدنتان باشد. تا الآن هم خیلی برای بچه‌دار شدن صبر کرده‌اید: کار، سفر، گردش ... دیگر همه چیز را امتحان کرده‌اید. الآن دیگر باید یاد بگیرید استراحت کنید! و موارد زیر را به‌خاطر بسپارید: 

  • ممکن است هر روز احساس خستگی مفرط کنید.

  • احتمال بروز انواع بیماری‌ها بیشتر است: فشار خون بالا، دیابت بارداری و غیره.

  • احتمال سقط جنین نیز، به خصوص در ۳ ماه اول، بالاست.

  • بدون اینکه نگران شوید فراموش نکنید که باید اولویت‌های خودتان را تنظیم کنید. همه مادران اقرار می‌کنند که همه این زحمات به نتیجه آن می‌ارزد!

 

سلامت کامل فرزند من!

به کمک پیشرفت‌های علم پزشکی و تمامی معاینات مختلف دوران بارداری، جنین از نزدیک و بادقت تحت نظر خواهد بود و در سلامت کامل متولد خواهد شد! برای پیشگیری از بروز هر نوع خطر احتمالی، ممکن است برای خانم باردار بالای ۳۸ سال، آمنیوسنتز توصیه ‌شود. هدف از این کار تشخیص هر نوع نقص کروموزومی و یا سندروم داون است. احتمال سندروم داون در سن ۲۰ سالگی ۱در ۱۵۰۰ و در سن ۴۰ سالگی ۱ در ۱۰۰ است. برخلاف آنچه معمولاً گفته می‌شود، احتمال بروز دیگر نواقص مادرزادی با بارداری در سن بالا خیلی کم افزایش می‌یابدبنابراین آرامش خیال داشته باشید، چراکه شوق بارداری چیزی فراتر از همه اینهاست. اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

 

دیدگاه

شانس یک خانم ۳۰ ساله برای بارداری در طول ۱۲ ماه، ۷۵% است. این رقم بعد از ۴۰ سالگی کاهش می‌یابد. تعداد خانم های ۳۵ تا ۴۰ ساله ای که بچه می‌خواهند رو به افزایش است. میانگین سن زایمان در میان خانم‌ها رو به افزایش بوده است. امروزه میانگین سن خانم در زمان زایمان نسبت به بیست سال پیش ۲ سال افزایش پیدا کرده و به ۳۰ سال رسیده است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.