صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته بیستم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته بیستم بارداری

این هفته اتفاقات زیادی درون شکم شما در حال رخ دادن است، که احتمالاً بعد از خواندن آن‌ها به چرت زدن نیاز پیدا می‌کنید!

درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته بیستم بارداری

فرزند شما به‌سرعت در حال رشد است، به‌خصوص مغز او که حالا با سرعت زیادی تکامل پیدا می‌کند. بدن او واقعاً رشد چشمگیری داشته که باعث می‌شود سرش همچون گذشته بزرگتر از بدنش نباشد. اگر فرزند شما دختر است، اکنون تخمدان‌هایش مجهز به سلول‌های ابتدایی برای تولید ۶ میلیون تخمک شده است. اما از این مرحله رشد به بعد، تعداد آن رو به کاهش خواهد گذاشت و در زمان تولد به حدود ۱ میلیون عدد خواهد رسید. پانکراس او شروع به تولید انسولین کرده، هورمونی که میزان قند خون او را در طول زندگی تنظیم خواهد کرد. همچنین باعث می‌شود تا فرزند شما از چربی و قند برای رشد استفاده کند، که این امر در حال سرعت گرفتن است و چربی‌ها برای تامین انرژی پس از تولد زیر پوست او جمع می‌شوند. خیلی هوشمندانه است، مگر نه؟

بدن مادر در هفته بیستم بارداری

آیا تا‌ به‌حال تکان خوردن فرزندتان را حس کرده‌اید؟ چه لحظه‌ شگفت‌انگیزی! برای این‌که حداکثر لذت را ببرید با آرامش دراز بکشید یا بنشینید. بعد قادر خواهید بود تا به خوبی تکان خوردن‌های او را حس کنید. زمانی که حرکت می‌کنید، در حقیقت فرزند خود را مانند گهواره تکان می‌دهید تا خوابش ببرد. او هنوز هم در روز تا ۲۰ ساعت می‌خوابد. بیشترین زمان فعالیت جنین بین ۸ تا ۱۱ شب است.اما با این ‌حال هنوز هم برای حس‌ کردن تحرکات فرزندتان به‌صورت واضح، باید صبور باشید. در ابتدا به‌صورت تکان‌های آرام یا سریع آن را حس خواهید کرد. لگد‌ها معمولا از هفته ۲۵ به بعد  به‌طور واضح حس خواهند شد. در هفته‌های بعد پدرها نیز قادر خواهند بود تا این احساس باشکوه را تجربه کنند.

تغذیه در هفته بیستم بارداری

ممکن است به شما درباره اهمیت فلوراید برای سلامت دندان خود و فرزندتان گفته باشند. در بعضی از تحقیقات در مادرانی که در دوران بارداری از فلوراید استفاده کرده بودند، شاهد ۳۵% کرم‌خوردگی کمتر دندان در کودکان تا سن ۶ سالگی بودیم. در بعضی از کشورها مانند سوئد، برای جلوگیری از کرم‌خوردگی دندان تصمیم ‌گرفته‌اند تا به آب شیرین فلوراید بزنند. تمام این‌ها برای این است که بگوییم استفاده از فلوراید در دوران بارداری از دندان‌های کودک شما مراقبت می‌کند (دندان‌های دائمی او کمی پس از تولد، شروع به شکل‌گیری می‌کنند). عادات غذایی جدید باعث شده‌اند که ما به ندرت فلورین را از دست بدهیم. ما آب‌های معدنی می‌نوشیم، ماهی و سبزیجاتی مانند کاهو و اسفناج که حاوی فلورین هستند (و بعضی از میوه‌ها مانند سیب هم حاوی آن هستند) می‌خوریم.

راهکارها

گربه‌ها معمولاً در رابطه با خانم‌های باردار از شهرت خوبی برخوردار نیستند. آیا گربه شما می‌تواند بیماری خطرناک توکسوپلاسموز را به جنین منتقل کند؟ نیازی نیست که در دوران بارداری گربه را از خانه دور نگهدارید، اما باید تدابیر مراقبتی را در نظر داشته‌ باشید، به‌خصوص اگر گربه شما جوان است. مدفوع بچه‌گربه‌ها  توکسوپلاسموز را منتقل می‌کند.این اتفاق بسیار شایع است و بسیاری از خانم‌های باردار بدون این‌که خود متوجه شوند به آن دچار می‌شوند. این بیماری برای فرزندی که در شکم دارید بسیار خطرناک و حتی کشنده است، برای جلوگیری از خطر، مراقبت از گربه را به دیگران بسپارید و پس از هر بار تماس یا لمس گربه دستان خود را بشویید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.