صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته سیزدهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته سیزدهم بارداری

شروع سه ماهه دوم، شروع اتفاقات ویژه‌ای در مراحل رشد فرزند شماست.

درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته سیزدهم بارداری

تغییرات زیادی در هفته سیزدهم بارداری رخ ‌داده است. فرزند شما می‌تواند انگشتان خود را جمع کند، دهانش را باز و بسته کند و به تازگی می‌تواند بلعیدن را آغاز کند، او می‌تواند مایع آمنیوتیک را ببلعد، که توسط مجرای گوارشی جذب می‌شود و با ادرار توسط کلیه دفع می‌شود، تمامی این اعضا به تازگی و به خوبی کار خود را آغاز کرده‌اند. پوست او به تازگی شروع به تولید ملانین کرده است، پس از تولد، ملانین مسئول رنگدانه‌‌های پوست او خواهد بود. استخوان‌ها در حال شکل گرفتن هستند و استخوان‌های کوچک در حال وصل شدن به یکدیگر هستند. وزن او حدود ۳۰ گرم است و طول او از دنبالچه تا رأس سر به ۷ سانتی‌متر می‌رسد. البته قطعا او فوق‌العاده است!

بدن مادر در هفته سیزدهم بارداری

معمولاً در پایان ماه سوم بارداری تمامی ناراحتی‌های جزئی مربوط به دوران آغازین بارداری از بین می‌روند و حال شما بسیار بهتر می‌شود. از هر فرصتی برای بیرون رفتن و تنوع و بهره بردن از هوای آزاد استفاده کنید، حتی اگر هوا ابری یا گرفته باشد. اشعه آفتابی که از پشت ابرها می‌تابد نیز به افزایش ویتامین D شما کمک می‌کند، هم شما و هم فرزندتان به آن نیاز دارید (همچنین پوستتان!).

آیا متوجه شده‌اید که پوست شما زیباتر شده است؟ بارداری اغلب تاثیرات مثبتی روی پوست دارد. تغییرات هورمونی متابولیسم را تحریک می کند و موجب سلامتی بیشتر رنگ و بافت پوست می‌شود. اما مراقب لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی پیشانی یا گونه‌هایتان باشید. این رنگدانه‌ها ضرری برای شما ندارند و سه ماه پس از زایمان خود به خود از بین می‌روند. این افسانه که از روی رنگدانه‌ها می‌شود به جنسیت فرزند پی برد، خرافاتی بیش نیست!

تغذیه در هفته سیزدهم بارداری

از آنجا که ماهی منبعی غنی از پروتئین با چربی کم محسوب می‌شود، خانم‌های باردار می‌توانند از ماهی به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل خود استفاده کنند. با این حال از خوردن بعضی از ماهی‌ها در دوران بارداری باید خودداری کرد. بعضی از ماهی‌ها دارای مقادیر زیادی جیوه هستند، ماده‌ آلاینده‌ای که سیستم اعصاب جنین نسبت به آن بسیار حساس است.

لیست ماهی‌هایی که از خوردن آن‌ها باید بپرهیزید شامل بعضی از ماهی‌های بسیار معمول و متداول نیز می‌شود مانند ماهی تن.

برای اطمینان با پزشکتان مشورت کنید.

راهکارها

شما تاکنون بدون لباس‌های باردای راحت بوده‌اید و ممکن است هنوز هم زمان زیادی باقی‌مانده باشد تا به لباس‌هایی با فضای بیشتر نیاز پیدا کنید. بد نیست که زودتر از موعود به فکر لباس بارداری باشید و بهتر است با دوست خود برای خرید لباس‌ بارداری سری به فروشگاه‌ها بزنید. یکی از چیزهایی که به آن نیاز دارید سوتین با سایز مناسب و بند‌هایی با ‌قابلیت تغییر سایز در آن است.

به دلیل رشد و افزایش سایز سینه‌های شما، هیچ‌چیز نباید به آن‌ها فشار بیاورد یا شما را درمضیقه قرار دهد. شاید بهتر باشد برای تهیه سوتین مناسب دوران بارداری و شیردهی، کمی صبر کنید. طی چند هفته  آتی به‌خاطر رشد فرزند شما  ممکن است به لباس‌های بزرگ‌تری نیاز داشته باشید. 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.