صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته سی و یکم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته سی و یکم بارداری

روز تولد در حال نزدیک شدن است، فرزند شما در حال چرخش و قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای زایمان است. چه کودک باهوشی! اما شما این موضوع را از قبل می‌دانستید.

درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته سی و یکم بارداری

فرزند شما هر‌روز بیشتر رشد می‌کند. در هفته سی و یکم بارداری وزن او به نیمی از وزن زمان تولدش می‌رسد و هنوز هم چند سانتی‌متر جای رشد بیشتر دارد. در همین حین، در حال آماده شدن و تغییر موقعیت برای زمان زایمان است: در ۹۵% از بارداری‌ها، نوزاد  می‌چرخد و با سر به دنیا می‌آید. به این عمل "قرار گرفتن در حالت مناسب" می‌گویند و در سونوگرافی بعدی تشخیص داده خواهد شد. اگر در حین آزمایش پزشک متوجه بشود که فرزند شما در جای مناسب قرار نگرفته ‌است (که البته این به معنی وجود مشکل نیست!)، تدابیری را برای زایمان مناسب و آرام، در نظر می گیرد، شاید زایمان با روش سزارین.

بدن مادر در هفته سی و یکم بارداری

اگر از سایز سینه‌های خود متعجب شده‌اید، به یاد بیاورید که بدن شما در حال آماده شدن برای شیر‌دهی است. لحظه بزرگ در حال فرا‌رسیدن است! اگر هر از گاهی رگه‌های زرد‌رنگی روی تی شرت یا بلوز خود مشاهده کردید، تعجب نکنید: به آن آغوز یا کلستروم گفته می‌شود. با‌اینکه عجیب به‌نظر می‌رسد، اما نشانه خوبی محسوب می‌شود. این به معنی آمادگی سینه‌ها برای شیر‌دهی به نوزاد است. شیر آغوز که با آن فرزند خود را تغذیه می‌کنید، شامل تمام پادتن‌های لازم برای سیستم ایمنی نوزاد است که از او در برابر عفونت‌های بعد از زایمان جلوگیری می‌کند. در این مرحله، شیر آغوز در تمام خانم‌ها وجود ندارد، اگر شما دارای شیر آغوز یا کلستروم هستید، می‌توانید با سوتین مخصوص یا پد ویژه دوران بارداری از لباس‌های خود محافظت کنید. می‌توانید این وسایل را از فروشگاه لوازم بهداشتی یا سیسمونی تهیه کنید.

تغذیه در هفته سی و یکم بارداری

از‌آنجایی که فرزند شما از حالا تا زمان تولد حدود ۱ تا ۱.۵ کیلو وزن اضافه می‌کند؛ به طور میانگین ۲۰۰ گرم در هفته، باید رژیم غذایی خود را کمی تنظیم کنید. این به معنی خوردن کالری با حجم بالا نیست، تنها باید مطمئن شوید که به اندازه‌ای غذا می‌خورید که انرژی شما و فرزندتان تأمین شود. مصرف میوه و سبزیجات زیاد، پروتئین کم‌چرب، غلات کامل و  چربی‌های سالم، بهترین راه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز فرزند شماست، بدون این‌که از ذخایر بدن شما استفاده شود و برای شما مشکلی ایجاد کند.

راهکارها

اندازه و حجم سینه‌ها هیچ ارتباطی با شیردهی کودک ندارند. تکرار می کنیم، هیچ ارتباطی ندارند! حتی اگر سینه‌ شما کوچک باشد، هیچ مشکلی در شیردهی به فرزند خود نخواهید داشت. کوچک بودن سایز سینه تأثیری در میزان تولید شیر ندارد، مقدار شیر بستگی به میزان نوشیدن شیر توسط نوزاد و طریقه مکیدن او دارد! بله همه چیز بستگی به نوزاد دارد!

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.