صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته ششم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته ششم بارداری

سرعت رشد فرزند شما هم‌اکنون افزایش‌ یافته است. میزان زیاد و هیجان‌انگیزی تکامل برای موجودی بسیار کوچک!

درباره این هفته بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته ششم بارداری

حدس بزنید چه اتفاقی افتاده است؟ فرزند شما حالا دارای پوست واقعی است! و به طرز شگفت‌انگیزی، تمامی اعضای بدن، با این‌که هنوز کوچک هستند، سر جای خود قرار ‌گرفته‌اند. اعصاب بینایی در حال رشد هستند و سر او به خوبی شکل گرفته ‌است. از هفته ششم بارداری قلب و کلیه جنین فضای بسیاری را در رحم اشغال می‌کنند.همچنین ستون فقرات او نیز شکل گرفته‌ است. بازوها و پاهای او بلندتر می‌شوند و بخشی که به شکل "دم" دیده می‌شد نیز به زودی ناپدید می‌شود. طی دو هفته آتی، انگشتان به هم چسبیده، جای خود را به انگشتانی مجزا می‌دهند.هفته ای پر کار!

بدن مادر در هفته ششم بارداری

شما تا به ‌اینجای کار به همراه کودکی که ۳۳ هفته بعد به دنیا خواهد آمد، خوب پیش رفته‌اید. بسیاری از خانم‌ها در این هفته باید انتظارات خود را کاهش دهند. بعضی از عوارض جانبی نامطلوب ممکن است بروز یابند. این امر شامل عوارضی مانند تهوع، اختلال خواب و تغییرات در خلق‌و‌خو می‌شود. اما خبر خوب این که که این‌ها می‌توانند نشانه‌هایی مثبت باشند. این امور به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتند که کاملاً عادی و نشانگر سلامت بارداری هستند.

با این حال، زیاد خود را تحت فشار قرار ندهید!

باردارای، بیماری نیست اما هنوز در بدن شما کشمکش‌های زیادی در جریان است. شاید در بین کارهایتان زمانی برای استراحت بیشتر پیدا کردید.

تغذیه در هفته ششم بارداری

اگر احساس خستگی شدید می‌کنید، می‌توانید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که به جلوگیری از خستگی کمک کند.چیزهایی مانند کربوهیدرات‌های پیچیده (غذاهای نشاسته‌دار مانند نان، پاستا، سیب‌زمینی، برنج، غلات و حبوبات) انرژی شما را در طول روز حفظ می‌کنند.سرعت رشد فرزند شما هم‌اکنون افزایش‌ یافته است. میزان زیاد و هیجان‌انگیزی تکامل برای موجودی بسیار کوچک!

فراموش نکنید که مقداری میوه و سبزیجات که منابع غنی ویتامین هستند و همینطور غلات، جوانه گندم و آجیل برای تامین منیزیم که موجب آرامش درونی شما می‌شود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ویتامین B6، برای عملکرد سیستم اعصاب مرکزی شما ضروری است. از نوشیدن آبمیوه‌ و شیر غیر‌پاستوریزه و خوردن لبنیات غیر‌پاستوریزه خودداری کنید و از شسته شدن تمامی میوه‌ها و سبزیجات اطمینان حاصل کنید.

راهکارها

متعجب خواهید شد اگر بدانید در دوران بارداری نیز می‌توانید بدوید؟ اگر تا‌به‌حال به‌صورت منظم دویدن را در برنامه خود داشته‌اید، تا جایی که دویدن موجب احساس خوشی در شما بشود و لطمه‌ای به شما وارد نکند، دویدن ایرادی ندارد. البته قبل از دویدن با پزشک خود مشورت کنید – چراکه هیچ‌کس بهتر از پزشکتان، با وضعیت شما آشنا نیست!

اگر پزشک به شما اجازه دویدن داد، در اینجا نکاتی کلی برای دویدن در دوران بارداری را برای شما فراهم کرده‌ایم. پیاده‌روی و دویدن با سرعت آرام را به ۴ تا ۵ کیلومتر در هر بار دویدن کاهش دهید. اگر به اندازه کافی به وزن شما اضافه نشده است یا حین دویدن احساس تهوع می‌کنید یا  از خود نشانه‌هایی حاکی از کاهش سرعت بروز دادید، از دویدن بپرهیزید. در سه ماهه سوم دویدن را به پیاده‌روی تند تبدیل کنید. سادگی و راحتی در انجام کارها یک قاعده کلی و خوب در دوران بارداری است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.