صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته نوزدهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته نوزدهم بارداری

مهمان کوچک شما حالا حدود ۳۵۵ گرم وزن دارد؛ یک گریپ ‌فروت در دست خود بگیرید، فرزندتان دقیقاً همان‌قدر  وزن دارد.

درباره این هفته بیشتر بخوانید

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته نوزدهم بارداری

رشد و تکامل زیادی در این هفته صورت‌ گرفته است، فرزند شما با این‌که بسیار فعال است، بسیار نیز می‌خوابد. حدود ۲۰ ساعت در روز! ضرورتا با ساعات شما هماهنگ نیست و ممکن است با تکان خوردن‌های بی‌وقفه‌اش در شب  شما را بیدار کند. سعی کنید به آرامی شکم خود را نوازش دهید و زمانی که تکان می‌خورد با او صحبت کنید. این ‌کار او را آرام می‌کند. از آنجایی که او خیلی بزرگ نیست فضای بسیاری برای حرکت بازوها و پاهایش به اطراف دارد و معمولا لگد می‌زند، پاهایش را تکان می‌دهد، پشتک می‌زند و می‌چرخد.برای تغییر موقعیت، پاهایش را به دیواره رحم فشار می‌دهد. به همین دلیل است که تکان‌های شدید را در شکم خود حس می‌کنید.

بدن مادر در هفته نوزدهم بارداری

با این‌ که بدن شما به‌صورت خودکار کارهای خود را انجام می‌دهد، چیزهای معدودی هستند که باید خودتان به آنها رسیدگی کنید. اگر تاکنون درباره محل و نحوه زایمانتان مشورت نکرده‌اید، در ملاقات بعدی با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید که کجا و چگونه می‌خواهید زایمان را انجام دهید. متخصص زنان می‌تواند بیمارستان مناسب را به شما معرفی کند. بیمارستان‌ها معمولا همایش‌هایی برای ارائه اطلاعات به زنان باردار برگزار می‌کنند. بنابراین می‌توانید با بیمارستان و احساساتی که زمان زایمان در آن خواهید داشت آشنا شوید. این امر به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند.

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

گوشت یا ماهی؟ اگر مشکلات اضافه وزن ندارید، می‌توانید همه‌چیز بخورید. اطمینان حاصل کنید که در خوردن غذا میا‌نه‌روی می‌کنید و به وعده‌های غذایی خود تنوع بدهید و از آن لذت ببرید (تا جایی که غذاها اختلالی در بارداری ایجاد نکنند). اگر باید وزن خود را کنترل کنید، گوشت‌های بدون‌چربی مانند گوشت بدون پوست ماکیان و برش‌های نازک گوشت قرمز مانند استیک را انتخاب کنید. اگر ماهی دوست دارید، ماهی بخورید حتی اگر چرب هستند.چربی ماهی‌ها برای رشد مغز جنین، ضروری هستند. همان‌طور که قبلا اشاره شد، به تنوع‌ گونه‌های ماهی توجه داشته باشید. ماهی‌های کوچک مانند ساردین کمتر از ماهی‌های بزرگی مثل تن و سالمون، به جیوه آغشته هستند. بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم پروتئین حیوانی در روز، برای تامین نیازهای شما کافی است.

راهکارها

هورا! در میانه راه بارداری هستید. وقت آن رسیده که به خودتان آفرین بگویید! بعد از این همه تلاش، دستاورد فوق‌العاده‌ای داشته‌اید. البته مثل همه مادران باردار، سؤالات بی‌پاسخ بسیاری دارید؛ سوالاتی مثل "از این‌پس چه اتفاقی می‌افتد؟". به همین ‌خاطر است که باید به کلاس‌های پیش از زایمان بروید. آگاهی به تحولات، تمامی نگرانی‌های شما را از بین می‌برد. صحبت با مادران باردار و پدران نیز مفید است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.