صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته چهاردهم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته چهاردهم بارداری

در حال حاضر فرزند شما اندازه یک گریپ‌فروت است!

آیا تا‌ به ‌حال تکان خوردن یا لگد‌های او را حس کرده‌اید؟ اگر نه، در هفته‌های آینده، آن را احساس خواهید کرد.

در‌باره این هفته مهیج بیشتر بخوانید.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری حس لامسه فرزند شما شکل می‌گیرد. او قادر است دهانش را باز و حتی اخم کند! پاهایش از دست‌هایش بلند‌تر است. با غشاء میان‌پوستی که در زیر پوست بیرونی قرار‌گرفته، پوست او در حال تکامل است. تیروئید او نیز در حال فعالیت بوده و هورمون تیروئید را تولید می‌کند. از این هفته، فرزند شما بسیار فعال‌تر خواهد شد. اگر تا الان تحرکاتش را حس نکرده‌اید، به زودی آن را احساس خواهید کرد.

بدن مادر در هفته چهاردهم بارداری

اگر مانند بسیاری از زنان دیگر در سه ماهه دوم بارداری احساس خوبی دارید، آن را غنیمت شمرده و از آن لذت ببرید. زمان خوبی برای مسافرت و برای انجام فعالیت‌های مختلف با همسرتان است چراکه که ممکن است‌ در ادامه دوره بارداری قادر به انجام آن نباشید. همچنین زمان خوبی است که به خود جایزه بدهید؛ مثلا با رفتن به آرایشگاه یا گردش با دوستان. شما اولین مانع را رد کرده‌اید! پس از هرچیزی که برای شما هیجان‌انگیز است، لذت ببرید.

تغذیه در هفته چهاردهم بارداری

اگر نسبت به چیزهای شیرین ویار پیدا کرده‌اید، کمی خلاقیت به‌خرج دهید، به‌خصوص اگر نسبت به دیگران ویار بیشتری به شیرینی دارید. خوردن دسر هیچ‌گونه ضرری ندارد، البته تا جایی که افراط نکنید. برای برطرف کردن نیاز خود به شیرینی‌جات در عین حال که نیاز خود به مواد مغذی را بر‌طرف می‌کنید، میوه‌های تازه و دسرهایی که با شیر، ماست کم‌چرب معمولی یا بدون چربی و میوه‌های خشک‌شده درست‌ می‌شوند، مصرف کنید. قند برای سلامتی شما خوب است و حتی منبعی عالی برای انرژی است ولی قند تصفیه شده این‌طور نیست. بارداری دوران زیبایی است، کمی تفریح در این دوره ضروری است. اما حفظ تعادل و میانه‌روی هم اهمیت بالایی دارد. به‌جای بستنی، سربت (دسری حاوی آبمیوه‌های یخ زده) یا ماست‌ یخ‌زده بخورید.

راهکارها

آیا مردد هستید که می‌توانید به مسافرت و تعطیلات بروید یا نه؟ مشکلی نیست. مسافرت رفتن در چهارمین یا پنجمین ماه از دوران بارداری خیلی هم خوب است. شما هنوز هم می‌توانید به ‌آسانی راه بروید و تقریبا هرکاری که دوست دارید انجام دهید. نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید: در مسافرت با خودرو، به یاد داشته باشید که هر ۲ ساعت یکبار، برای استراحت توقف کنید. البته از آنجایی که بیشتر از معمول آب می‌نوشید، در هر صورت این توقف‌ها را انجام خواهید داد!

نباید مدت زیادی بنشینید و پاهای خود را یک گوشه قرار دهید. در دوران بارداری ترومبوز یا لختگی خون به‌راحتی شکل می‌گیرد.  شما به‌صورت مداوم باید هر از گاهی بایستید، خصوصا زمانی که پرواز می‌کنید (پرواز با هواپیما تا هفت‌ماهگی مشکلی ندارد). مسافرت کردن به کشورهای گرمسیر خطری ندارد، اما با شکمی بزرگ کمی ناخوشایند است. به خاطر داشته باشید خدمات پزشکی و شرایط بهداشت به‌خوبی خانه نیست. ممکن است خطر عفونت وجود داشته باشد.

لطفا توجه کنید: اگر تزریقات برای شما ضروری است یا برای مسافرت باید داروی ضد تهوع مصرف کنید، حتما با پزشک خود در‌این‌باره مشورت کنید.

 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.