صفحه سه ماهه اول

۱۳۶۵۱

۱۳۶۵۶

۱۳۶۶۱

هفته چهارم بارداری

بارداری هفته به هفته - هفته چهارم بارداری

تقریباً یک ماه گذشت! این هفته اتفاقات زیادی درون شما رخ می‌دهد.

۱۳۹۶//

تکامل جنین در هفته چهارم بارداری

فرزند شما کم‌کم برای سفری طولانی در رحم شما جای می‌گیرد؛ سلول تخمک درون رحم کاشته شده‌ است، مایع آمنیوتیک و جفت در حال شکل‌گیری هستند و سلول تخمک بارور شده به قطر ۰.۲ میلی‌متر رسیده است! در هفته چهارم بارداری اتفاقات ویژه‌ای در فرآیند تکامل جنین رخ می‌دهد؛ شروع آنچه ارگانوژنز (اندام‌زایی) نامیده می‌شود. طرح کلی بسیاری از اندام‌های داخلی مانند دستگاه گردش خون در حال شکل‌گیری هستند. در پایان هفته چهارم بارداری فرزند شما مانند نقطه‌ای به نظر می‌رسد که در مایع آمنیوتیک معلق است و ارتباط بین جفت و جنین ایجاد شده و در جریان است. لازم به ذکر است که  لقاح و رشد جنین به‌طرز شگفت‌انگیزی تا ۱۰،۰۰۰ برابر بیشتر شده است.

بدن مادر در هفته چهارم بارداری

۶ هفته از آخرین عادت ماهانه شما گذشته است و در هفته چهارم بارداری به‌ سر می‌برید. آن ذره کوچک و زیبا به یک نقطه بدل شده است و اولین سلول صدها بار تقسیم شده است. او حرکتش را از لوله رحم به سمت رحم آغاز کرده است. وقتی محل مناسبی پیدا کند، راه خود را تونل می‌زند و سپس کاشته می‌شود. آن لحظه است که موج عظیمی از هورمون‌ها آزاد می‌شوند.

این هورمون‌ها برای فرزند شما بسیار ضروری هستند و آنچه را که برای رشد نیاز دارد، تامین می‌کنند. این هورمون‌ها از قاعدگی در دوران بارداری جلوگیری و همچنین به شکل‌گیری جفت کمک می‌کنند. جفت چه کاری انجام می‌دهد؟ کودک را با اکسیژن و مواد مغذی تغذیه و از او در برابر میکروب‌ها و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست، اگر هنوز سیگار‌ را ترک نکرده‌اید، اکنون زمان آن است! (همچنین پدرها!)

 تغذیه در هفته چهارم بارداری

همه توصیه می‌کنند که در زمان بارداری "غذای سالم بخورید" اما این توصیه گاهی اوقات نامفهوم و نامشخص به نظر می‌رسد. ساده بگوییم؛ باید بر کیفیت تمرکز کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا در دوران بارداری عادات غذایی مناسبی را به آرامی آغاز کنید. همچنین روی کیفیت فرآیند تهیه غذا نیز تمرکز کنید تا از مسمومیت غذایی برای خود و فرزندتان جلوگیری کنید. گوشت را به‌صورت کامل بپزید: از مصرف استیک (با گوشت خام) و نیم‌پز بپرهیزید! بعد از رسیدگی به گل و باغچه یا غذا دادن به حیوانات خانگی و قبل از پختن غذا، دستانتان را بشویید و مطمئن شوید که میوه و سبزیجات را به خوبی شسته‌اید. اگر زمان کافی برای تمیز کردن یخچال به‌صورت منظم با کف و سفید کننده دارید، این کار انجام دهید. از خوردن غذاهای مانده که ممکن است باکتری‌ در آن رشد کرده باشد بپرهیزید.

کمی توجه و مراقبت می‌تواند موجب حال خوب شما و فرزندتان شود!

راهکارها

آیا استفاده از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی در دوره بارداری خوب است؟

جامعه پزشکی تأیید می‌کند که با خوردن غذا و رژیم غذایی متعادل، نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی برطرف می‌شود. اگرچه واقعیت این است که خانم‌ها اغلب برنامه غذایی نامتعادلی دارند و خانم‌های باردار نیاز بیشتری به آهن، کلسیم، ویتامین D و فولیک اسید دارند.استفاده از مکمل ویتامین می‌تواند این کمبودها را برطرف کند. در طول دوره بارداری پیش از استفاده از هر گونه دارو و مکمل غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک می‌تواند مکمل‌هایی تجویز کند که بارداری را تحت تاثیر قرار ندهد. اخطار: هرگز خود‌درمانی نکنید! مقادیر نامناسب بعضی از مواد مغذی (ویتامینA، ویتامینD، سلنیوم، فلوئورین) می‌تواند برای کودک شما مضر باشد.

آیا تابه‌حال به متخصص زنان مراجعه کرده‌اید؟  ملاقات با متخصص زنان قبل از پایان ماه سوم، باید در برنامه شما باشد. پزشکتان آزمایش خون بارداری و سونوگرافی اول (معمولاً در هفته دوازدهم) را تجویز می‌کند.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
Article Reviews
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.