تغییرات اندام در بارداری - من خیلی هم خوش اندام هستم ...

در طی چند ماه گذشته، اندام بارداری من شکل گرفته است: شکمم بزرگ‌تر و گردتر شده است، سینه‌هایم بزرگ‌تر شده‌اند و پوستم هم تغییر کرده است. کم‌کم با این تغییرات ظاهری‌ام در کمال آرامش و ملایمت کنار آمده‌ام.

۱۳۹۶//

تنها شکم نیست که در طول دوران بارداری بزرگ می‌شود! تغییرات جدی و پیچیده‌ای در بدن شما اتفاق افتاده‌اند تا محیط را برای رشد یک موجود کوچک در بدن شما آماده کنند. علاوه‌ بر‌این، این تغییرات بدن شما را برای زایمان نیز آماده می‌کنند. در این دوره حجم سینه‌های شما ۲ برابر خواهد شد و وزن رحمتان هم تا ۳۰ برابر بیشتر خواهد شد.

 

سینه‌های من بزرگ‌تر شده‌اند

احساس ورم و درد در ناحیه سینه می‌تواند از جمله اولین نشانه‌های بارداری باشد که خانم ها قبل از اینکه حتی بدانند باردار هستند نیز متوجه این تغییر می‌شوند. این اتفاق کاملا  طبیعی است! بعد از باروری، بدن خود را برای مرحله بعدی آماده می‌کند: شیردهی به نوزاد. در طول این ۹ ماه، حجم سینه ‌ها افزایش می‌یابد. هیچ محصول خارق العاده مراقبت از پوست وجود ندارد که بتواند میزان کش‌آمدگی پوست سینه ‌های شما را کاهش دهد و یا زیبایی پوست شما را حفظ کند، اما می‌توانید به‌صورت روزانه از کرم‌های مرطوب‌کننده بر پایه روغن بادام شیرین، روغن سبوس گندم و مواردی دیگر از این قبیل درست شده‌اند، استفاده کنید. متأسفانه زمانی‌که سینه‌ها به حجم مناسب خود برسند نیز باز هم نشانه‌های کش‌آمدگی از پوست شما از بین نمی‌روند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق از سینه های خود مراقبت کنید. 

نوک سینه‌ها هم تغییر می‌کنند: سفت‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند. پستان‌های شما تحت تأثیر هورمون‌های پروژسترون، استروژن و پرولاکتین، بالغ‌تر می‌شوند.

 

شکم من گردتر شده است

بعد از هفته‌های اول بارداری و در طول این دوران، رحم شما بزرگتر می‌شود تا به رشد جنین کمک کند. این ماهیچه کوچک که به شکل یک گلابی برعکس است و تنها ۵۰ گرم وزن دارد، در پایان دوران بارداری ۱.۵ کیلوگرم خواهد شد.

در طول ۳ ماهه اول، این تغییرات باعث افزایش تعداد دفعات ادرار شما خواهد شد (ازآنجایی‌‌که به مثانه فشار وارد می‌آورد)، علاوه‌بر‌این، رباطی که این ماهیچه را حمایت می‌کند باعث می‌شود تا در زیر شکم خود احساس کشش داشته باشید که این هم خود می‌تواند تعداد دفعات ادرارتان را افزایش می‌دهد. در طول ۳ ماهه دوم، با گردتر شدن شکمتان، رحم به‌سمت حفره شکم می‌رود. در طول ۳ ماهه سوم نیز رحم همچنان بزرگتر می‌شود و به اعضای دیگر مانند ریه‌ها و معده و روده فشار وارد می‌کند. این امر ممکن است باعث شود احساس خستگی ، تنگی نفس، یبوست و یا شکم درد بکنید. 

بعد از زایمان، رحم کوچک‌تر می‌شود و به شکل و حجم قبلی خود باز می‌گردد و تا ۶ هفته طول می‌کشد تا شکم شما مجدداً تخت شود.

 

بدن من برای زایمان آماده می‌شود ...

در پایان دوران بارداری، بدن هورمونی ترشح می‌کند که با کشش رباطی، باعث بزرگ‌تر شدن استخوان لگن خاصره می‌شود. این امر ممکن است باعث شود شما در قسمت لگن خاصره و کمر احساس درد بکنید (که باتوجه به وزن جنین بدتر هم می‌شود و انحنای ستون مهره‌ها را نیز بیشتر می‌کند). بهترین راه‌حل برای شما استراحت است. باید طرز خوابیدن و نشستن و دراز کشیدن خودتان را نیز اصلاح کنید: به هنگام نشستن، به‌‌خوبی به پشت صندلی تکیه بدهید، به هنگام ایستادن هم کمی استخوان لگن را جلو بدهید.  

 

پوست، مو: نقش هورمون‌ها

یکی دیگر از تغییرات عمده در این دوران: ممکن است طبیعت پوست شما نیز تحت تأثیر هورمون‌های ترشح شده تغییر کند. البته قانون مشخصی در این رابطه وجود ندارد: پوست چرب ممکن است خشک شود و پوست خشک هم بالعکس چرب شود. پوست بعضی خانم‌ها شفاف‌تر از همیشه خواهد شد! عموما، پوست خشک حساس‌تر هم می‌شود (به‌دلیل کاهش آب بدن). پوست چرب هم ممکن است مانند دوران نوجوانی جوش بزند! بنابراین بهتر است مراقب پوستتان باشید: هم صبح و هم عصر پوست خود را بشویید و مرطوب کنید، البته فراموش نکنید خودتان هم آب فراوان بنوشید (حداقل ۱/۵ لیتر در روز).

در طول این دوران، از پوستتان در مقابل نور آفتاب مراقبت کنید: ترشح هورمونی که رنگدانه‌های پوست را تولید می‌کند افزایش می‌یابد و باعث می‌شود پوست سریع‌تر تیره شود و حتی ممکن است لکه‌‌های قهوه‌ای رنگ هم بر روی پوست شما ظاهر شوند. بدون استفاده از کرم ضدآفتاب در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید؛ چراکه، ممکن است لکه‌های قهوه‌ای رنگ برروی پوستتان ظاهر شود.

در مورد موهایتان هم باید بگوییم که در طول دوران بارداری قوی‌تر و زیباتر خواهند شد. از این دوران لذت ببرید!

 

دیدگاه

ظاهر شدن خطی قهوه‌ای رنگ برروی شکم، بین ناف و استخوان شرم‌گاهی (که به آن خط بارداری نیز گفته می‌شود) به‌دلیل هورمون‌هایی است که سنتز ملانین را تقویت می‌کند.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.