توصیه‌هایی برای مادران کودکان دوقلو

توصیه‌هایی برای مادران کودکان دوقلو

اینکه بتوانیم همزمان دو بچه داشته باشیم، عالی است ! اما زحمتش هم دوبرابر خواهد بود! همیشه به این فکر می‌کنم که آیا هر دوی آن‌ها را به یک اندازه دوست خواهم داشت؟ آیا دقیقاً مثل هم خواهند بود؟ در این مقاله توصیه هایی برای مادران کودکان دوقلو را مطالعه خواهید کرد

۱۳۹۶//

برای به دنیا آمدن یک نوزاد، آمادگی‌های بخصوصی لازم است. بنابراین وقتی دو نوزاد در راه باشند، تعداد کارهایی که باید انجام داد دو برابر خواهند شد! مراقبت و رسیدگی به آن‌ها زمان زیادی از شما خواهد گرفت، بنابراین توصیه ما به شما این است که کارها را به تقدیر و زمان و شانس نسپارید. خوشبختانه، کارهای زیادی هست که می‌توانید انجام دهید تا زندگی را کمی برای خودتان آسان‌تر کنید.

توصیه‌هایی برای مادر کودکان دوقلو

تکه کلام شما باید «نظم و سازمان» باشد!

اگر خودتان به فرزندانتان شیر می‌دهید، بهتر است زمان‌هایی را که به هریک از آن‌ها شیر می‌دهید را در دفتری یادداشت کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید زمان‌هایی که می‌خوابند و همینطور زمانی‌که پوشک‌هایشان را عوض می‌کنید را نیز در این دفتر بنویسید. به تعبیری  این دفترچه  مغز دوم شماست! شما می‌توانید به هر دو قل همزمان شیر بدهید (اما از‌آنجایی‌که  فقط یک جفت دست دارید  نیاز به کمک خواهید داشت) یا جداگانه. اما بهتر است در هر نوبت  شیردهی  به‌نوبت، اول به یکی از دو قلوها شیر بدهید.  
برای اینکه کار را کمی برای خودتان ساده‌تر کنید، می‌توانید از چند وسیله کاربردی مانند یک وان حمام کوچک، میز تعویض پوشک و خشک‌کن استفاده کنید. البته از برخی از وسایل باید دو عدد تهیه کنید مثل صندلی بلند مخصوص کودکان و همچنین یک کالسکه دو نفره .

در کمک گرفتن از دیگران دودل نباشید:  پرستار بچه، مراقب کودک، نظافت‌چی و دیگر افراد. حتی می‌توانید از پدربزرگ و مادربزرگ هم بخواهید تا به شما کمک کنند. در مورد خرید هم که زنده باد فروشگاه اینترنتی و تحویل درب منزل.
علاوه‌بر‌این می‌توانید با زوج‌های دیگری هم که دوقلو دارند در ارتباط باشید تا بدانید که شما تنها نیستید! جمعیت دوقلوها رو به ‌افزایش است و ۱.۵% خانم‌های باردار، 
دوقلو باردار هستند. از جمله دلایل این امر، آمار رو به ‌افزایش لقاح مصنوعی، سن مادران در اولین تجربه بارداری و مواردی دیگر از این قبیل است. در اطراف شما تعداد زوج‌هایی که دوقلو دارند بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید. 

مطالعه بیشتر: عادات غذایی کودک

رابطه‌ای غیرقابل قیاس

مهم نیست که کودکان دوقلو همسان باشند یا ناهمسان، رابطه میان این دو را نمی‌توان با رابطه خواهر و برادرهای معمولی مقایسه کرد. این رابطه از داخل رحم شکل گرفته است، بنابراین خیلی طبیعی است که بعد از زایمان نیز بسیار به یکدیگر نزدیک باشند.
فرزندان شما مراحل رشد را با یکدیگر و در کنار هم تجربه می‌کنند، بنابراین زیاد از یکدیگر تقلید خواهند کرد! زمانی‌که یکی از آن‌ها یک اسباب‌بازی را برمی‌دارد، دیگری هم همان را می‌خواهد. تمام روز را در کنار هم هستند و باید هم باشند، چراکه به آن‌ها قوت قلب می‌دهد. بنابراین، باید مراقب باشید که خیلی زود آن‌ها را از یکدیگر جدا نکنید. البته نباید فراموش کرد که ممکن است رابطه میان دوقلوها  همیشه هم ساده و خوشایند نباشد. بزرگتر که می‌شوند ممکن است یکی از قل‌ها بخواهد بر روی دیگری تأثیر بگذارد. نباید اجازه بدهید چنین رابطه‌ای میان آن‌ها شکل بگیرد و باید اطمینان حاصل کنید که با هر یک از آن‌ها  به‌عنوان فردی مستقل از دیگری رفتار می‌شود.

آن‌ها یک نفر و کاملاً مشابه هم نیستند ... کودکان دوقلو مستقل هستند!

کودکان دوقلو نیز شخصیت مختص خود را دارند و لازم است والدین نیز با آن‌ها به‌‌عنوان دو فرد مجزا رفتار کنند و نه دو فرد کاملاً یکسان. برای همین است که اسم کوچک می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد، بنابراین نباید نام‌هایی را انتخاب کنید که خیلی مشابه و نزدیک به هم باشند. علاوه‌بر‌این لازم است در مقابل این خواسته خودتان که لباس‌های مشابه به آن‌ها بپوشانید یا اینکه وسایل و اسباب‌بازی‌های آن‌ها را با هم قاطی کنید، مقاومت کنید.
زمانی‌که دوقلوها بزرگ‌تر می‌شوند، لازم است والدین با هریک از قل‌ها، جدای از دیگری، زمان بگذرانند. لازم است آن‌ها اسرار و خاطره‌های مختص به خودشان را داشته باشند و به آن‌ها این احساس داده شود که منحصر‌به‌فرد هستند. فردیت، در فرآیند ایجاد هویت و برقراری ارتباط با دیگران برای هر یک از قل‌ها بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه:

لیزا، مادر جوزفین و آرتور:
«وقتی‌که دوقلو‌ها به دنیا آمدند، از دوستان و نزدیکان خواستیم که برایشان کادویی نخرند و به‌جای آن یک روز به ما در مراقبت و نگهداری از آن‌ها کمک کنند. همه دوستان از این پیشنهاد خیلی خوشحال شدند و کمی هم از فشاری که روی ما بود کم شد». 
بنجامین، پدر لئو و چارلز:
«چارلز، لئو ... چارلز؟ اشتباه گفتم! همین اول باید اعتراف کنم که با هم اشتباهشان می‌گیرم ... همسرم هم سر این ماجرا خیلی به من می‌خندد! برای اینکه کار را برای خودمان ساده‌تر کنیم، به هر کدام یک دستبند دادیم. اما امروز به این فکر می‌کنم که من چطور آن‌ها را با هم اشتباه می‌گرفتم. البته درست است که خیلی شبیه به هم هستند اما نه آنقدر ...».

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.