مسافرت با نوزاد

توصیه‌هایی برای مسافرت با نوزاد

فکر کردن به این‌که قرار است برای تعطیلات با فرزند خود به خانه مادربزرگ یا فامیل بروید خیلی ساده و لذت‌بخش است. اما در واقعیت، تعویض پوشک یا غذا دادن به او در هواپیما، جلوگیری از بد شدن حال کودک در ماشین یا آرام کردن گریه او در قطار موضوعی کاملاً متفاوت است.

۱۳۹۶//

همیشه گفته‌اند سفر کردن باعث رشد و افزایش تجربه جوان‌ترها می‌شود، به‌ همین ‌علت است که می‌خواهید فرزندتان جاهای جدید را کشف کند. فرقی ندارد سفرتان چطور سفری باشد؛ سفری کوتاه که چندان از خانه دور نیست، آخر هفته در خانه دوستان آن سوی کشور یا تعطیلات در کشورهای خارجی، مسافرت با نوزاد می‌تواند به میدان جنگ واقعی بدل شود. ما نیز در این مقاله توصیه‌هایی برای سفر بدون دردسر را برای شما مرطح کرده‌ایم.

انتخاب روش مناسب مسافرت با نوزاد

هرکدام از روش‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند و زمانی‌ که می‌خواهید ‌یکی از این روش‌ها را برای مسافرت با نوزاد انتخاب کنید، این موارد را باید مد‌نظر‌ بگیرید.

  • رانندگی به شما آزادی مطلق می‌دهد و هرجا که دوست داشته باشید می‌توانید توقف و استراحت کنید. با‌ این حال اگر سفر طولانی در پیش است، ممکن است شما و فرزندتان خسته و آزرده شوید.
  • مسافرت با نوزاد در قطار به شما فرصت استراحت کافی می‌دهد. مگر این که فرزند شما گریه کند و مجبور شوید از پدر درخواست کنید تا او را کمی در قطار راه ببرد تا مزاحم مسافران دیگر نشوید.
  • مسافرت هوایی در زمان صرفه‌جویی می‌کند اما منتظر ماندن در فرودگاه و شرایط سفر (تعویض پوشک در دستشویی هواپیما) همیشه ایده‌آل فرزند شما نیست.

مطالعه بیشتر: علت گریه نوزاد

همچنین فاصله تا مقصد را نیز باید مد‌نظر داشته باشید. اگر بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ کیلومتر تا مقصد فاصله دارید، قطار گزینه بهتری نسبت به خودرو است، چرا که برای شما و فرزندتان نسبت به ماشین خستگی کمتری به‌همراه دارد! همچنین باید به شرایط آب و هوا توجه داشته‌ باشید. معقول‌تر این است که در زمستان یا هنگام موج گرما از خودرو استفاده نکنید.

راهکارهایی برای قبل و در طول سفر

مسافرت با نوزاد نباید بدون برنامه‌ریزی انجام شود. بدون توجه به شیوه مسافرت، باید چند چیز را پیش‌بینی کنید.

مسافرت با خودرو

برای این ‌که تا حد ممکن با آرامش رانندگی کنید، باید هنگام شب یا بعد از خوردن غذا حرکت کنید. به‌ این‌ صورت فرزند شما با آرامش در صندلی خود به خواب می‌رود. هنگام تابستان آفتاب‌گیر را فراموش نکنید و از مسافرت در گرم‌ترین زمان روز بپرهیزید، خصوصا اگر خودرو فاقد تهویه مطبوع است!

اسباب‌بازی مورد علاقه نوزاد به همراه یک بطری آب را هرگز فراموش نکنید. هر از گاهی به‌ طور منظم توقف داشته باشید؛ مثلاً هر دو ساعت، تا هوای تازه بخورید و به پاهای خود حرکات کششی بدهید.

مسافرت با نوزاد در قطار

آرام‌ترین روش مسافرت با قطار است، البته تا زمانی که فرزند شما گریه نکند! اسباب‌بازی‌های مختلف او را به همراه داشته باشید تا حوصله‌اش سر نرود و آماده راه‌رفتن در راهرو قطار باشید تا او آرام شود.

طوری به فرزندتان لباس بپوشانید که راحت بتوانید آن را عوض کنید، به‌خاطر این‌که امکانات تعویض پوشک در قطار چندان کارآمد نیست. بدون شک می‌توانید غذای او را در بوفه گرم کنید.

مسافرت با هواپیما

به صورت تئوری، کودک در حدود ۳ هفتگی می‌تواند سوار هواپیما شود، اما حتما در‌این مورد با پزشک خود مشورت کنید. اگر فرزند شما مشکلات گوش،حلق و بینی دارد احتمال دارد پزشکتان توصیه کند از پرواز با هواپیما خودداری کنید. هنگام رزرو بلیط حتما ذکر کنید که همراه با کودک مسافرت می‌کنید تا به‌شما صندلی با فضای بیشتری بدهند. اگر میخواهید به مناطق استوایی سفر کنید حتما قبل از مسافرت با نوزاد با پزشک مشورت کنید.

لوازم ضروری برای مسافرت با نوزاد​

بررسی کنید که چیزی را قبل از رفتن جا نگذارید!

  • یک بطری خالی و یک بطری آب: تا بتوانید به فرزندتان به‌طور منظم نوشیدنی بدهید.

  • غذای کودک مسافرتی: ظرف‌های کوچک که به‌راحتی باز می‌شوند و قابل گرم کردن هستند. قاشق‌ها را فراموش نکنید.
  • پوشک
  • دستمال‌ مرطوب: هنگام تعویض پوشک در سرویس بهداشتی قطار یا فرودگاه یا سرویس بهداشتی هواپیما بسیار کارآمد است.

مطالعه بیشتر: گرفتن آروغ نوزاد

تعویض لباس ها

  • یک ژاکت پشمی یا بلوز اضافی تا فرزند شما بخاطر هوای سرد تهویه سرما نخورد.

  • موسیقی مناسب کودکان تا او را در خودرو سرگرم کند.

  • جعبه کوچک کمک‌های اولیه شامل تمام چیزهایی که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید. از پزشک برای توصیه‌های بیشتر سوال کنید.

و در نهایت حسی خوب برای سفری بدون آسیب و ناراحتی...

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.