در ذهن خود سؤالات بسیاری درباره بارداری دارم!

دیگر تأیید شده که من باردارم! هیجان بسیاری دارم، اما در عین حال سؤالات بسیاری نیز ذهن مرا درگیر کرده‌اند. آیا من از پس این کار بر خواهم آمد؟ آیا می‌توانم مادر خوبی باشم؟ بقیه چطور تبدیل به مادر و پدر می‌شوند؟ موارد زیادی هستند که درمورد آن‌ها مطمئن نیستم!

۱۳۹۶//

جایی برای نگرانی نیست! این حس شما کاملاً طبیعی است. خبر بارداری می‌تواند سرآغاز تحولات عظیمی در زندگی یک خانم و یک زوج باشد. خوشبختانه طبیعت بسیار منظم عمل می‌کند و ۹ ماه زمان دارید تا به مادر و پدر بودن عادت کنید.

 

من بیشتر از گذشته احساساتی و مضطرب هستم

اضطراب، استرس، گاهی افسردگی، هیجان، حالاتی که هر دقیقه تغییر می‌کنند، بی‌خوابی ... شما قرار است احساساتی را که هرگز نمی‌دانستید وجود دارند، تجربه کنید. حتی ممکن است دیگر خودتان را هم نشناسید: تمرکز ندارید، با دیدن یک فیلم احساسی و یا سر یک بحث کوچک به گریه می‌افتید!

همه این حالات مربوط به فعالیت شدید هورمون‌های شماست. استروژن، پروژسترون و هورمون بارداری HCG تأثیرات عاطفی و روانی بر خانم‌های باردار دارند و واکنش هرکس به این هورمون‌ها متفاوت از دیگران خواهد بود! تصمیم‌گیرنده شما نیستید، بلکه هورمون‌های شما هستند که تصمیم می‌گیرند! 

 

من نیز مادر خواهم شد

هورمون‌های شما باعث می‌شوند که بیش‌از‌اندازه احساساتی شوید، اما فقط تقصیر آن‌ها نیست! بارداری، به خصوص برای اولین بار شما را وارد مرحله متفاوتی خواهد کرد، مرحله ای که بطور همزمان هم فرزند هستید هم مادر .با مادرتان پیوند  متفاوتی را تجربه خواهید کرد که البته در بقیه سال‌های زندگی نیز تداوم خواهد داشت. در این مرحله، سوالات بسیاری ذهنتان را درگیر خواهد کرد، بخصوص اگر رابطه بین شما و مادرتان پیچیدگی‌هایی داشته و یا کودکی همراه با اضطراب و سختی داشته‌اید.

اگرچه ممکن است با خواست خودتان باردار شده باشید، به‌هرحال در این مرحله شک نیز به سراغ شما می‌آید. مسئولیت مادر شدن ممکن است کمی سنگین‌تر و بزرگ‌تر از آنچه حدس زده بودید به‌نظر برسد. ممکن است نسبت به آینده خود به‌عنوان یک مادر کمی نگران باشید: آیا من می‌توانم مادر خوبی باشم؟ آیا من هم مثل مادرم خواهم بود؟ آیا به همان اندازه صبور خواهم بود؟ آیا فرزند من، مرا دوست خواهد داشت؟ با دوستان خود که مادر هستند و یا حتی با مادر خودتان صحبت و مشورت کنید، مطمئن باشید که این کار می‌تواند کمک خوبی به شما بکند. درصورتی‌که نگرانی و اضطراب شما همچنان پابرجا ماند بهتر است با یک مشاور نیز مشورت کنید.

 

نمی‌توانم تصور کنم که چه تغییراتی قرار است در بدن من رخ دهد!

در طول این ۹ ماه بدن شما تغییر خواهد کرد و شما هم طبیعتاً نگران این خواهید بود که طاقت این تغییرات را خواهید داشت یا خیر. مطمئن باشید که این تغییرات تدریجی و قابل بازگشت هستند. برای فهم بهتر این تغییرات، بهتر است بدانید که چه اتفاقاتی قرار است برای شما و فرزندتان رخ دهد. جلسات سونوگرافی و ملاقات با پزشکتان همگی برای تحت نظر داشتن و مراقبت از رشد و بزرگ شدن جنین لازم است: از این لحظات اعجاب‌انگیز نهایت استفاده را ببرید!

هدف کلاس‌های قبل از زایمان کمک به خانم‌های باردار برای تحمل هرچه بهتر این تغییرات است: خودتان را از این کلاس‌ها محروم نکنید! در پایان به‌خاطر داشته باشید که برخی عادات و رفتارهای نمادین می‌تواند به شما در کسب آمادگی بیشتر کمک کند: خریدن لباس بارداری،فکر کردن در مورد تزئین اتاق کودک و ...

چطور می‌توانم آرامشم را حفظ کنم؟ مهم‌ترین چیز این است که خودتان را در اولویت قرار بدهید! برای خودتان و روابطتان وقت صرف کنید. با این احساسات و هیجاناتی که دارید، زندگی کنید.  بدون اینکه مدام از خود بپرسید آیا حالات شما طبیعی هستند یا نه یا اینکه آیا مادر خوبی خواهید بود یا نه. اجازه دهید هرچیزی به وقت خود سپری شود، به خودتان و غرایزتان اعتماد داشته باشید

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.