دل درد نوزاد

دل درد نوزاد

بلند بلند گریه می‌کند، حالت‌های صورتش طوری است که انگار دیگر نمی‌تواند تحمل ‌کند ... از اینجا می‌فهمم که ممکن است دل درد داشته باشد، اما نمی‌دانم چطور باید دل درد نوزاد را آرام کنم.

۱۳۹۶//

این دسته از تغییرات تنها تغییراتی هستند که معده کوچک آن‌ها به‌خاطر می‌سپارد. در ادامه توضیحات مختصری از برخی مشکلات جزئی که ممکن است فرزند شما را اذیت کند و باعث دل درد نوزاد شود ذکر شده است.

کولیک نوزاد

کولیک نوزاد باعث می‌شود تا فرزند شما ار دل درد ساعت‌ها گریه کند و کاری از دست شما برنمی‌آید. کل خانواده نگران می‌شوند و شما هم از اینکه نمی‌توانید کودک خود را آرام کنید، احساس گناه می‌کنید. اما مطمئن باشید که این تقصیر شما نیست.در صورتی‌ که کودک شما خوب غذا می‌خورد و معمولاً لبخند از لب‌های او پاک نمی‌شود و پزشکتان هم به شما اطمینان داده که همه چیز خوب است، پس دیگر جایی برای نگرانی نیست.

آرام باشید، فرزندتان را در آغوش بگیرید و به‌آرامی تکانش بدهید. با این کار به او قوت قلب می‌دهید و بدون شک خیلی زود دل درد ناشی از کولیک او آرام می‌شود. 

اسهال

بعضی از نوزادان ممکن است مشکلات گوارشی کوچکی داشته باشند که باعث دل درد نوزاد شود. گرچه ممکن است اسهال در این کودکان عادی باشد اما به‌هرحال می‌تواند خطرناک نیز باشد. از آنجایی ‌که آب بدن در این مواقع خیلی سریع کاهش می‌یابد، لازم است مرتب وزن فرزندتان را کنترل کنید تا مطمئن شوید که وزن او کاهش نیافته است. در صورتی ‌که فرزندتان دچار اسهال شده است با پزشکتان مشورت کنید.

توجه داشته باشید: شیر مادر، مدفوع شیرخواران را زرد رنگ و کمی هم آبکی می‌کند. به همین دلیل لازم است که بعد از هر بار شیر دادن، پوشکشان عوض شود (چیزی حدود ۷ تا ۸ مرتبه در روز). این بدین معنا نیست که فرزند شما اسهال دارد، اما در صورتی‌ که مطمئن نیستید بهتر است با پزشک مشورت کنید. 

یبوست

درصورتی که مدفوع کودک شما سفت و یا بصورت گلوله‌های کوچک است و موقع دفع مدفوع گریه می‌کند، حتماً باید با دکترش مشورت کنید.

توجه داشته باشید: کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند، نسبت به کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، مدفوع سفت تری دارند و دفعات کمتری مدفوع دفع می‌کنند. 

رفلاکس یا برگشت اسید معده شیرخواران

رفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که کودک کمی از شیری که می‌خورد را بالا می‌آورد و این اتفاق مکرراً رخ می‌دهد. البته این مورد خود‌به‌خود و از ۶ تا ۱۲ ماهگی، زمانی ‌که کودک کم‌کم یاد می‌گیرد به تنهایی بنشیند، برطرف می‌شود.

برای شیردهی هرچه مؤثرتر به کودک و جلوگیری از رفلاکس چند قاعده ساده وجود دارد که می‌توانید امتحانشان کنید:

از این موارد اجتناب کنید:

  • شیردهی در حالت نشسته ، بخصوص در تختخواب 
  • محیط‌هایی که دود سیگار دارند
  • آبمیوه
  • اجبار کودک به خوردن  شیر 

مواردی که بهتر است انجام دهید:

  • توزیع مناسب نوبت های شیردهی در طول روز

  • دقت کنید که بعد از هربار شیر خوردن آروغ نوزاد را بگیرید و بلافاصله بعد از شیر خوردن او را به حالت خوابیده قرار ندهید

  • سر تشک بچه را کمی بلند کنید

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.