بینایی نوزاد

رشد و تکامل بینایی نوزاد

فرزندم با چشم‌های گردش به من نگاه می‌کند و بعضی اوقات هم به اشیاء اطرافش خیره می‌شود. می‌خواهم بدانم من را چطور می‌بیند و اینکه دنیای اطرافش را چطور درک می‌کند؟ چطور می‌توانم متوجه اختلال بینایی احتمالی در او بشوم؟ 

۱۳۹۶//

کودک شما از بدو تولد، دنیای اطرافش را با چشمان کوچکش می‌بیند، اما بینایی او چندان هم عالی و دقیق نیست. کودک بعد از چند ماه می‌تواند مثل بزرگسالان ببیند. کودک شما به‌تدریج می‌تواند چیزهای مختلفی مثل رنگ‌ها و جزئیات را درک کند و همین امر درک او از دنیا اطرافش را به شدت تغییر می‌دهد!

 

تدریجی بودن تکامل بینایی نوزاد 

نوزاد از اولین ساعات پس از تولد با وجود اینکه فاصله‌های بیش از ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متری را محو می‌بیند و رنگ‌ها را همچون طیف‌های مختلف رنگ طوسی می‌بیند، می‌تواند والدین خود را ببیند. فرزند شما می‌تواند روی چهره شما متمرکز شود و حتی می‌تواند شما را از بقیه تمیز دهد! این تغییرات فراموش نشدنی هستند و در دل احساسات و هیجانات مختلف برای کسب شناخت بهتر از یکدیگر به وقوع می‌پیوندند.

بیشتر بخوانید : علت گریه نوزاد در شب

بینایی فرزند شما به مرور بهتر و دقیق‌تر می‌شود.

در یک ماهگی، دیگر می‌تواند یک شئ در حال حرکت را با چشمان خود دنبال کند. کودکان عاشق نگاه کردن به چهره پدر و مادرشان هستند و کم‌کم می‌توانند سایز اشیاء را درک کنند.  از ۶ ماهگی به بعد نیز کودک شما می‌تواند رنگ‌های قرمز و سبز را تشخیص دهد. در ۴ ماهگی نیز یاد می‌گیرد از «دید دوچشمی» استفاده کند و لذا می‌تواند فاصله‌ها را نیز تشخیص دهد. از این زمان به بعد می‌تواند اشیائی که در نزدیکی اوست را بگیرد.

 بیشتر بخوانید : گرفتن آروغ نوزاد | روش گرفتن آروغ نوزاد

با بزرگتر شدن کودکان، بینایی آن‌ها نیز گسترده‌تر و دقیق‌تر می‌شود و بهتر می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند. در یک سالگی، دیگر می‌دانند چطور حرکات چشم و بدن خود را با هم هماهنگ کنند.

از ۱۸ ماهگی، دیگر متوجه جزئیات می‌شوند و تکامل بینایی نوزاد به مقداری می‌رسد به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دنیای اطرافشان را مدیریت کنند:
دیگر خانواده خود را تشخیص می‌دهد، می‌توانند اشیاء را از فاصله‌ای دورتر ببینند و تشخیص دهند، با تشخیص و اندازه‌گیری ارتفاع پله‌ها می‌توانند از آن‌ها بالا بیایند و حتی می‌توانند مکان‌هایی که دوست دارند یا چندان دوست ندارند را تشخیص دهند.

بیشتر بخوانید : گاز گرفتن و جویدن نوزاد

بینایی، توانایی ارزشمندی که باید مراقب آن بود

در بعضی موارد، ممکن است کودکان از بعضی اختلالات بینایی رنج ببرند و شما باید از نشانه‌های آن آگاه باشید. ترشح پیوسته اشک، قرمزی چشم‌ها، حرکات بدون کنترل، سردردهای شبانه در کودکان. در صورتی ‌که فرزند شما هر کدام این نشانه‌ها را از خود بروز داد هرچه سریع‌تر به یک متخصص چشم‌پزشک مراجعه کنید.
هرچه زودتر این اختلال تشخیص داده شود، درمان مؤثرتر خواهد بود و کم‌تر مانع رشد و تکامل بینایی نوزاد شما در آینده خواهد بود؛ بخصوص یادگیری خواندن. در بسیاری از موارد، عینک‌های طبی و تمرینات چشمی می‌توانند در رفع این مشکل کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید : آمادگی برای شیردهی

استرابیسم (انحراف چشم) تقریبا ۵% از کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدین معناست که محورهای بینایی چشم‌ها به‌خوبی در یک سطح قرار نمی‌گیرند. این اختلال ممکن است از زایمان با نوزاد بوده باشد و یا تا سن ۲ یا ۳ سالگی به‌تدریج شکل بگیرد. تا ۳ ماهگی ممکن است محورهای بینایی کمی تغییر کنند، اما کمی بعد باید حرکات همگرا و یا واگرا چشمان فرزندتان را به‌عنوان زنگ خطر در نظر بگیرید. تنها با یک آزمایش ساده انعکاس قرنیه پزشک عمومی می‌تواند تصورات شما در این باره را تأیید و یا رد کند.

برای آزمایش این که آیا یکی از چشمان از دیگری ضعیف‌تر است یا خیر، با دستتان جلوی یکی از چشمان را بگیرید و بعد جلوی چشم دیگر را بگیرید. اگر دلبند شما هر بار که چشم راست او را با دستتان می‌گیرید گریه می‌کند می‌‌تواند به این معنی باشد که چشم چپ او به خوبی نمی‌بیند. اگرچه، نیازی نیست که خیلی سریع هم نتیجه‌گیری کنید، تنها یک پزشک متخصص می‌تواند این مورد را به‌درستی تشخیص دهد!

در تابستان باید بیشتر حواستان به او باشد. چشمان کودکان نسبت به چشمان بزرگسالان در مقابل اشعه‌های خورشید و نور آسیب‌پذیرتر هستند. با گرم شدن هوا، یک سایه‌گیر برای کالسکه در نظر بگیرید و همینطور مطمئن شوید که فرزند شما حتماً کلاه خود را فراموش نکند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره شیردهی

آیا کودک تصویر خودش را در آینه می‌شناسد؟

بین ۲ تا ۶ ماهگی، تکامل بینایی نوزاد به دی می‌رسد که از تماشای انعکاس و بازی نور در آیینه لذت می‌برد اما هنوز نمی‌تواند خودش را در آینه تشخیص دهد. در ۶ ماهگی، می‌داند که کسی دارد در آینه به او نگاه می‌کند، اما نمی‌داند چه کسی. بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است که نسبت به صورت و بدن خود آگاه می‌شود و می‌تواند صورت و بدن خود را تشخیص دهد. پس منتظر شکلک‌های بامزه او باشید!

 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد​

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.