روش‌های مختلف زایمان

چه روش‌هایی برای زایمان وجود دارند؟

به دنیا آوردن کودک امری طبیعی است، اما بسیاری از موارد زایمان که تا‌به‌حال بین مردم دیده‌ام آن‌طور که برنامه‌ریزی شده بود پیش نرفته‌اند! جنین ممکن است در موقعیت زایمان برعکس قرار‌گرفته باشد، (یعنی برخلاف حالت عادی، سر جنین بالا قرار گرفته باشد.) لگن خاصره ممکن است آن‌قدر تنگ باشد، که به سزارین منجر شود. چه‌چیزهایی را باید در نظر بگیرم؟

۱۳۹۶//

زایمان طبیعی

در دو‌ سوم موارد، نوزاد در موقعیتی قرار می‌گیرد که با سر از رحم خارج شود، یعنی سر جنین در پایین‌ترین موقعیت و در انعطاف‌پذیرترین حالت در رحم قرار می‌گیرد. سپس زایمان طی این مراحل طبیعی انجام می‌شود: پاره‌شدن کیسه آب، انقباض و گرفتگی، باز شدن دهانه رحم و خروج از رحم. وقتی نوزاد در موقعیت برعکس قرار می‌گیرد اگر پزشک تشخیص دهد که نیازی به سزارین نیست و خطری شما یا جنین را تهدید نمی‌کند، زایمان را به‌صورت طبیعی انجام می‌دهد.

در بعضی از موارد، زایمان طبیعی با صلاحدید پزشک و تیم پزشکی در موارد ذیل تسریع و تسهیل می‌گردد: زمانی که سلامت مادر یا جنین در‌خطر باشد، یا هنگامی‌که از زمان زایمان گذشته باشد یا زایمان خیلی طول بکشد. همچنین زایمان می‌تواند بنا به صلاحدید تیم پزشکی در زمان تعیین‌شده انجام شود. سپس به مادر دارو تزریق می‌شود تا سرعت انقباضات بیشتر شود.

سزارین

روش دیگر برای زایمان سریع، سزارین است. سزارین بنا به دلایل متعدد انجام می‌شود: وضعیت برعکس سر جنین، درشت بودن نوزاد، تنگ بودن لگن خاصره، زمانی که مادر به مشکلات خاصی مبتلا باشد (فشارخون، دیابت) یا زمانی که اختلال در رسیدن اکسیژن به جنین وجود دارد. سزارین ممکن است حتی در حالتی که قرار بوده زایمان طبیعی انجام شود ضرورت یابد مثلا زمانی که سر نوزاد در محل قرار نگیرد یا دهانه رحم باز نشود یا زمانی که علائم اختلال در اکسیژن‌رسانی به جنین مشاهده شوند.

سزارین معمولاً در اتاق عمل انجام می‌شود، به دلیل این‌که نوعی عمل جراحی محسوب می‌شود. این امر شامل شکافتن و جراحی شکم و رحم برای خارج کردن نوزاد است (که معمولا بین ده تا پانزده دقیقه طول می‌کشد). 

در حقیقت، عمل سزارین  با این‌که درد کمتری برای مادر دارد، ریسک بالاتری دارد (مشکلاتی مانند عفونت، التهاب ورید‌ها، آمبولی ریه و ...) و به تمام این‌ها باید خستگی و کسالت و درد شکم پس از زایمان را نیز اضافه کرد.

موارد خاص

اگر قرار است دوقلو به دنیا بیاورید، زایمان کمی زودتر اتفاق می‌افتد. بر اساس موقعیت نوزاد، تیم پزشکی نوع زایمان را تشخیص می‌دهند؛ سزارین یا طبیعی. در بیشتر موارد  برای جلوگیری از مشکلات، سزارین انجام می‌شود.

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.