دندان درآوردن

زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

گونه‌های کودکم قرمز شده، آب از دهانش می‌آید و کمی بداخلاق شده است. شاید دندان‌هایش دارند در می‌آیند. اگر توصیه‌ای برای کاهش دردش داشته باشید یا بتوانم درآمدن اولین دندانش را پیش‌بینی کنم، خوشحال خواهم شد!

۱۳۹۶//

دندان درآوردن می‌تواند دردناک باشد. لثه‌ها قبل از بیرون آمدن دندان‌ها باز می‌شوند و این اتفاق، ممکن است دردناک باشد! بعضی از کودکان خوش‌شانس از این مهلکه به آسانی عبور می‌کنند و تنها گونه‌هایشان قرمز می‌شود. بقیه ممکن است بیشتر درد بکشند. توصیه‌های ما را برای کاهش درد دنبال کنید و نکته‌های ما را برای داشتن دندان‌های سالم‌تر بخوانید

زمان دندان درآوردن نوزاد

اولین دندان‌ها، به طور متوسط، بین ۶ تا ۱۲ ماهگی در می‌آیند و اغلب اولین آن‌ها دندان‌های وسطی پایین هستند. قانون خاصی وجود ندارد و ممکن است در برخی کودکان، اولین دندان‌ها زودتر ظاهر شوند. به ندرت نیز پیش می‌آید که کودکان با دندان به دنیا آمده‌اند! بعضی کودکان نیز ممکن است حتی قبل از ۱۲ یا ۱۸ ماهگی دندان درنیاورند.

معمولاً ترتیب ظاهر شدن دندان‌ها از این قرار است که ابتدا دندان‌های قدامی مرکزی، سپس اولین دندان‌های آسیای کوچک (در حدود ۱۲ ماهگی)، بعد از آن دندان‌های نیش (در حدود ۲۴ ماهگی) و در نهایت دندان‌های آسیای بزرگ (در حدود ۳ سالگی) رشد می‌کنند. دندان بچه‌ها در سنین متفاوتی رشد می‌کند، پس اگر دندان‌های بچه‌های دوستان یا فامیل زودتر رشد کرده‌اند، نگران نباشید. دندان درآوردن هیچ ربطی به رشد و تکامل کودک ندارد!

علائم دندان درآوردن 

دندان درآوردن معمولاً با برخی علائم ناخوشایند همراه می‌شود. اگر کودکتان آبریزش دهانی دارد، بد اخلاق شده، دستش یا هر چیزی که پیدا کند را در دهانش می‌گذارد، ممکن است زمان دندان درآوردن او فرا رسیده باشد.

برخی مادران، نشانه‌های دیگری مثل مدفوع نرم و گونه‌های قرمز را مشاهده می‌کنند. بیشتر این نشانه‌ها جدی نیستند و پس از ۴۸ ساعت برطرف می‌شوند.

راه‌حل‌هایی برای آرام کردن کودک

اگر کودک شما درد می‌کشد و به دنبال درمان آن هستید، می‌توانید از متخصص کودک راهنمایی بخواهید. به هر حال، راه‌هایی برای کاهش درد آن‌ها وجود دارد. فقط باید بهترین راه‌حل را برای کودک خودتان پیدا کنید.

  • ماساژ نرم لثه‌های کودک با انگشتان تمیز، می‌تواند آرامش‌بخش بوده و درد را کاهش دهد.

  • ژل دندانی، که در داروخانه‌ها یافت می‌شود، می‌تواند درد را تسکین کند.
  • به کودکتان حلقه دندانی برای جویدن بدهید. پلاستیک نرم یا انواع پر از مایع بهتر هستند.
  • در آغوش گرفتن او به هنگام درد کشیدن نیز، می‌تواند کارساز باشد. بغل کردن و بوسه‌های بیشتر نیز مفید خواهند بود!
  • لبخندی زیبا، کار سختی خواهد بود.
  • زمانی که تمامی دندان‌های شیری کودک در آمده‌اند، با اینکه دائمی نیستند، باید از آن‌ها مراقبت کرد. دندان‌های کودکان نیز می‌تواند در معرض پوسیدگی قرار گیرد. درمان نکردن آن‌ها می‌تواند رشد دندان‌های دائمی را به تأخیر بیاندازد یا حتی آن‌ها را ضعیف کند. بدین‌گونه می‌توانید مراقبت مفیدی از دندان‌های کودک داشته باشید
  • از دادن شیرینی‌جات، غذاهای شیرین و نوشابه به او خودداری کنید. از عادات بدی مثل فرو بردن پستانک در عسل یا اضافه کردن شکر به آب آشامیدنی نیز باید دوری کنید.
  • مسواک زدن دندان‌های کودک به محض در آمدن آن‌ها با مسواک‌های مخصوص و استفاده از خمیردندان‌های با فلوراید کم (کمتر از ۴۵۰ ppm) نیز توصیه شده است. باید از دادن فلوراید مایع نیز خودداری کرد.  می‌توانید با متخصص اطفال مشورت کنید.
  • در ۱ یا ۲ سالگی، باید قبل از خواب و یا حتی بعد از هر غذا، دندان‌های او را مسواک بزنید. از مسواک مخصوص و خمیردندان مناسب کودکان استفاده کنید. دقت کنید که پس از مسواک، دهانشان را کاملاً آبکشی کنند.

اولین چکاپ دندان کودک توسط دندانپزشک، باید بعد از ۶ ماهگی انجام گیرد. این کار، دندانپزشک را قادر می‌سازد تا رشد لثه‌ها و دندان‌ها را بررسی کرده و به شما توصیه‌هایی برای حفظ سلامت دهان و دندان کودک، ارائه دهد. همچنین این ملاقات، به کودک این فرصت را می‌دهد تا با دندانپزشکش و محیط دندانپزشکی آشنا شود تا برای دفعات و بازدیدهای بعدی، راحت‌تر باشد

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.​

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.