غذای کمکی

شروع غذای کمکی و غلات مخصوص کودکان

با خودم فکر می‌کردم فایده غلات مخصوص کودک چیست. ظاهراً این نوع غذا برای رشد هرچه بهتر فرزند من ضروری است. آیا درست است که بعضی از این غذاها درصورت مصرف بیش‌ از‌اندازه، می‌توانند منجر به اضافه وزن فرزندم بشوند؟

۱۳۹۶//

غلات مخصوص کودکان چیست؟

فرزند شما برای رشد نیاز به انرژی دارد! کشف جهان اطراف کار پرزحمتی است و فرزند شما برای این که بتواند به‌طور مداوم و بدون توقف به این کار ادامه دهد، باید غذاهای مناسب مصرف کند. غلات مخصوص کودکان منبع خوبی برای انرژی ماندگار و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است و کاملاً سازگار با نیازهای فرزندتان است.

  • این نوع غذاها حاوی کربوهیدرات و در نتیجه مقادیر کافی از انرژی هستند که به شما این امکان را می‌دهند که به‌تدریج فاصله میان وعده‌های غذایی فرزندتان را بیشتر کنید، به‌نحوی که کودک ۶ ماهه شما در روز ۴ وعده غذایی داشته باشد.
  • این نوع غذا سرشار از انواع ویتامین‌هاست و سیستم ایمنی فرزند شما را که بین ۶ ماهگی و ۳ سالگی کمی شکننده و آسیب‌پذیر است، تقویت می‌کند.
  • بعلاوه این غذاها سرشار از آهن هستند و لذا احتیاجات نوزادان و شیرخواران را نیز برطرف می‌کنند.
  • این نوع غذاها در طعم‌های مختلف شیرین و ملس تولید می‌شوند، از این رو استفاده از آن‌ها می‌تواند شروع غذای کمکی و اولین گام در معرفی انواع غذاهای جامد و کشف انواع طعم‌ها و مزه‌های جدید باشد. این مرحله سرآغاز تکامل حواس کودک شماست.

و در نهایت باید اشاره کرد که این غذاها بدون قند هستند: بنابراین در حالی که غذای بسیار خوشمره‌ای به فرزندتان می‌دهید می‌توانید عادات غذایی صحیح را نیز به او آموزش بدهید.

 

آیا می‌دانید؟ غلات مخصوص کودکان حاوی چندین گروه از ویتامین‌های Bهستند (B1, B6, B3) که به فرزند شما کمک می‌کنند تا از انرژی موجود در این محصولات استفاده بهینه‌ای داشته باشد.

غلات – کم یا زیاد؟

تا ۱۵ سال پیش مرسوم بود که چند قاشق پر از آرد غلات به شیشه شیر نوزادان و شیرخواران اضافه می‌کردند تا در طول شب سیر باشند! تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که معرفی زودهنگام غلات به کودکان آن هم در مقادیر بالا می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های غذایی و همینطور اضافه وزن در آینده شود.

نتیجه‌ای که می‌شود از نکات بالا گرفت این است؛ در صورتی ‌که می‌خواهید فرزندتان نهایت استفاده را از فواید غلات مخصوص کودک ببرد، باید آن را پس از پایان  ۶ ماهگی و طبق دستور پزشک به او معرفی کنید و نه زودتر. در ادامه مقادیر مناسب این مواد را برای شما آورده‌ایم. از ۶ ماهگی به بعد و در صورتی که برای وضعیت سلامتی کودک شما مناسب باشد می‌توانید روزانه ۲۰ گرم (یعنی ۳ قاشق غذاخوری) غلات کودک به او بدهید که این مقدار را می‌توانید بین صبح و عصر تقسیم کنید.

نکاتی که باید بدانید:

  • قبل از ۶  ماهگی، استفاده از غلات کودک ضروری نیست ، آن هم به این دلیل که مادری که به فرزندش شیر می‌دهد نیازی نیست غذای کمکی به شیر خود اضافه کند و فرزندش هم سالم و عالی است!
  • اما به هر حال غلات مخصوص کودک می‌تواند از پایان  ۶ ماهگی انرژی مورد نیاز فرزند شما را تأمین کند تا بتوانید فاصله بین وعده‌های غذایی آن‌ها را طولانی‌تر کنید؛ به نحوی که فرزند شما در طول روز ۴ وعده غذای اصلی مصرف کند.
  • علاوه‌بر‌این، در صورتی که اندکی غلات مخصوص کودک به شیر عصر فرزندتان اضافه کنید، این انرژی افزوده شده به او کمک می‌کند تا خوابی عمیق و آرام در طول شب داشته باشد. این امر به‌خصوص برای کودکانی مفید است که به علت گرسنگی بسیار زود از خواب بیدار می‌شوند تا غذا بخورند.
  • زمانی ‌که فرزند شما می‌تواند بدون کمک فرد دیگری بنشیند، چهار دست‌و‌پا راه برود یا اینکه کم‌کم می‌خواهد قدم اولش را بردارد، غلات مخصوص کودک انرژی مورد نیاز او را تأمین می‌کند و دیگر نیازی نخواهد بود مقدار شیری که به او می‌دهید را زیاد کنید. نسبت میزان انرژی مورد نیاز فرزند شما به وزن و قدش، در این مرحله ۳ برابر انرژی مورد نیاز بزرگسالان به نسبت قد و وزنشان است. ازپایان  ۶ ماهگی به بعد، ۵۰ تا ۵۵% درصد از انرژی مورد نیاز دلبند شما باید از انواع کربوهیدرات‌ها و ترجیحاً کربوهیدارت‌های پیچیده تأمین شود که غلات مخصوص کودک حاوی این نوع کربوهیدرات‌هاست.

دیدگاه

با معرفی غلات مخصوص کودک به عنوان غذای کمکی به فرزندتان کمک می‌کنید تا بفهمد به غیر از شیر طعم‌های دیگری هم وجود دارند! زمانی که فرزند شما این غلات را امتحان کرد می‌توانید غلات طعم‌دار را نیز به او معرفی کنید. خیلی سریع به شما خواهند گفت که از کدام طعم‌ها خوشش می‌آید و از کدام نه! یک توصیه برای شما: برای کمک به تکامل ذائقه آن‌ها بهتر است این طعم‌ها را یکی یکی به او معرفی کنید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.