علت گریه نوزاد

علت گریه نوزاد

بعد از زایمان، با گریه‌های ریز او بسیار ذوق می‌کردم. اما بعد از برگشت به خانه، گریه‌هایش که دیگر ریز نیستند و بیشتر شبیه جیغِ هستند من را نگران می‌کنند. از آنجایی که همیشه نمی‌دانم علت گریه نوزاد چیست، ناامید و گیج می‌شوم.

۱۳۹۶//

برای کودک، گریه راهی است برای بیان احساسات و برقراری ارتباط با دیگران. با گریه کردن است که فرزندتان به شما می‌فهماند چه وقتی گرسنه یا خسته است، حوصله‌اش سر رفته و... البته رمزگشایی این شکل اولیه زبان بسیار سخت است! در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم که شاید به شما در فهم و علت گریه نوزاد کمک کند
 

هیچ نوزاد و شیرخواری بدقلق نیست!

نوزادان درحالی‌که گریه‌ می‌کنند به دنیا می‌آیند و این یک واکنش حیاتی است. در تماس با هوا، سیستم تنفسی آن‌ها شروع به کار می‌کند. در چند هفته اول اگرچه به سختی می‌توان گریه‌های کودکان را تحمل کرد اما این گریه‌ها غریزه زندگی هستند. گریه کردن دلیل است بر زنده بودن و سلامت آن‌ها.

برخلاف بزرگسالان، علت گریه نوزاد ناراحتی آن‌ها نیست. گریه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند و به اطرافیانشان بفهمانند که چه چیزی می‌خواهند و نیاز دارند: بغل، یک هم‌صحبت .... البته شاید هم با گریه کردن بخواهند به شما بگویند که گرسنه هستند، لثه‌هایشان و یا دلشان درد می‌کند. حتی ممکن است علت گریه نوزاد عصبانیت او از این باشد که شما منظورشان را درست متوجه نشده‌اید. در همه حالات، گریه او را آرام می‌کند و استرس و اضطراب او را می‌کاهد.

همیشه وقتی کودکتان گریه می‌کند،  به او سر بزنید (البته بدون اینکه نگران شوید یا هول کنید)، چراکه این نشانه‌ای است از اینکه آن‌ها به توجه شما نیاز دارند. باید به او نشان دهید که همیشه کنار او هستید و حواستان به او هست. این کار الزاماً آن‌‌ها را وابسته نمی‌کند. برعکس، ازآنجایی که به او نشان داده‌اید که می‌تواند به شما اعتماد کند، با این کار به او کمک کرده‌اید تا تصویر قابل اطمینانی از دنیای بیرون ترسیم کند که به بلوغ او کمک می‌کند!
 

آیا علت گریه نوزاد واقعا بخاطر درد است؟

تشخیص گریه‌های معمولی و طبیعی فرزندتان از آن دسته گریه‌های غیرمعمول که می‌تواند نشانه درد کشیدن کودک باشد بسیار سخت است. دستورالعملی برای شناخت و تشخیص گریه‌های مختلف او وجود ندارد، اما با گذشت زمان و تنها بعد از چند هفته شما کاملاً قادر خواهید بود تا گریه‌های او را بشناسید و بتوانید تشخیص دهید که چه وقت گرسنه است، چه وقت خسته است و چه زمانی هم گریه‌های او به ‌علت کثیف شدن پوشک است

احساستان به شما می‌گوید زمانی‌که فرزندتان گریه می‌کند و با بغل کردنش گریه او بند می‌آید و بار دیگر که او را سر جایش بگذارید از نو شروع به گریه کردن می‌کند، این گریه از نوع گریه‌های جدی و نگرانکننده نیست. البته اگر این مورد هر روز تکرار شود ممکن است باعث مشکلاتی شود. باید برای او توضیح بدهید حتی اگر گریه هم بکند قرار است او به تنهایی در تختش بماند و شما هم باید بروید و دوش بگیرید تا بتوانید تمیز و آراسته با هم به پیاده‌روی بروید.

در چند ماه اول، ممکن است علت گریه شیرخواران کولیک نوزاد باشد. کولیک شرایط بسیار دردناکی است و حتی اگر فرزندتان را در آغوش بگیرید باز هم آرام کردن او کار ساده‌ای نخواهد بود.

چند توصیه که می‌تواند برای آرام کردن فرزندتان مفید باشند و به شما اجازه دهند تا کمی استراحت کنید

زمانی که فرزند شما شروع به گریه کردن می‌کند، اولین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن علت گریه نوزاد است. علتی که همیشه هم واضح نیست. احتمالات مختلف را بررسی کنید و راه‌حل‌های مختلف را امتحان کنید: او را بغل کنید، سعی کنید او را بخوابانید، از اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش کمک بگیرید ... اما اگر هیچکدام از این راه‌حل‌ها کمک نکرد چه؟

نگران نشوید و در خانه هم تنها نمانید، با فرزندتان برای گردش از خانه خارج شوید! کالسکه و ماشین تأثیر فوق‌العاده‌ای بر او خواهند داشت.

پدر کودکتان را نیز فراموش نکنید! حتی اگر وقتی از سر کار برمی‌گردد خسته هم باشد، برای مدتی فرزندتان را به او بسپارید و بیرون بروید و هوایی تازه کنید و یا با دوستتان تلفنی صحبت کنید. به‌زودی متوجه خواهید شد با این که پدر از واگذاری این مسئولیت نگران به نظر می‌رسد، اما از این که فرصتی پیدا کرده تا زمانی را با فرزندش تنها باشد بسیار خوشحال است.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.