غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

آیا می‌تونم در دوران بارداری کربوهیدرات، ماهی خام یا پنیر غیر پاستوریزه بخورم؟ آیا می‌توانم غذایی شامل گوشت خام بخورم؟ مادرم به من گفته بود زمانی‌ که من را باردار بوده  چندان اهمیتی به مواد غذایی که مصرف می‌کرده نمی‌داد. پس من چرا باید اینقدر احتیاط کنم؟

۱۳۹۶//

امروزه، مراقبت‌های غذایی و وجود غذاهای ممنوعه در دوران بارداری امری بسیار شناخته شده و بدیهی محسوب می‌شود. برخی از انواع عفونت‌هایی که از طریق مواد غذایی منتقل می‌شوند، مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز، می‌توانند برای مادر و جنین خطرناک باشند. اما نگران نشوید: با عادات غذایی صحیح، می‌توانید از ابتلا به این نوع عفونت‌ها مصون بمانید.

تغذیه دوران بارداری برای پیشگیری از بروز هرگونه عفونت لیستریوز

این بیماری ناشی از یک نوع باکتری به‌نام لیستریا است که در انواع گوشت‌ خام، میوه، سبزیجات نشسته و پنیر غیر پاستوریزه یافت می‌شود. هرکسی می‌تواند به باکتری لیستریا مبتلا شود. در افراد سالم، این عفونت می‌تواند عفونتی ساده و بی‌خطر باشد، اما در موارد ابتلای خانم‌های باردار، خطراتی مانند سقط، زایمان زودرس، اختلالات تنفسی و غیره وجود دارد.

نشانه‌های این عفونت ممکن است تا مدتی پنهان بمانند و نمایان نشوند یا اینکه ممکن است تنها سرما بخورید و کمی تب کنید. در‌این‌ صورت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان در این مواقع برای مطمئن شدن از وجود یا عدم وجود این عفونت در بدن شما ممکن است نوعی آزمایش خون درخواست ‌کنند. در صورتی ‌که جواب آزمایش مثبت باشد آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز خواهد شد.

برای پیشگیری از این عفونت، بهتر است عادات غذایی صحیح و مناسبی داشته باشید و با غذاهای ممنوعه در دوران بارداری آشنا باشید:

  • از مصرف هرگونه مواد غذایی خام خودداری کنید: فرآورده‌های لبنی درست شده از شیر غیرپاستوریزه (پنیر مصرفی شما حتما باید پاستوریزه باشد)، ماهی خام (سوشی، ماهی آزاد دودی و انواع دیگر ماهی خام)، انواع غذای دریایی خام، انواع گوشت خام (کارپاچیو، استیک تاتار و دیگر انواع خوراک‌های گوشت خام از این قبیل) و یا تخم مرغ خام.

  • گوشت را سرد مصرف نکنید (گوشت کنسرو شده، جگر و دیگر انواع پوره گوشت). 
  • گوشت را خیلی خوب بپزید و بعد مصرف کنید.
  • میوه و سبزیجات را خیلی خوب بشویید. پیشنهاد ما برای شستشوی انواع میوه و سبزیجات این است که اول سینک ظرفشویی را با آب پر کنید و کمی سرکه در آن بریزید. نباید مدت زمان زیادی میوه‌ها را در آب نگه دارید زیرا انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی آن از بین می‌رود.

تغذیه دوران بارداری برای پیشگیری از بروز هرگونه احتمال ابتلا به عفونت توکسوپلاسموز

این عفونت از طریق انگلی از گربه‌ها به انسان منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که این بیماری چندان جدی نیست البته به جز برای خانم‌های بارداری که به خوبی در مقابل این عفونت ایمن نشده‌اند. لذا ابتلا به این عفونت می‌تواند منجر به بروز اختلالات جدی جنینی شود. برای اینکه مطمئن شوید در مقابل عفونت توکسوپلاسموز ایمن هستید یا خیر پزشک شما در ابتدا دوران بارداری برایتان یک آزمایش خون درخواست می‌کند. بیشتر خانم‌ها (تقریبا ۵۰% از آن‌ها) بدون اینکه حتی متوجه شوند به این بیماری مبتلا هستند. با دریافت واکسیناسیون مناسب این عفونت، در‌صورت تماس دوباره با این انگل بدن در مقابله با آن پادتن‌هایی ترشح می‌کند. 

دیگر نکات مهم بهداشتی

بهتر است در مورد تغذیه خود نیز اقدامات پیشگیرانه زیر را مد نظر داشته باشید:

  • حتماً به تاریخ انقضا مواد غذایی توجه کنید.
  • بهتر است غذاهای مانده را نخورید، و یا حداقل قبل از مصرف آن‌ها را داغ کنید.
  • قبل از پخت‌و‌پز و غذا خوردن حتماً دستان خود را بشویید.
  • مطمئن شوید که مکان‌هایی که مواد غذایی خود را در آن نگهداری می‌کنید، تمیز باشند: یخچال و کابینت‌های خود را به‌طور منظم با ضد عفونی کننده تمیز کنید.

علاوه‌ بر همه مراقبت‌های غذایی که انجام می‌دهید، به‌ خاطر داشته باشید که مصرف الکل در دوران بارداری به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست. بعلاوه بهتر است نوشیدنی‌های محرک مانند قهوه و دیگر انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار، نوشیدنی‌های گازدار و یا حتی چای جزو غذاهای ممنوعه در دوران بارداری به حساب می‌آیند. به‌جای این نوشیدنی‌ها بهتر است قهوه بدون کافئین و یا انواع دمنوش گیاهی مصرف کنید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.