فواید شیردهی

فواید شیردهی برای مادر

همیشه شیری که کاملاً متناسب با نیازهای فرزندم است را به همراه دارم، بدون رژیم گرفتن وزن کم می‌کنم، از خواص ضدافسردگی شیردهی استفاده می‌کنم: مسابقه‌ای در کار نیست، ولی این‌ها نشان می‌د‌هند که درواقع شیر دادن به نفع من است!

۱۳۹۶//

درست است که حداقل تا چند هفته‌ اول لازم است که کاملاً در خدمت فرزندتان باشید. اما به‌هرحال اگر تصمیم گرفته‌اید تا خودتان به فرزندتان شیر بدهید به‌خاطر داشته باشید شیردهی هم به‌لحاظ سلامتی و هم به‌لحاظ روحی برای شما مفید است و در این مطلب قصد داریم تا با فواید شیردهی برای مادر آشنا شویم. قطعا لازم به گفتن جنبه های کاربردی شیردهی نیست زیرا همان طور که می‌دانید همیشه با دمای مناسب در دسترس است و نیازی نیست که برای آن پولی پرداخت کنید.

 

فواید شیردهی برای مادر از لحاظ فیزیولوژیکی

  • اوکسی‌توسین، یکی از هورمون‌هایی است که حین شیردهی ترشح می‌شوند و موجب انقباض رحم می‌شود. اگرچه ممکن است این انقباضات در ۲ یا ۳ روز اول کمی برای شما دردناک باشند، اما به رحم کمک می‌کند تا سریع‌تر به سایز، شکل و حالت ارتجاعی قبل از بارداری خود برگردد. علاوه‌بر‌این، این هورمون مقدار خون‌ریزی بعد از زایمان و همینطور احتمال خون‌ریزی زیاد را نیز کاهش می‌دهد. اوکسی‌توسین، تولید دوباره مواد معدنی در استخوان‌ها را تقویت می‌کند و لذا احتمال بروز پوکی‌استخوان را در مادران بعد از یائسگی کاهش می‌دهد. برخی از پژوهش‌های علمی بیان می‌کنند که یکی از فواید شیردهی برای مادر در طولانی‌مدت (بین ۶ تا ۱۲ ماه)، کاهش احتمال بروز سرطان پستان، تخمدان و رحم است.
     
  • یکی دیگر از فواید شیردهی برای مادر این است که نه‌تنها تمامی ذخایر انرژی و چربی جمع شده در طول ۹ ماه بارداری را مصرف می‌کند بلکه سرعت انرژی سوزی را در شما نیزافزایش می‌‌دهد و یکی از روش‌های رفع اضافه وزن بارداری محسوب می‌شود. بنابراین تا جایی که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و بین وعده‌های غذایی از خوردن میان وعده خودداری کنید، شیردهی می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر و بدون نیاز به رژیم وزن کم کنید!

مطلب پیشنهادی: چه مقدار اضافه وزن در بارداری طبیعی است؟

 

فواید شیردهی برای روحیه مادر!

  • بالا و پایین شدن هورمون‌ها در طول بارداری و زایمان، در کنار مسئولیت‌های جدید شما به‌عنوان یک مادر و البته خستگی، همگی می‌توانند دست به دست هم دهند و بستری را برای افسردگی بعد از زایمان فراهم کنند. شیردهی می‌تواند در این دوران پر از تغییر، متحد شما باشد چراکه ترشح هورمون اوکسی‌توسین برای مادران آرامش‌بخش است. 
  • بعلاوه، شیردهی زندگی شما را هم آسان‌تر می‌کند: دیگر نیازی نیست شیشه شیر آماده کنید، ۱۰ بار در روز آن را بشویید و گرم کنید! تازه می‌توانید در زمینه مالی صرفه‌جویی هم بکنید.

​​​​​​​

آیا لازم است پیشگیری از بارداری را از سر بگیرم؟

بطور معمول، شیردهی (تا زمانی‌که ادامه داشته باشد) مانع از بارداری می‌شود، البته تا زمانی‌که بطور منظم و انحصاری انجام شود و ادامه یابد. البته ۴ شرطی که باید مراقب آن‌ها بود تا خیالتان ۹۸% (یعنی درصد اطمینانی برابر با استفاده از قرص‌های ضدباروری و یا آی‌یودی) راحت باشد، به ترتیب زیر است:

 

شیردهی انحصاری، بدین معنی که شیر مادر تنها منبع غذای نوزاد و شیرخوار باشد،

شیردهی خود عاملی برای پیشگیری از بارداری است، برای این منظور حداقل:

  • شیردهی در فاصله کمتر از ۶ ساعت
  • حداقل ۶ وعده طولانی و یا ۱۰ وعده کوتاه در طول روز

دوران قاعدگی با توقف شیردهی به شیرخوار، بار دیگر در مادران شروع می‌شود. البته فراموش نکنید که در این دوران ممکن است حتی بدون خون‌ریزی، عملیات تخمک‌گذاری انجام شود (و لذا خانم مجدداً باردار شود). در این مورد می‌توانید با پزشک زنان خود مشورت کنید تا قرص‌های ضدباروری با دوز کم که با شیردهی هم سازگار است برای شما تجویز کند. مانند قرص هایی که مینی-پیل شناخته می شوند. این قرص‌ها بر پایه پروژستین هستند و با شیردهی سازگاری دارند.

نکته: در طول شیردهی و با مشورت با پزشک خود می‌توانید از سایر روش‌های پیش‌گیری از بارداری استفاده کنید. استفاده از آی یو دی حتما یکماه بعد از زایمان و با توصیه پزشک امکان‌پذیر است.

دیدگاه

« نقش پدر در این مراحل چیست؟»

پدران نقشی حیاتی و موثری در رشد و تکامل روانی-عاطفی کودکان ایفا می کنند. حضور پدران باعث می‌شود تا مادر و بچه هردو احساس امنیت کنند. احساسی که برای رفاه حال خانواده و شیردهی بهتر بسیار مؤثر است. البته  شما هم می‌توانید با شرکت دادن او در اموری مثل تعویض پوشک بچه، حمام کردن فرزندتان به او در ایفای نقش حمایتی‌اش کمک کنید و درضمن زمانی‌که او پوشک بچه را عوض می‌کند و یا او را حمام می‌کند، فرصت خواهید داشت تا کمی هم استراحت کنید. البته پدران می‌توانند برای چند هفته اول، در کارهایی مثل خرید، مراقبت و رسیدگی به دیگر فرزندان و کارهای خانه به شما کمک کنند.

«آیا شیردهی، شکل و فرم پستان‌های من را به‌هم می‌ریزد؟»
خیر، البته تا زمانی‌که از سینه‌بندهای مناسب شیردهی، که برای پستان‌های شما هم مناسب باشد استفاده کنید.
مطلب پیشنهادی: مراقبت از پستان در دوران شیردهی

«آیا بعد از سزارین هم می‌توانم به نوزادم شیر بدهم؟»
بله. در هفته اول از اطرافیانتان درخواست کنید تا به شما و فرزندتان کمک کنند تا به‌هنگام شیردهی، در وضعیت و موقعیت مناسبی قرار بگیرید.
مطلب پیشنهادی: حالت مناسب شیردهی

«آیا شیردهی خسته کننده است؟»
بله. هنوز خستگی بارداری و زایمان با شماست و بعد از زایمان هم در طول شب باید بیدار شوید تا به فرزندتان شیر بدهید. دو توصیه برای شما عزیزان: پوشک فرزندتان را شب‌ها تعویض نکنید و در حالت خوابیده به او شیر بدهید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.