ماساژ نوزاد

فواید ماساژ نوزاد و چگونگی انجام آن

باور عموم این است که ماساژ نوزاد به او کمک می‌کند تا آرام شود، ارتباط بیشتری برقرار کند و رشد کامل‌تری داشته باشد. آیا از زمان تولد می‌توانم ماساژ نوزاد را شروع کنم؟ قواعد و اصول آن چیست؟ از چه محصولاتی باید استفاده کنم؟

۱۳۹۶//

نوزاد شما به‌تازگی حمام کرده است. حوله را تنش کرده‌اید، پر از انرژی است و تکان می‌خورد، با لبخندش با شما حرف می‌زند و صداهایی در می‌آورد. ماساژ دادن، این حس لطیف را طولانی‌تر می‌کند، حسی که با هیچ چیز در دنیا عوض نمی‌کنید. امروزه خواص ماساژ نوزاد (او را آرام می‌کند، به او حس امنیت می‌دهد و توانایی‌هایش را تکامل می‌بخشد) برای دکترها نیز ثابت شده است.

 

ترفندهای کوتاه برای خبره شدن پدر و مادر در ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد راهی برای یادگیری برقراری ارتباط به شیوه ای متفاوت با نوزاد خود است.

جنین حس لامسه را  از ۶ ماهگی در رحم مادر به دست می‌آورد. تماس «پوست با پوست» با ماساژ دادن کودک از زمان تولد، تماسی را که کودک در گرمای رحم مادر تجربه کرده است ادامه می‌دهد.

 این تماس، زبان بدنی را در کودک به وجود می‌آورد که پدر و مادرها را قادر به ابراز محبت و عشق به آن‌ها می‌کند.

 شاید شما با هیجان وصف‌ناپذیری منتظر تولد کودکتان هستید، اما غیر معمول هم نیست که بخاطر نیاز کودکتان به توجه مداوم، احساس سردرگمی و ترس کنید.
در صورتی که کودکتان گریه می‌کند و نمی‌توانید حدس بزنید مشکل از کجاست، خودتان را اذیت نکنید یا به دنبال پاسخی برای گریه او  نباشید. با آرامش کنار او بنشینید و ببینید که با یک ماساژ موافق است یا نه؟

 مثل یک معجزه است! این لحظه ویژه و عاطفی، کودکتان را آرام می‌کند. با آزاد کردن عضلات کودکتان، او آرام خواهد شد و شادابی را به او ارمغان می‌دهید. حرکات محتاطانه شما، خیال کودک را راحت می‌کند و به او اجازه می‌دهد بخوابد. ماساژ برای کودک به نوعی رهایی از حالت دائمی و تکراری دراز کشیدن است.

اگر فرزندتان به خود می‌پیچد و گریه می‌کند، شکم او را با کف دست به آرامی ماساژ بدهید. فشار آرام و گرمایی که از دست شما آزاد می‌شود درد کولیک را نیز آرام‌تر می‌کند. برای ماساژ دادن کودکتان زمان بگذارید تا او نیز بتواند به تدریج بدن خودش را بشناسند.

توصیه‌های ما پیرامون هنر ماساژ نوزاد را دنبال کنید.

ماساژی مؤثر

چه زمانی برای ماساژ نوزاد مناسب است؟

 زمانی که کودک  آرام است. قبل از خواب، پس از تعویض پوشک یا حتی بعد از حمام.مهمتر از همه، این است که باید هر دوی شما آماده و آرام باشید تا بتوانید از این لحظات لذت ببرید. از آنجا که ممکن است معده کودک اذیت شود، بعد از غذا از ماساژ نوزاد خودداری کنید.

چه مکانی برای ماساژ نوزاد مناسب است؟

اتاقی گرم، آرام، بدون نور زیاد. می‌توانید کودک را بر روی میز تعویض پوشک یا تخت قرار دهید. همچنین می‌توانید با کودک بر روی پتو بنشینید یا با قرار دادن بالش زیر پاهایتان، او را بر روی زانوی خود قرار دهید. حالت ایده آل این است که کودک لخت باشد. برای آرامش کودک خود می‌توانید قسمت‌هایی را که ماساژ نمی دهید، با یک حوله نرم بپوشانید. اگر کودکتان گریه کرد یا احساس ناراحتی نشان داد، احتمالاً تمایلی به ماساژ گرفتن ندارد. می‌توانید روز دیگری را برای ماساژ دادن امتحان کنید.

کودکان نباید همانند بزرگسالان ماساژ بگیرند !

خودتان را به عنوان فیزیوتراپ نبینید! آرام شروع کنید و تندرستی کودک را در نظر داشته باشید، نه مهارت‌های خودتان را. قبل از ۲ ماهگی، با حرکات لطیف و آرام شروع کنید. همانگونه که کودک نیز رشد می‌کند، می‌توانید با شدت بیشتری ماساژ بدهید. در صورتی که نگران هستید که نمی‌توانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید یا ممکن است به کودک آسیب برسانید، به مطالعه این نوشته ادامه دهید. 

چه مدت برای ماساژ دادن مناسب است؟

ماساژ نوزاد را می‌توانید از زمان افتادن بند ناف شروع کنید. در حدود ۱ ماهگی، می‌توانید برای ۵ تا ۱۰ دقیقه، کودک را ماساژ بدهید. به جای ماساژهای طولانی و با فاصله زیاد، ماساژهای کوتاه و متداوم داشته باشید.

چه سنی برای ماساژ دادن مناسب است؟

محدودیت خاصی وجود ندارد. زمانی که کودکتان دیگر ماساژ نخواهد، به شما خواهد گفت.

از چه محصولاتی برای ماساژ نوزاد استفاده کنیم؟

از طبیعی‌ترین محصولات ممکن استفاده کنید (به دلیل ریسک آلرژی، از روغن بادام شیرین استفاده نکنید) که معطر و حاوی پارابن نیستند. بوی روغن باید طبیعی باشد تا کودک را اذیت نکند. برخی برندهای محصولات کودک اینگونه محصولات را ارائه می‌دهند.

راه درست انجام دادن ماساژ نوزاد

تمام زیورآلات خود را در بیاورید تا به کودک آسیبی نرسانند. دستانتان را بشویید و دستانتان را با روغن برای چند دقیقه به هم بمالید تا گرم شوند. برای کودک خود توضیح دهید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید. می‌توانید در حال ماساژ برای او آواز بخوانید تا حس آرامش به او بدهید.

بدن: به آرامی از سر تا پای او را لمس کنید. حرکات نشان داده شده در زیر می‌توانند برای چهار تا پنج بار تکرار شوند. به محض این که کودک بی‌قراری کرد، ماساژ را متوقف کنید.
پاها: کف دستانتان را بر روی شانه‌های او قرار داده و به سمت پاها حرکت کنید. هر کدام از پاها را با کف دستانتان از کشاله ران تا مچ پا ماساژ بدهید. با انگشت شست، کف پاها را از پاشنه تا انگشتان به آرامی فشار دهید (مراقب باشید، این قسمت‌ها خیلی حساس هستند!).
شکم: دستتان را برای حدود ۱ دقیقه بر روی شکم او قرار دهید. قسمت کف دست را به طور ساعت‌گرد حرکت دهید. سپس هر دست را پس از دیگری به هر سمت از شکم حرکت دهید.
دست‌ها: قسمت داخلی بازو را با کف دستانتان ماساژ دهید. دستانتان را به دور بازو بچرخانید و به آرامی با فشاری کم به سمت پایین دست او حرکت کنید. انگشت‌ها و کف دست‌ها را به طور چرخشی ماساژ بدهید.
پشت: کودک را به شکم بخوابانید. کمر کودک را به آرامی با یک دست و سپس دست بعدی، از پایین گردن تا پایین ستون فقرات و سپس به بالا ماساژ بدهید. با ماساژ آرام چرخشی بر روی باسن ماساژ را پایان دهید.

زمانی که ماساژ به اتمام رسید، کودک را به پشت بخوابانید و از آنجا که دمای بدنشان با دلیل ماساژ پایین آمده، سریعاً لباسشان را بپوشانید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۵/۵
avatar
avatar

test

alert‪(origin)‬

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.