ماه سوم بارداری

ماه سوم بارداری

آخرین عادت ماهیانه‌ام را بین ۱۱ تا ۱۵ هفته پیش داشته‌ام، بنابراین بین هفته ۹ تا هفته ۱۳ بارداری هستم. حال به پایان سه ماهه اول و حالت تهوع رسیده‌ام! خیلی مشتاقم تا کودکم را در سونوگرافی ببینم. 

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

صورت کودک شما به‌تدریج در حال شکل گرفتن است: استخوان‌ها در حال شکل گرفتن هستند، لب‌ها و ابروها ایجاد شده‌اند و پلک‌ها چشم‌ها را پوشانده‌اند. تمام این موارد را می‌توانید در اولین سونوگرافی در سه ماهه اول متوجه شوید: یک لحظه باشکوه و خارق‌العاده!

در ماه سوم بارداربی قلب کودک شما دیگر با ریتم منظمی و با سرعتی بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه می‌تپد، بسیار سریع‌تر از قلب خودتان. حتی به هنگام استرس، ممکن است سریع‌تر هم بزند به همین دلیل باید استرس را از خود دور کنید!سلول‌های عصبی او به سرعت در حال افزایش هستند که باعث ایجاد حرکاتی می‌شود که شاید متوجه‌شان نشوید. او  سرش را می‌چرخاند و دست‌ها و پاهایش را تکان می‌دهد: خلاصه، انرژی بسیار زیادی دارد!

از هفته نهم به بعد، حواس چشایی او بر روی زبانش شکل می‌گیرند. دهانش باز و بسته می‌شود و شروع به بلعیدن مایع آمنیوتیک می‌کند که به شکل ادرار و از طریق کلیه‌اش دفع خواهد شد.

 

تغذیه در ماه سوم بارداری

سرعت رشد کودک شما در حال افزایش است: بنابراین باید پروتئین کافی به شما برسد. یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، نیازهای پروتئین شما را تامین می‌کند. اگر گیاه‌خوار هستید، یا به ندرت گوشت مصرف می‌کنید، به خاطر داشته باشید که منابع دیگری از پروتئین نیز وجود دارند: حبوبات با غلات (مثل برنج و عدس)، همچنین ماهی، تخم مرغ و لبنیات.

ماده ضروری دیگر: کلسیم و ویتامین D در تغذیه دوران بارداری.

برای محافظت از استخوان‌هایتان. لازم است تا به اندازه کافی و هر روز شیر و لبنیات (ماست و مخصوصاً پنیرهای سفت) مصرف کنید: چند  وعده لبنیات در روز می تواند  نیازهای شما را برطرف می‌کند. کلسیم در برخی میوه‌ها و سبزیجات (مثل اسفناج، کلم بروکلی، شاهی، لوبیا سبز و ...) و همچنین حبوبات و  بادام‌ها،... به مقداری کمتر یافت می‌شود. با دکتر خود در مورد رفع نیازهای خود مشورت کنید. ممکن است در صورت کمبود برخی مواد، پزشک برای شما مکمل تجویز کند.

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

 

سوال مخصوص ماه سوم بارداری: نمی‌توانید ماهی بخورید؟

بیزاری از برخی غذاها در طول سه ماهه اول بارداری عادی است. دلیل آن هورمون‌ها هستند که تغییر می‌کنند و حساسیت حس بویایی و چشایی شما را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر حتی از فکر کردن به ماهی هم آزرده می‌شوید، نباید نگران باشید. می‌توانید از مواد غذایی حاوی پروتئین دیگر استفاده کنید: سینه مرغ، گوشت پخته شده و ....همچنین می‌توانید ماهی با روش‌های متفاوتی طبخ کنید تا طعم و مزه را تغییر دهید: در سوپ یا ترکیب آن با پوره هویج. و فراموش نکنید که این بیزاری موقتی است!

در پایان ماه سوم بارداری، دردهایی که در ابتدای بارداری داشته‌اید، به‌تدریج از بین می‌روند و به بهترین حالت خود بازمی‌گردید. به اندازه کافی هوای تازه استنشاق کنید، حتی اگر هوا آبی یا آفتابی نیست.  تمام مشکلات به زودی برطرف خواهند شد: بارداری خود را به خاطره‌ای دلپذیر تبدیل کنید!

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.