ماه ششم بارداری

ماه ششم بارداری

آخرین عادت ماهیانه‌ام را بین ۲۴ تا ۲۸ هفته پیش داشته‌ام و بنابراین در هفته ۲۲ تا هفته ۲۶ بارداری هستم. در بهترین حالت خودم هستم. کودکم نیز همین‌طور! همه چیز را با هم سهیم می‌شویم.

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

مغز کودک شما با سرعت خوبی در حال رشد است: همین‌طور که پوسته رشد می‌کند، شبکه عصبی نیز در حال شکل گرفتن است. در حقیقت، کودک شما علائمی از اندام حسی خود (چشایی، بویایی،...) دریافت می‌کند و به زودی می‌تواند آن‌ها را به خاطر بسپارد یا حتی به آن‌ها واکنش نشان دهد.کودک به حرکت‌هایش در رحم ادامه می‌دهد. حتی ممکن است زمانی که دارید شکم خود را نوازش می‌کنید، واکنش نشان دهد و به دستتان فشار وارد کند. لحظه خارق‌العاده‌ای است. او شروع به واکنش به صداها مخصوصا صداهای بیرون از رحم می‌کند: موسیقی، البته صدای شما و صدای پدرش. کودک شما به صداهای خشن نیز بسیار حساس است. به همین دلیل، محیط آرام بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی: ارتباط با جنین در دوران بارداری

احتیاط کنید، از آنجا که سیستم عصبی او هنوز کامل نشده، از تحریک بیش از حد خودداری کنید. به آرامی با او به ارتباط بپردازید. می‌توانید با او به آرامی صحبت کنید، از روزتان بگویید، احساستان را بیان کنید، موسیقی آرام برایش پخش کنید و نوازشش کنید.بدن او، اکنون هر روز بیش از روز قبل شبیه به یک کودک می‌شود. از آنجا که  برای ذخیره چربی برای بعد از تولد، به‌تدریج چربی زیر پوست او می‌رود، کودک کم‌کم تپل تر خواهد شد. پوست او به طور کامل با یک لایه محافظ روغنی (ورنیکس) پوشانده شده است.

 

تغذیه در ماه ششم بارداری

اکنون، بیش از هر زمان دیگری لازم است طعم‌های متفاوت را تجربه کنید تا کودکتان نیز با آن‌ها آشنا شود. یادگیری بوها و طعم‌ها از همین مراحل شروع می‌شود. مولکول‌های معطر موجود در غذا از طریق مایع آمنیوتیک به او می‌رسد: از این موقعیت برای به اشتراک گذاشتن طعم‌های متفاوت بهره ببرید... البته به طور متعادل و منطقی!

شکم شما شروع به بزرگتر شدن می‌کند و خوابیدن را برای شما مشکل خواهد کرد. همچنین بی‌خوابی نیز به سراغ شما خواهد آمد. برای جلوگیری از این اتفاقات، از خوردن غذاهای چرب در شب خودداری کنید.

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

 

سوال مخصوص ماه ششم بارداری : چگونه از سوزش سر معده جلوگیری کنم؟

کودک شما در حال اشغال فضای بیشتر و بیشتری از رحم شما است. نتیجه آن، فشار بیشتر به دیگر اندام‌ها، مخصوصا معده است که باعث بازگشت اسید معده به مری می‌شود. به یاد داشته باشید که آرام غذا بخورید و زمان کافی برای جویدن غذا بگذارید. اگر از سوزش سر معده رنج می‌برید، از غذاهای تند دوری کنید. غذاهای سبک مصرف کنید و یک تا دو میان‌وعده مصرف کنید. به طور منظم و مخصوصاً بین وعده‌های غذایی مایعات بنوشید. اما از آب گازدار و یخ‌زده استفاده نکنید. اگر سوزش از بین نرفت، با پزشک خود مشورت کنید. بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی مصرف نکنید.

با اتمام ماه ششم بارداری، کودک به تدریج شبیه به یک عروسک می‌شود: شروع به چاق‌تر شدن می‌کند و موها و ناخن‌هایش شکل می‌گیرد. شما نیز در مراحل پایانی قرار دارید، سه ماه آخر حاملگی شما است. کلاس‌های قبل از زایمان شما نیز از ماه هفتم بارداری شروع می‌شود.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.