ماه چهارم بارداری

ماه چهارم بارداری

آخرین عادت ماهیانه‌ام را در ۱۶ تا ۱۹ هفته پیش داشته‌ام و بنابراین در هفته ۱۴ تا هفته ۱۷ بارداری یا ماه چهارم بارداری هستم. فرزندم در رحم من با خوشحالی انگشت شستش را می‌مکد. اشتیاق شدیدی به خوردن توت فرنگی دارم که غیر قابل مقاومت است!

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

کودکتان خیلی فعال شده است: حتی ممکن است احساس کنید که حرکت می‌کند! این احساسات در ابتدا خیلی آرام است، مثل حرکت پروانه یا درست شدن حباب در معده‌تان حتی ممکن است هیچ چیز هم احساس نکنید. صبور باشید. خیلی طول نمی‌کشد. اکنون کودکتان می‌تواند دهانش را باز کند، چشمانش را باز و بسته کند، اخم کند یا حتی انگشت شستش را در دهانش بگذارد و بمکد! 

این احساسات به تدریج تکامل می یابند. کم کم شبکیه چشمش به کار می‌افتد. به لطف «گلبول‌های حسی»، که مناطق بسیار کوچک حساس بر روی پوست هستند، حس لامسه کودک تکامل می‌یابد. برای تکامل حس لامسه و سیستم عصبی او، باید تا هفته ۲۴ صبر کنید. حس بویایی او نیز به‌تدریج در حال تکامل است، البته تا ماه هفتم بارداری همچنان نمی‌تواند بوها را متوجه شود. به لطف مایع آمنیوتیک، به تدریج می‌تواند غذاهایی که شما می‌خورید را نیز بچشد و در نهایت از هفته پانزدهم به بعد، توانایی شنیدن دارد و می‌تواند صدای قلب شما، معده شما و مخصوصاً صدایی که از طریق مایع آمنیوتیک بازتاب داده می‌شود را بشنود. دیگر می‌توانید با او به آرامی صحبت کنید، با اینکه هنوز معانی آن را درک نمی‌کند!

مطلب پیشنهادی: ارتباط با جنین در دوران بارداری

 

تغذیه در ماه چهارم بارداری

حالت تهوع و وسواس‌های غذایی سه ماهه اول بارداری به پایان می‌رسند: اشتهای معمولی خود را بازمی‌یابید. خوش بگذرانید، اما زیاده‌روی نکنید! تا جایی که حواستان به افزایش وزنتان هست، محدودیتی ندارید: همه چیز به وزن شما، وضعیت سلامتی و متابولیسم شما وابسته است. به‌طور متوسط، اضافه وزن ایده‌آل در سه ماهه دوم بارداری، ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم در هفته است؛ پزشک شما می‌تواند به شما بگوید بهترین وزن برای شما کدام است. 

توجه ویژه‌ای به مصرف ید داشته باشید. ید برای عملکرد مناسب غده تیروئید بسیار ضروری است. این ماده معدنی از غذا و مخصوصا نمک تامین می‌شود. نمک نباید به مقدار زیاد مصرف شود. هیچ دلیلی ندارد که به هر غذایی نمک بزنید بلکه باید به اندازه متعادل از آن استفاده کنید! برای اطلاعات بیشتر در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: نیازی نیست در دوران بارداری به اندازه دو نفر غذا بخورید

 

سوال مخصوص این ماه: تمایل دارم چیزهای شیرین بخورم – باید چه کار کنم؟

اشتیاق شما برای خوردن یک تارت توت‌فرنگی یا شکلات، در طول بارداری، طبیعی است و این بعلت هورمون‌هاست. آیا باید تسلیم این ویارها بشوم؟ بله، اما به وقت خودش،به طور منطقی و همزمان با داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل!باید بدانید که در صورت داشتن ویار شیرینی، بهترین حالت خوردن میوه های تازه یا خشک، دسرهای شیری (نه خامه‌ای) و ماست طبیعی است.انتخابی آسان و حجم کم. به جای کیک چاق کننده و بسیار شیرین، یک تکه شکلات تلخ بخورید

کودک شما هنوز درون حبابی در شکم شما است و اندام های  او در هر ثانیه در حال رشد هستند. برای دانستن جنسیت او بی‌قراری می‌کنید. صبور باشید، جلسه سونوگرافی دوم برای ماه دیگر برنامه‌ریزی شده است!

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

دیدگاه

سونیا، ۲۸ ساله، در ماه چهارم بارداری: «دیگر باید به شرایط جدید عادت کنم. دیگر لباس‌هایم اندازه‌ام نیستند، پس بهانه خوبی برای خرید با دوستان دارم! زمان خوبی است برای ارسال پیامی با این مضمون برای همه دوستان: کسی می‌تواند لباس شیک بارداری به من قرض بدهد؟»

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.