وسایل مورد نیاز نوزاد

وسایل مورد نیاز نوزاد - چگونه برای به دنیا آمدن فرزندتان آماده شوید؟

قرار است تا چند هفته دیگر فرزندتان به دنیا بیاید. در واقعیت از همین حالا تمام دنیا منتظر اوست! تخت خواب، میز تعویض پوشک و کمد لباس‌های او همه آماده آمدن او هستند. فقط جای او خالی است!

۱۳۹۶//

لوازم مراقبت از نوازد و کمد لباس

زمانی‌که متوجه می‌شوید باردار هستید، این وسوسه در شما بوجود می‌آید که همه پول خود را خرج کنید تا وسایل اتاق و لباس‌های نوزاد خود را مثل لوازم و لباس‌های یک شاهزاده انتخاب، طراحی و آماده کنید. اما مراقب باشید، مخارج شما یکدفعه بالا می‌رود. در این قسمت چند توصیه برای شما داریم که به شما کمک می‌کند انتخابی آگاهانه‌تر و بهتر داشته باشید. 

 

وسایل و لوازم مورد نیاز برای اتاق فرزند خود را چطور آماده کنید

وسایل‌های مختلفی برای اتاق بچه وجود دارد که برای هر سلیقه‌ و بودجه‌ای نیز مناسب است! بنابراین قبل از اینکه یک میز تعویض پوشک و یا یک تخت خواب برای او بخرید، خیلی خوب بازار را بگردید! 

  • تخت خواب کودک باید استاندارد باشد.
  • تشکی که برای فرزند خود انتخاب می‌کنید باید سفت و متناسب با سایز تختخواب بچه باشد. در صورتی‌ که تشک کمی کوچکتر باشد، ممکن است انگشتان دست و یا حتی پای فرزندتان در میان شکاف موجود میان لبه تشک و تخت گیر کند.
  • کاربردی‌ترین مدل این میزها، معمولاً جعبه‌هایی در کنارشان دارند تا بتوانید تمامی وسایلی که برای تعویض پوشک فرزندتان مورد نیاز است را در آن‌ها قرار دهید. در صورتی ‌که جای کافی ندارید، راه‌حل بهتر برای شما این است که از مدل‌های تاشوی این میزها استفاده کنید. 
  • درمورد قفسه‌هایی هم که می‌خواهید در اتاق بچه نصب کنید، پیشنهاد ما این است که یک قفسه بزرگ، بهتر و کاربردی‌تر از چندین قفسه مجزا است که هم فضا را اشغال می‌کنند و هم جای کمی دارند. این که می‌خواهید اتاق فرزندتان زیبا و دلنشین باشد، خیلی خوب است ... اما بهتر است به خوبی طراحی شده و کاملا کاربردی باشد. اگر قصد دارید لوازم و وسایل جدید بخرید، بهتر است قبل از به دنیا آمدن فرزندتان این کار را انجام دهید. تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از انواع رنگ و چسب تا چند روز نوعی ماده سمی از خود آزاد می‌کنند.

در صورتی ‌که تصمیم دارید از وسایل و لوازم قدیمی استفاده و آن‌ها را تعمیر کنید، دقت داشته باشید که این وسایل  سالم و استاندارد باشند. به‌عنوان‌مثال اگر تخت قدیمی نوزاد را تعمیر می‌کنید توجه داشته باشید که محکم باشد و فاصله بین میله‌های آن نباید بیشتر از ۶۵ میلی‌متر و ارتفاع آن نیز نباید بیشتر از ۶۰ سانتی‌متر باشد.شما همچنین باید بدانید که برخی از وسایل، مطابق با رشد فرزندتان قابل تغییر هستند: به ‌عنوان‌ مثال تخت خواب بچه‌ای که به‌راحتی می‌توان آن را به یک میز تغییر داد و یا میز تعویض پوشکی که می‌توان آن را به یک گنجینه کشویی تبدیل کرد. ممکن است نیاز باشد کمی سرمایه‌گذاری کنید، اما می‌توانید به این کار به‌عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری بلند‌مدت نگاه کنید.

 

لباس‌های فرزند خود را با دقت انتخاب کنید

نیازی نیست که برای فرزندتان در هفته‌های اول بارداری لباس‌های زیادی بخرید. اما می‌توانید برای سرگرمی خودتان هم که شده کمی خرید کنید اما زمان تقریبی زایمانتان را حتما مدنظر داشته باشید، آیا در تابستان بدنیا می‌آید و یا زمستان! در ادامه فهرستی از موارد ضروری که بهتر است آماده داشته باشید را به همراه چند پیشنهاد برایتان آورده‌ایم: نباید تمامی لباس‌هایی که برای فرزندتان آماده می‌کنید و می‌خرید سایز نوزاد باشند. اگر فرزند شما به‌هنگام زایمان کمی درشت باشد به لباس‌هایی یک سایز بزرگتر از سایز نوزادی است، نیاز خواهد داشت. بنابراین بهتر است که از هر دو سایز برای او بخرید: بهتر است برخی از لباس‌های او را سایز نوزاد و برخی دیگر از لباس‌های او را در سایز نوزاد یک ماهه بخرید. تعداد کمی لباس برای چند هفته اول او کافی خواهند بود.

  • لباس یکسره آستین کوتاه: از جنس الیاف پنبه نرم و ترجیحاً در قسمت جلو دکمه قابلمه‌ای داشته باشد (تا اوایل که می‌خواهید لباس را تن او کنید و کمی هم ممکن است در این کار ناشی باشید، راحت‌تر باشید!).
  • پیژامه و لباس‌های یکسره زیبا که با مخمل و یا الیاف پنبه‌ای نرم درست شده باشند که البته اگر از جلو دکمه خورده باشند بسیار کاربردی‌تر خواهند بود.
  • مطابق با فصل زایمان، بهتر است یک ژاکت نخی و یا کرکی (حتی کشمیر کرکی، اگر می‌خواهید که نوزادتان خیلی شیک باشد) نیز تهیه کنید. 
  • جوراب (که معمولاً از زیر لباس یکسره به نوزادان می‌پوشانیم تا پاهایشان گرم بمانند).
  • پاپوش‌های بافتنی و یا کفش‌هایی از جنس چرم خیلی نرم. 
  • از پوشک‌های نخی به‌جای پیش‌بند و یا پتو رو دوشی استفاده کنید. حتی می‌توانید گوشه‌ای از آن‌ها را گلدوزی یا حتی با رنگ مقاوم به شستشو آن‌ها را رنگ کنید!

در آخر به‌ یاد داشته باشید که در چند ماه اول راحتی نوزاد از اهمیت بسیار بالا و کلیدی برخوردار است و در این دوران حتماً هدیه‌های زیادی که بیشتر آن‌ها هم لباس است دریافت خواهید کرد. اما حتماً از همان ابتدا یک لباس سرهمی از جنس جین یا کتان سرهمی برای کودکتان تهیه کنید، چراکه برای هر فصل و مراسمی مناسب است.

 

دیدگاه

چه زمانی باید کیف بیمارستان خود را آماده کنید؟

نمی‌توان زمان مشخصی را برای آماده کردن کیف بیمارستان تعیین کرد. اما پیشنهاد ما، یک ماه پیش از تاریخ زایمان است؛ چراکه اینطوری دیگر خیالتان راحت خواهد بود. راستی، وسایل شخصی خود را فراموش نکنید!

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.