حالت مناسب شیردهی

پیدا کردن حالت مناسب شیردهی

"به طور طبیعی آن را پیدا خواهید کرد، خودتان خواهید دید!"  شاید به راحتی نتوانید خود و فرزندتان را در حالت مناسب شیردهی قرار دهید. آیا راهکاری برای حداکثر استفاه از این لحظه ارزشمند وجود دارد؟

۱۳۹۶//

شیردادن به شیرخوار کمی به دانش فنی نیاز دارد. حالت مناسب شیردهی یعنی قرار دادن شیرخوار در موقعیت مناسب نه تنها کیفیت شیرخوردن او و تولید شیر را بالا میبرد، بلکه موجب آسایش خود شما میشود و درد نوک پستان و کمر درد را نیز کاهش میدهد و برای مراقبت از پستان در دوران شیردهی لازم است. با اینحال نیازی به نگرانی نیست . این تجربه مشترک در یادگیری بسیار ساده است و تنها چند روز زمان میبرد. پس از آن، مطمئن باشید آنچه باقی میماند لذت است!


سیر تا پیاز شیردهی

قبل شروع به شیر دادن:

  • یکی از متداول‌ترین حالت‌های شیردهی حالت گهواره‌ای است. فرزندتان را در مقابل خود قرار دهید، در حالی که شکم او روی بدن شما قرار گرفته. اگر با پستان چپ خود به فرزندتان شیر می‌دهید، از ساعد و دست چپ خود برای نگه داشتن کمر او استفاده کنید. آرنج دست چپ خود را روی دسته مبل قرار دهید، و زیر آن بالش یا هر‌چیزی که موجب آسایش شما می‌شود قرار دهید. از دست راست خود برای نگهداشتن پستان و هدایت آن به دهان شیرخوار استفاده کنید. از ساعد چپ خود برای حفظ و بالا نگهداشتن سر شیرخوار استفاده کنید. اگر چانه فرزندتان با پستان شما در تماس است و بینی او در امتداد پستان است، عملیات موفقیت آمیز بوده است!
     
  • در صورتی که زایمان به‌سختی انجام شده باشد، حالت مناسب شیردهی در ماههای اول معمولاً حالت فوتبال آمریکایی است، مورد دیگر استفاده از این حالت برای شیر دادن در شب است.

    فرزندتان را هم‌سطح با کمر خود قرار دهید، و با بازوی خود او را نگاه دارید، دقیقا مثل زمانی که توپ راگبی را نگه داشته‌اید). با دست دیگر خود گردن و سر او را نگه دارید. برای شیردهی در تخت‌خواب روی  پهلوی خود دراز بکشید. در حالتی که شیرخوار در مقابل شما قرار گرفته باشد و دهانش هم‌سطح با نوک سینه شما باشد. تا وقتی فرزند شما در موقعیت ایمن و محکم قرار بگیرد، این حالت این مزیت را دارد که یک بازوی شما می‌تواند آزاد باشد.

حالتهای شیردهی دیگر نیز وجود دارند:

چهارزانو با قرار دادن کوسن روی زانوها، تکیه دادن به صندلی تاشو یا  مبلمانی نرم و راحت. به بیان دیگر، نگران نباشید حالت مناسب شیردهی را پیدا خواهید کرد و مهم این است که از راحت‌ترین حالت برای خودتان استفاده کنید.
 

دهان فرزند من!

زمانی که فرزند شما گرسنه است، دهانش را باز می‌کند و سرش را برای پیدا کردن سینه شما در هر جهتی می‌چرخاند که برای بعضی از مادر‌ها ترسناک است. جای نگرانی نیست، شیردهی هیچ دردی ندارد. شیردهی برای شما چگونه بوده است؟

  • در ابتدای شیردهی: دهان باز شیرخوار به راحتی دور هاله پستان را میگیرد. شیرخوار زبانش را دور آن میچرخاند. اگر فرزند شما در شیر خوردن و جای دادن دهان خود مشکل دارد، پستان خود را فشار داده تا هاله پستان حالت U شکل بگیرد تا به راحتی در دهان شیرخوار جای بگیرد.
  • حین شیر دادن: فرزندتان در حین شیرخوردن لب پایینی خود را می‌چرخاند و بینی خود را به آرامی به پستان شما می‌چسباند. شما متوجه حرکات منظم فک پایینی او می‌شوید که بین مکیدن، بلعیدن و نفس گرفتن تغییر می‌کند. 
  • خیلی بد نیست؟ این‌طور فکر نمی‌کنید؟
     

درباره حالت مناسب شیردهی به دوقلوها چطور؟

شیردهی بهصورت همزمان بهتر است یا جداگانه؟ هیچ قانون قطعی‌ای وجود ندارد. به شما بستگی دارد تا بهترین راه را برای خود و فرزندتان پیدا کنید. اگر یکی از آن‌ها در  قرار دادن دهان خود روی نوک پستان مشکل دارد، یا اگر میخواهید با هرکدام از آنها رابطهای جداگانه شکل دهید، شیر دادن هریک از آنها بهصورت جداگانه بهترین راه حل به نظر میرسد. ابتدا نوزادی که از همه گرسنهتر است را شیر بدهید.

اگر دیگری صبورتر است و حین شیر خوردن خوابش میبرد، در نوبت آخر به او شیر دهید.

شیردادن به صورت همزمان برای صرفهجویی در وقت بسیار کارآمد است و البته اگر هر دو فرزند شما در یک زمان گرسنه شوند! در اینصورت، از حالت فوتبالی استفاده کنید، در حالی که هر یک از فرزندهای شما مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند. این کار نیاز به تمرین دارد اما به سرعت کارآیی خود را نشان خواهد داد!

باید تمرکز داشته‌ باشید!
میتوانید زمانی که ایستادهاید، نشستهاید یا درازکشیدهاید به شیردهی بپردازید. حالت مناسب شیردهی برای شما آن است که در آن راحتی بیشتری داشته باشید. اگر بهخوبی حالت مناسب شیردهی خود را پیدا نکردهاید، یا مجبور هستید گردن یا کمر خود را بکشید، فرزند شما این امر را حس خواهد کرد و شیرخوردن خود را بهزودی پایان میدهد تا شما احساس راحتی کنید. بنابراین، مکانی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی میکنید (صندلی دسته‌دار راحت، کاناپه، تخت و ...).

همیشه یک کوسن (که دور شکم شما را به‌خوبی می‌گیرد) یا بالش مخصوص شیردهی، پتو، تلفن (تا به حرکت کردن یا بلند شدن نیاز پیدا نکنید) و بطری آب در کنارتان داشته باشید.

شیردهی شما را تشنه میکند!
 

آیا فرزندم به مقدار کافی شیر می‌نوشد؟

ممکن است علی‌رغم هیجان و تلاش شما ،  شیردهی بر خلاف انتظار شما پیش برود. علائم آن به شرح زیر هستند:

  • کمتر از ۵ بار شیردهی در روز،
  • تغییر شدید در الگوی شیردهی
  • بلعیدن نامنظم یا غیرمعمول
  • فرزند شما همیشه در حال گریه کردن یا در اکثر اوقات خواب است

یکی از علائم حاکی از روند مناسب شیردهی، انقباض در رحم و احساس فشار و گرما در پستان است. اصلا جای نگرانی نیست، مکیدن و شیرخوردن هیچ دردی ندارد! هر زنی که شیردهی را تجربه میکند، در پایان فرآیند شیردهی، موجی از آرامش را تجربه میکند. فرزند شما آرام و ساکت است. طوری که انگار زمان ایستاده است: لحظه پر از آرامش و در کنار هم بودن باید آن را تجربه کنید!

مطلب پیشنهادی: آمادگی برای شیردهی

دیدگاه

پاولین، مادر الیوت، ۵ ماهه
"برای این‌که به خاطر بسپارم آخرین بار با کدام سینه به او شیر داده‌ام، روی دستی که در سمت همان سینه قرار دارد، دستبندی می بندم. این کار خیلی مفید و کارآمد است، به‌خصوص در اوایل که هر ۳ ساعت یک‌بار شیر می‌خورد!"

دافنه، مادر آرور، ۴ ماهه
"اوایل که در فضای عمومی به فرزندم شیر دادم، مردم ما را نگاه میکردند. در حقیقت متوجه شدم که شیر دادن آنقدرها هم طبیعی نیست. حالا از قبل برنامهریزی میکنم! پیراهنهایی جلوباز میپوشم و به دقت پارچهای روی شانههایم میاندازم تا سینهها و سر فرزندم را بپوشاند. به طور نامحسوس!"

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.