تغذیه دوران بارداری

کربوهیدرات‌ها و تغذیه دوران بارداری

کربوهیدرات‌ها از جمله موارد بدون جایگزین در تغذیه دوران بارداری هستند، چراکه انرژی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند. ازآنجایی‌که همه کربوهیدرات‌ها مناسب نیستند باید در انتخاب آن‌ها دقت کنید. باید یاد بگیرید تا انواع کربوهیدرات را از هم تشخیص داده و آن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

۱۳۹۶//

فواید کربوهیدرات در دوران بارداری چیست؟

کربوهیدرات در دوران بارداری در کنار انواع چربی‌ها منابع اصلی انرژی مورد نیاز شما و فرزندتان هستند. درصورتی که در طول دوران بارداری در مقادیر نامناسب و ناکافی مصرف شوند، می‌توانند موجب احساس خستگی مفرط و ویار شوند. در طول ماه دوم بارداری و ماه سوم بارداری، نیاز بدن شما به انسولین ۲ یا ۳ برابر  شرایط عادی بدن است؛ چراکه انسولین بدن تحت تأثیر هورمون‌های بارداری قرار می‌گیرد که نهایتاً منجر به نوعی مقاومت می‌شود. انسولین نقشی بسیار حائز اهمیت دارد: این ماده به بدن اجازه می‌دهد تا کربوهیدرات‌های دریافتی را به چربی و یا ذخایر چربی تبدیل کند و از این طریق گلوکز بدن هم در سطحی متعادل باقی خواهد ماند. زمانی‌که پانکراس قادر نباشد این مقدار اضافی انسولین را تولید کند، دیابت شکل می‌گیرد که احتمالا تنها تا پایان دوران بارداری ادامه خواهد داشت. این نوع دیابت، تحت‌عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود. خانم‌های بارداری که به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند، باید رعایت رژیم غذایی خاصی میزان مصرف کربوهیدرات در دوران بارداری خود را کنترل کنند. 

 

بشقاب غذای من

دو نوع کربوهیدرات وجود دارد:

  •  غذاهای شیرین: شکر، عسل، مربا، شکلات، انواع شیرینی‌جات، میوه و ... این نوع غذاها عمدتاً حاوی قند ساده هستند که خیلی سریع توسط بدن جذب می‌شوند
  • انواع غذاهای نشاسته‌ای (پاستا، برنج، انواع سیب‌زمینی و ...)، غلات (گندم، بلغور گندم و ...) و حبوبات خشک‌ (عدس، لوبیا قرمز، نخود و ...)، که بیشتر قندهای پیچیده را برای بدن تأمین می‌کنند و ازآنجایی‌که دیرتر هضم می‌شوند باعث می‌شوند احساس سیری کنیم.  

توصیه‌هایی کاربردی برای شما

بهتر است کربوهیدرات دوران بارداری رژیم غذایی شما به سمت انواع کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند حبوبات، غلات و هرآنچه که برای مدت بیشتری برای شما انرژی تولید می‌کند برود. به این معنی که برای تامین کربوهیدرات ها بهتر است از نوع اول که قند های ساده هستند و غالبا شیرینی بالایی دارند، کمتر استفاده کنیم.​ در ادامه به نمونه‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند انرژی مورد نیاز شما را تأمین کنند:

  • برای صبحانه: ۸۰ گرم نان سبوس‌دار یا ۶۰ گرم غلات صبحانه سبوس‌دار + یک فرآورده لبنی + ۱ واحد میوه و ۱ نوشیدنی.

  • برای ناهار: سبزیجات خام + ۱ واحد  سبزیجات پخته + گوشت یا ماهی + ۱  واحد فرآورده لبنی + ۱ واحد  میوه + ۵۰ گرم نان سبوس‌دار.

  • میان وعده: یک وعده غلات + ۱ فرآورده لبنی + ۱ واحد  میوه و ۱ نوشیدنی.

  • برای شام:  پاستا سبوس‌دار همراه با سبزیجات + ۱  واحد فرآورده لبنی + ۱ واحد  میوه

  • باید مراقب باشید که مصرف مواد غذایی قندی خود را در حد متعادل نگه دارید و بهتر است که صرفا در انتهای هر وعده از این نوع مواد غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده کنید. البته درصورتی که احساس ضعف و یا سرگیجه داشتید هم می‌توانید کمی مواد قندی و شیرین مصرف کنید.

  • بهتر است همه کربوهیدرات مورد نیاز بدنتان را یکجا دریافت نکنید و در طول روز و کم کم کربوهیدرات مصرف کنید. بهتر است صبح‌ها کمی کربوهیدرات مصرف کنید تا  از احساس خستگی مفرط، سرگیجه و یا ضعف معده شما را اذیت نکند. 
  • «از زمانی‌که باردار شدم، بیشتر ویار غذاهای شیرین را دارم: بیسکوییت، شکلات، شیرینی، مربا و ...! دکتر، آیا این مسئله می‌تواند مشکل‌زا باشد؟»
  • نظر متخصصین: طبیعی است که در طول دوران بارداری و باتوجه به این نکته که مصرف انرژی و فعالیت هورمون‌های شما به‌شکل چشمگیری افزایش یافته است، ویار داشته باشید! در صورتی که مشکل پزشکی و سلامتی ندارید، می‌توانید هر از چندگاهی دسر مورد علاقه‌اتان را بخورید و از آن لذت ببرید! اما وعده‌های بعدی خود را با یک برش میوه و یا پنیر و میوه و کمی هم عسل تمام کنید. می‌توانید همراه قهوه و یا میان وعده خود یک مقدار شکلات و تعدادی بیسکوییت میل کنید. باید متوجه شده باشید که موضوع مهم اینجا پیدا کردن تعادلی میان لذت از غذا و منطقی خوردن است. البته می‌توانیم با مصرف متعادل کربوهیدرات در دوران بارداری هم از غذای خود لذت ببریم و هم تعادل رژیم غذایی دوران بارداری را حفظ کنیم! 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.