آیا تماشای وسایل الکترونیکی برای کودک بد است؟

آیا می‌دانید تماشای وسایل الکترونیکی حتی در سن بسیار پایین نیز روی سطح فعالیت و خواب تأثیر گذار است؟

صفحات نمایش در قالب گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون، کنسول‌های بازی و رایانه‌ها، در همه جوانب زندگی ما حضور دارند و فناوری صفحات لمسی به شکلی است که کار آن حتی برای کودکان نیز راحت است.

ممکن است فکر کنید که تماشا و یا استفاده از صفحه نمایش در سنین پایین مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. اما تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده بیش از حد از تلویزیون یا انواع صفحات نمایش می‌تواند منجر به فعالیت فیزیکی کمتر و در نتیجه اضافه وزن ناسالم در دوران کودکی شود. به همین علت، انجمن‌های پزشکی، از جمله آکادمی آمریکایی کودکان، مخالف استفاده از رسانه‌های تصویری برای کودکان کمتر از دو سال هستند. شاید الان زمان این باشد که مدت تماشای صفحات نمایش را محدود کرده و کودک را به عادات سالمی که می‌تواند در دوران کودکی و پس از آن ادامه یابد تشویق کنید.

زمان کافی برای بازی و فعالیت کودک در نظر بگیرید

تماشای صفحات نمایش می‌تواند بر مدت زمانی که کودک با والدین خود ارتباط برقرار می‌‌کند و در حال تحرک و فعالیت است، تأثیر منفی داشته باشد. اگر اغلب مشغول تماشای صفحات نمایش هستید، احتمال دارد فرزندتان نیز مانند شما شود. زمانی که صرف تماشای صفحات نمایش می‌شود می‌تواند باعث حذف زمان فعالیت‌های مشترک بین کودک و والدین شود.

در یک مطالعه جدید مشخص شد که ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت از کودکان معتقدند کودکان به حداقل یک ساعت فعالیت روزانه نیاز دارند، اما این دستورالعمل­ها به  ۹۰ دقیقه فعالیت روزانه تأکید بیشتری دارند. داشتن یک برنامه منظم روزانه که شامل زمانی برای بازی با کودکتان باشد موجب تکامل فیزیکی کودک، تقویت ماهیچه‌ها و هماهنگی اعضا می‌شود. این مهارت‌ها برای سینه خیز رفتن و همینطور ایستادن و راه رفتن در اینده مفید خواهند بود.

ممکن است دانستن این نکته برای والدینی که فرزندشان آن‌ها را از خواب راحت شبانه محروم کرده است، جالب باشد که تماشای وسایل الکترونیکی می‌تواند خواب شب و چرت روزانه کودک را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود دیرتر به خواب برود و مدت زمان خوابش نیز کوتاه‌تر شود. بنابراین خاموش کردن وسایل الکترونیکی هم به خواب کودک و هم به خواب والدین کمک می‌کند.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.