اولین غذاها می‌توانند به غذاهای مورد علاقه در آینده تبدیل شوند

اکنون که فرزند شما هفت تا هشت ماه سن دارد، تجربه کردن انواع مختلف غذاهای مغذی، طعم‌ها و بافت‌ها می‌تواند بر ذائقه غذایی او در خردسالی تاثیرگذار باشد.

وقتی فرزند شما برای اولین بار طعم اولین غذا را می‌چشد، سفری اکتشافی را آغاز می‌کند که ممکن است بر سلیقه و علایق غذایی او در سال‌های آینده تأثیر بگذارد. تا به اینجا رشد و تکامل فرزند شما منحصراً وابسته به شیر مادر بوده است. او راهی طولانی را پیموده است. حالا به مواد مغذی دیگری نیز نیاز دارد و غذاهایی که برای تغذیه او انتخاب می‌کنید برای سلامتی او در آینده ضروری و حیاتی هستند.

به‌طور شگف‌انگیزی، غذایی را که در روزهای ابتدایی برای تغذیه تکمیلی او انتخاب می‌کنید بر تنوع غذاهایی که در آینده مصرف می‌کند تأثیر خواهد گذاشت. نه فقط ماه آینده یا حتی ماه بعدی، بلکه بر روی سلیقه غذایی او در سال‌هایی که به مدرسه خواهد رفت نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در منوی غذایی تنوع ایجاد کنید

چگونه می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا در آینده رژیم غذایی سالمی داشته باشد؟ یک راه مهم ایجاد تنوع است. در هفته‌های ابتدایی شروع تغذیه تکمیلی، سبزیجات مختلف را به کودک خود پیشنهاد بدهید تا هم اکنون و در آینده تمایل به خوردن سبزیجات داشته باشد. یک پژوهش جدید نشان داد که معرفی سبزیجات به کودک در دوره تغذیه تکمیلی به تمایل بیشتر کودک به مصرف سبزیجات در دوران خردسالی و همچنین سال‌های بعد می‌انجامد.

 

غذاهایی با بافت‌های گوناگون را امتحان کنید

همانطور که انواع مختلف سبزیجات را برای فرزندتان فراهم می‌کنید، لازم است که فرزند شما همزمان با  رشد و توسعه مهارت‌های تغذیه‌ای خود با بافت‌های مختلف غذاها نیز آشنا شود. پس از اینکه فرزندتان پوره‌های نرم را تجربه کرد و توانایی خوردن آن‌ها را کسب کرد، کمی بافت‌های درشت‌تر به غذای او اضافه کنید. مثلاً یک راه می‌تواند این باشد که به جای ترکیب مواد غذایی و تبدیل آن به یک مایع غلیظ، آن‌ را با چنگال له کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که پیش از ۹ یا ۱۰ ماهگی، با غذاهای دارای بافت‌های درشت‌تر آشنا می‌شوند، در دوره نوپایی و سنین مدرسه با احتمال بیشتری گرایش به غذا خوردن با خانواده، خوردن غذای سالم و انواع میوه‌ها و سبزیجات پیدا خواهند کرد. لارنس استول متخصص تغذیه تکمیلی در نستله سوئیس می‌گوید: «معرفی زودهنگام بافت‌های غذایی به کودک، به او کمک می‌کند وقتی بزرگتر شد بافت‌های غذایی پیچیده‌تر را راحت‌تر بپذیرد». همه این موارد نشان می‌دهند که هیچ وقت برای شروع تأثیرگذاری مثبت بر روی سلامت فرزندتان زود نیست.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.