بایدها و نبایدهای تغذیه واکنشی

شیوه تغذیه کودک، به اندازه غذایی که از آن تغذیه می‌کند، اهمیت دارد. با شروع دوره تغذیه تکمیلی فرزندتان، باید بدانید که چطور عمل کنید و چه چیزی را تحت نظر داشته باشید. بررسی کنید که چه تعداد از رویکردهای تغذیه واکنشی را هر روز روی فرزندتان اعمال می‌کنید.

باید وقتی که فرزندتان گرسنه است به او غذا بدهید

به دنبال علائمی بگردید که نشان‌دهنده علاقه‌مندی او به خوردن غذا هستند؛ مثل باز کردن دهان و خم شدن به سمت قاشقی که به او پیشنهاد می‌کنید.

نباید وقتی کودک سیر است غذا دادن را ادامه دهید

با نشان دادن نشانه‌های سیری قاشق را زمین بگذارید، با این کار کمک به تشویق به عادات غذایی خوب می‌شود. کودک ممکن است سیر شدنش را با بستن دهان، چرخاندن سر به اطراف یا پرت شدن حواس به چیزهای دیگر نشان دهد.

باید توجه کنید که آیا فقط در حال بازی کردن با غذاست یا خیر

بچه‌ها چیزها را با دهانشان کشف می‌کنند. اگر فرزندتان قاشق را فقط از روی کنجکاوی وارد دهانش می‌کند، مانند همان کاری که با اسباب بازی هایش می‌کند، وقت غذا دادن به پایان رسیده است. اجازه دهید او با قاشق بازی کند، اما به او غذا ندهید. 

نباید او را مجبور کنید غذای ظرفش را تمام کند

اکثر کودکان می‌توانند میزان غذای خود را تنظیم کنند، بنابراین اگر فرزندتان علاقه‌ای به ادامه غذا خوردن ندارد او را مجبور به تمام کردن غذایش نکنید. 

باید هر قاشق از غذای او سرشار از مواد مغذی باشد

معده کودکان نسبت به معده ما کوچک‌تر است، بنابراین باید هر وعده غذایی او باید سرشار از مواد مغذی باشد. از شش تا هشت ماهگی تنها حدود یک سوم مواد غذایی مورد نیاز کودک از غذاهای کمکی بدست می‌آید (حدود ۲۰۰ کالری) و باقی آن از طریق شیر مادر تأمین می‌شود. هر قاشق غذایی که کودک شما می‌خورد باید به آموزش عادات سالم غذایی کمک کند؛ اغذیه با وعده‌های اصلی غذایی یا میان‌وعده‌هایی حاوی میوه‌های پوره شده، سبزیجات، گوشت و غلات. نیاز کودک شما به آهن در حال حاضر بسیار مهم است. اخیراً یک تحقیق علمی نشان داد که غلات حدود ۷۵٪ رژیم غذایی کودکان شش تا نه ماهه در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد که غلات مخصوص کودکان بزرگترین منبع تأمین آهن در رژیم غذایی آن‌ها بود.

نباید به غذای آن‌ها نمک یا شکر اضافه کنید

متخصصان سلامت بیان می‌کنند که قند اضافه شده (قند اضافه شده توسط تولیدکننده، آشپز یا شما) یا قند موجود در قندهای طبیعی در شربت، آب میوه، و کنسانتره آبمیوه نباید سهمی بیش‌تر از ۱۰% در تأمین کالری از طریق تغذیه تکمیلی داشته باشند. هنگام خرید، برچسب ارزش غذایی را بررسی کنید. غذاهای سالم را که حاوی مواد مغذی مهم هستند انتخاب کنید. هیچ جایی برای غذاهای "شیرین" و نوشیدنی‌های شیرین شده توسط شکر در برنامه غذایی فرزند شما وجود ندارد.

باید غذاهای سالم را به‌طور منظم ارائه دهید

غذاهای سالم را به‌طور منظم در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها تهیه کنید و اجازه دهید کودک شما تصمیم بگیرد که در صورت میل داشتن، می‌خواهد چقدر غذا بخورد. تا زمانی که شما گزینه‌هایی متعادل برای کودک خود تهیه می‌کنید، چیزی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. در نهایت او به یک الگو برای وعده‌های اصلی غذایی و میان‌وعده‌ها عادت می‌کند.

نباید اگر او یک یا دو قاشق غذا می‌خورد، نگران شوید

وقتی فرزند شما شروع به خوردن غذاهای کمکی می‌کند، ممکن است در هر وعده تنها مقدار کمی غذا بخورد. او هنوز بیشتر کالری مورد نیازش را از شیر مادر دریافت می‌کند و همچنین به زمان بیشتری برای یادگرفتن غذا خوردن با قاشق نیاز دارد. او را برای بیشتر غذا خوردن تحت فشار قرار ندهید. 
کاملاً طبیعی است که اشتهای فرزند شما روز به روز تغییر کند. آرام باشید و با او همراه باشید. لیزا فرایز، دانشمند رفتاری در مرکز تحقیقات نستله در سوئیس، توضیح می‌دهد: " این فشار می¬تواند غذا خوردن را برای کودک استرس‌زا کرده و تصویر منفی از غذایی که به او می‌دهید ایجاد می‌کند. با آزاد گذاشتن زمان غذا خوردن، شانس اینکه دفعه دیگر نیز غذا را امتحان کند، افزایش می‌دهید."

باید با آرامش مواد غذایی جدید را امتحان کنید

به معرفی انواع میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، گوشت و غلات بپردازید، حتی اگر هر بار واکنش مثبتی دریافت نکنید. کودکان با تمایل به مزه‌های شیرین متولد می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که غذاهای شیرین، تنها غذاهای مورد علاقه آن‌ها هستند.

 نباید تنها بعد از یک یا دو بار تلاش دست نگه دارید 

فرزند شما ممکن است در فرآیند آمادگی برای پذیرش طعم‌های مختلف نیاز به امتحان و چشیدن چندباره طعم غذاهای مختلف داشته باشد (مثلاً هشت بار امتحان یک ماده غذایی در وعده‌ها و روزهای مختلف)، پس تسلیم نشوید. هرچه غذاهای جدید را در دفعات بیشتری به فرزندتان  ارائه دهید احتمال اینکه او بالاخره به آن عادت کند و از آن لذت ببرد بیشتر می‌شود.

باید غذاهای جدید را با طعم‌های قدیمی ترکیب کنید

سعی کنید یک غذا را که می‌دانید فرزندتان از آن لذت می‌برد با غذای جدید ترکیب کنید. شما می‌توانید برای معرفی غذای جدید به کودک، غذای جدید را با غذای مورد علاقه او در یک قاشق ترکیب کنید. سپس اگر این ترکیب مورد استقبال او واقع شد غذای جدید را به تنهایی ارائه دهید.

نباید گزینه‌های متعدد را در یک وعده غذایی ارائه دهید

تنوع بسیار مهم است، اما تنوع بیش از حد انتخاب‌های پیش رو در یک وعده غذایی می‌تواند فرزندتان را اشباع کند. به او شانسی برای تست کردن و پذیرش تدریجی مزه‌های جدید بدهید.

باید به همان اندازه که می‌خواهد به او غذا بدهید 

فرزند شما با زبان بدن، حالات چهره و دهان باز گرسنگی خود را نشان می‌دهد. اجازه دهید او تصمیم بگیرد که می‌خواهد چقدر غذا بخورد.

نباید فقط غذاهای مورد علاقه‌اش را به او بدهید

ممکن است این کار وسوسه انگیز باشد، اما وظیفه خود را فراموش نکنید که باید برای فرزندتان غذاهای متنوع و سالم فراهم کنید. کار کودک شما این است که تصمیم بگیرید چقدر غذا بخورد. اگر گرسنه باشد بعد از اتمام غذاهای مورد علاقه‌اش سایر غذاها را نیز خواهد خورد.

باید حواستان به حالات برقراری ارتباط کودک باشد

حالت چهره کودک شما ممکن است به شما در مورد آنچه فکر می‌کند، چیزهای زیادی بگوید، اما باید دقت کنید و از این علائم برداشت اشتباه نکنید. غذای جدید ممکن است باعث تعجب کودک شود، فقط به این خاطر که چیزی است که قبلاً آن را امتحان نکرده است. این بدان معنا نیست که او غذا را دوست ندارد. به یاد داشته باشید، حتی غذاهایی که فکر می‌کنید کودک شما دوستشان ندارد، ممکن است با چندبار امتحان در طی چندین روز یا هفته تبدیل به غذای دلخواه او شوند، مثل همیشه حواستان به علائم مربوط به گرسنگی و سیری کودک باشد و راه‌های ارتباطی و راهنمایی‌های او را دنبال کنید.

نباید واکنش منفی خود به یک غذا را برای کودک آشکار کنید

اگر غذایی به فرزندتان پیشنهاد می‌کنید که خودتان دوستش ندارید اجازه ندهید کودک با مشاهده واکنش‌های شما؛ مثل در هم کشیدن چهره یا نگه داشتن نفس، متوجه این امر شود. همانطور که شما می‌توانید از چهره او علایقش را بخوانید، او نیز می تواند علائم چهره شما را بخواند.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.