نقش پدر در دنیای امروز

برنامه‌ فعالیت کودک ۱۰ تا ۱۲ ماهه‌ شما

شما احتمالاً متوجه شده‌اید که کودک شما هر روز بیشتر و بیشتر حرکت می‌کند –گاهی هم ممکن است احساس کنید که او دائماً در حال حرکت است! این موضوعی فوق‌العاده است، چون این فعالیت‌ها موجب می‌شوند تا عضلات کودک برای سینه خیز رفتن و یادگیری راه رفتن قوی شوند.
در ۱۰ تا ۱۲ ماهگی، بازی بخش مهمی از تکامل کودک شماست. بازی برای هر دوی شما سرگرم‌کننده بوده و همچنین یک راه خوب برای وقت گذراندن با کودکتان و ساختن خاطرات دلنشین است. به‌علاوه توصیه‌شده است که کودکان نوپای ۱ تا ۲ ساله، حداقل ۶۰ تا ۱۸۰ دقیقه در طول روز فعال باشند و نباید بیشتر از یک ساعت در یک‌جا بنشینند (به‌غیر از زمان خواب). بنابراین، حالا بهترین زمان برای عادت دادن کودکتان به فعال بودن است.
با اینکه احتمالاً اکنون کودکتان فکر می‌کند بازی بسیار جذاب‌تر از خوابیدن است، سعی کنید چرت صبح و بعدازظهر او را در برنامه داشته باشید. در این سن، کودک شما فعالیت زیادی دارد، بنابراین او همچنان برای به تعادل رساندن فعالیت‌ها و داشتن مقدار زیادی انرژی نیاز به خواب کافی دارد. 
تشویق کودک به فعال بودن در زمان کودکی، به او کمک می‌کند عادات سالمی را در خود ایجاد کند که برای سال‌های آینده نیز باقی خواهد ماند. حال، که کودک شما تحرک بیشتری دارد، قدرت بدنی خود را افزایش می‌دهد و می‌تواند حرکات پیچیده‌تری را انجام دهد، چرا این ۵ ایده‌ برای فعال بودن را امتحان نکنید؟

۱.    چه چیزی؟ هل دادن و کشیدن 
چگونه؟ به کودک خود یک توپ یا یک اسباب‌بازی چرخ‌دار بدهید تا بتواند آن را بر روی زمین هل بدهد و یا بکشد. برای کودکانی که راه افتاده‌اند و در قسمت‌های مختلف خانه راه می‌روند، هل دادن اسباب‌بازی‌ و روروئک که به کودک کمک می‌کنند تا راه برود، بسیار عالی است.
چرا؟ هل دادن اسباب‌بازی بر روی زمین، باعث تقویت ماهیچه‌های بازوی کودک شما می‌شود و کودک را تشویق می‌کند تا از هر دو دست خود به‌صورت هماهنگ استفاده کند. همچنین، وقتی‌که می‌خواهد یک اسباب‌بازی که از او دور شده است را برگرداند، خواهد توانست راه رفتن، گشت‌وگذار کردن در خانه، یا چهار دست‌وپا رفتن را تمرین کند.


۲.    چه چیزی؟ تکان دادن بدن
چگونه؟ با آهنگ و شعر برای کودکتان آواز بخوانید و با هم حرکت کنید. دست‌های کودک خود را نگه‌دارید تا با پشتیبانی شما بتواند با کلمات و موسیقی حرکت کند. آهنگ‌هایی مانند "آقا خرگوشه"، "توپ سفیدم" و ... آهنگ‌های مناسبی برای این کار هستند.
چرا؟ حرکت با موسیقی می‌تواند به تکامل هماهنگی جسمی، مهارت‌های تقلیدی و درک ریتم در کودکتان کمک کند.


۳.    چه چیزی؟ پرتاب کردن
چگونه؟کودک شما برای تقویت مهارت‌ پرتاب کردن نیازی به راه رفتن ندارد. یک سبد، ظرف یا جعبه را در یک‌فاصله‌ی نزدیک روی زمین بگذارید. توپ را مقابل او قرار دهید و او را تشویق کنید که آن را بردارد و به سمت سبد پرت کند.
چرا؟ بازی‌ با توپ برای هماهنگ کردن چشم و دست و همچنین تکامل مهارت‌های حرکتی او عالی هستند. این بازی‌ها به او می‌آموزند که فعالیت داشتن، سرگرم‌کننده است و حس موفقیت را به او منتقل می‌کند.


۴.    چه چیزی؟سینه خیز رفتن
چگونه؟ زمانی که کودک شما سعی می‌کند در حالت سینه خیز قرار بگیرد، در حالی که روبروی او هستید به عقب حرکت کنید، جایی که از محدوده دید او خارج نشوید. سپس با حرف زدن او را تشویق کنید تا سینه خیز به سمت شما حرکت کند. 
چرا؟ درحالی‌که کودک شما مشتاق است تا با شما برسد (و شما را در آغوش بگیرد)، به عقب بروید و او را تشویق کنید تا به سمت شما بیاید، این کار می‌تواند سرعت سینه خیز رفتن و اعتمادبه‌نفس او را افزایش دهد. این کار به او کمک می‌کند تا قدرت عضلانی که برای حرکت کردن و یادگیری راه رفتن نیاز دارد را به دست آورد.

۵.    چه چیزی؟کمک به راه رفتن
چگونه؟ هر دو دست کودک خود را نگه‌دارید، اگر اعتماد به نفس کافی را دارد، یک دستش را بگیرید و او را تشویق کنید که راه برود. با اضافه کردن موانعی مانند کوسن و میز این کار را برای او چالش برانگیزتر و سرگرم کننده‌تر کنید.
چرا؟ممکن است کودک شما اکنون قادر باشد که به‌تنهایی بایستد، در اطراف گشتی بزند و یا شاید حتی اولین قدم‌هایش را بردارد. این بازی به او کمک می‌کند که این مهارت‌ها را تمرین کرده و اعتماد به نفس لازم برای برداشتن اولین قدم‌ها را کسب کند. 
لیست امنیت و مراقبت
کودک شما اکنون دوست دارد که در حرکت باشد. او در یک چشم بهم زدن، همه‌ی اتاق را سینه خیز می‌رود. او حتی ممکن است خود را به حالت ایستاده درآورد و شروع به حرکت کردن در کنار مبلمان و وسایل خانه کند. پس از فعالیت‌هایی که کودکتان انجام می‌دهد باید اطمینان حاصل کنید که بدنش هیدراته بماند، پس در هنگام بازی و بعد از آن حتما به او آب بدهید. همچنین مطمئن شوید که این بازی امنیت فرزندتان را تهدید نمی‌کند وزیر نظر شما انجام می‌شود. 
یک‌قسمتی از محوطه را انتخاب کنید و به بازی کودکتان اختصاص دهید. سپس با روش‌های زیر آن را به یک فضای امن برای زمان بازی او تبدیل کنید:

  • هر چیزی که ممکن است به کودک شما آسیب برساند را از دسترس خارج کنید.
  • هر وسیله‌ای که ممکن است باعث خفگی شود را از دسترس کودک خارج کنید.
  • کابینت‌ها و درها را قفل کنید.
  • برای پریزهای برق از پوشش مخصوص استفاده کنید.
  • درهای ایمنی نصب کنید.
  • روروئک یا اسباب‌بازی‌های مخصوص هل دادن و کشیدن را از جلوی پله‌ها دور کنید.
     
آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.