برنامه فعالیت کودک ۸ تا ۱۰ ماهه شما

زمانی که شما صرف بازی با کودکتان می‌کنید با ارزش است و لذت بردن از بازی‌هایی که با یکدیگر انجام می‌دهید برای هر دو شما جالب است. اما زمان بازی چیزی فراتر از لحظات خاصی است که شما با هم سپری می‌کنید. این کار همچنین به شما این فرصت را می‌دهد تا به تکامل حرکت، خلاقیت و مهارت‌های حل مساله کودک کمک کنید. اگر کودک شما هنوز شروع به سینه خیز رفتن نکرده‌است، مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد تا این کار را انجام بدهد. عموما سینه خیز رفتن بین ۷ تا ۱۰ ماهگی رخ می‌دهد. گرفتن وسایل با نوک انگشتان توسط کودک تکامل پیدا می‌کند و احتمالا او اکنون وسایل را از یک دستش به دست دیگر منتقل می‌کند. به زودی می‌تواند با بازوها و پاهایش خودش را نگه دارد تا از افتادنش جلوگیری کند. اگر در طول روز با بازی‌های تخیلی و خلاقانه با او همراه شوید، این کار موجب پیشرفت توانایی‌های فیزیکی کودک و تکامل مغز او می‌شود.
هر کودک منحصر به فرد است و با سرعتی مخصوص به خودش تکامل پیدا می‌کند. منتظر بمانید تا کودکتان به شما نشان دهد که توانایی و مهارت‌های تکاملی مناسب برای بازی‌هایی که انتخاب می‌کنید را داراست. در ادامه به شش فعالیت جالب می‌پردازیم...


۱.    چه چیزی؟ بیایید آشپزی کنیم
چگونه؟ به کودکتان اجازه بدهید با قاشق‌های چوبی، کاسه‌های پلاستیکی و سایر وسایل آشپزخانه که تیز نیستند نقش آشپز را بازی می‌کند.
چرا؟ کودک شما عاشق این است که چیزهای جدید را کشف کند و با هر دو دستش آن‌ها را آزمایش کند. در گرفتن وسایل با نوک انگشتان تکامل بیشتری پیدا کرده است، به همین دلیل از برداشتن و بازی با وسایلی که در اشکال و اندازه‌های گوناگون هستند لذت می‌برد. همچنین هیچ وقت برای معرفی قوانین غذاخوردن سالم به کودکتان زود نیست. هرچه او بزرگ‌تر می‌شود می‌توانید این بازی را واقعی‌تر کنید تا جایی که با یکدیگر آشپزی کنید.


۲.    چه چیزی؟ خانه سازی
چگونه؟ کودکتان را تشویق کنید مکعب‌های خانه سازی را روی هم قرار دهد تا یک برج بسازد. او احتمالا به اندازه خانه ساختن از خراب کردن برج هم لذت می‌برد! هر مدل وسایل سبکی که بتوانند روی هم قرار بگیرند برای این کار مناسبند – مکعب‌های چوبی، حلقه‌های پلاستیکی، ظروف خالی ماست و یا فنجان‌های پلاستیکی.
چرا؟ بازی‌های خانه سازی به تکامل انواع مهارت‌های  حرکتی در فرزندتان کمک می‌کند و همچنین باعث بهتر شدن هماهنگی چشم و دست او می‌شود. همچنین وقتی برج فرو می‌ریزد،  او در مورد علت و تاثیر آن می‌آموزد!


۳.    چه چیزی؟ حرکات موزون
چگونه؟ آهنگی را پخش کنید و ببینید فرزندتان چگونه شروع به تکان خوردن کرده و با ریتم حرکت می‌کند. او را تشویق کنید تا چیزی را تکان بدهد یا ضربه‌های آهنگین بزند- برنج خشک در یک بطری، وسیله بسیار خوبی برای تکان دادن است یا می‌توانید از قاشق‌ها و کاسه‌هایی که در آشپزخانه با آن‌ها بازی کرده بودید به عنوان وسایل موسیقی استفاده کنید. هرچیزی که او بتواند با آن صدا دربیاورد یک وسیله موسیقی محسوب می‌شود!
چرا؟ رقصیدن، حرکت کردن و درست کردن صداهای آهنگین با یکدیگر روش بسیار خوبی برای خلاق بودن و خوش گذراندن برای شما و فرزندتان است. در این سن او عاشق این است که به اطراف حرکت کند، بالا و پایین بپرد و به عقب و جلو حرکت کند. بازی‌های آهنگین همچنین موجب تکامل سخنوری کودک می‌شوند، زیرا او یاد می‌گیرد تا تغییرات در ریتم را بشناسد و نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهد- مهارتی که اگر زود آن را فرا بگیرد، تاثیر آن برای همیشه باقی خواهد ماند.


۴.    چه چیزی؟ محیط بازی ماجراجویانه
چگونه؟ وقتی کودکتان مهارت سینه خیز رفتن را پیدا کرد، با استفاده از کوسن و پتو، تپه‌ها و تونل‌هایی بسازید تا کودک در زیر، رو و اطراف آن‌ها سینه خیز برود.
چرا؟ این بازی به کودکتان کمک می‌کند تا با یک روش لذت بخش حرکت کردن را تمرین کند. همچنین به او کمک می‌کند تا تعادل، قدرت و مهارت حل مسائل را تکامل ببخشد.


۵.    چه چیزی؟ کنترل حرکت
چگونه؟ ترجیحا در اتاقی که کف نرم یا فرش دارد یک مبل را جلوی دیوار قرار دهید. به کودکتان کمک کنید تا یک طرف آن بایستد و او را تشویق کنید تا بتواند مسیرش را تا انتها ادامه بدهد. اگر او نسبت به این کار بی میل است، دستانش را بگیرید و او را تشویق کنید تا چند قدم بردارد. یا چند هفته بعد دوباره این کار را امتحان کنید.
چرا؟ وقتی کودکتان در سینه خیز رفتن مهارت کافی پیدا کرد، در مدت زمان کوتاهی سعی می‌کند در حالت ایستاده خودش را نگه دارد و شروع به حرکت کند. تمرین این مهارت به او کمک می‌کند تا اعتماد به نفسش را تقویت کرده و ماهیچه‌هایی که در نهایت برای یادگیری راه رفتن به آن‌ها نیاز دارد را تقویت کند.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.