غذاهای کوچک برای آدم‌های کوچک

با دادن غذاهای مقوی به کودکتان به عنوان میان وعده، بر روی مواد مغذی که به او می‌دهید تمرکز کنید.

غذایی که به کودکتان می‌دهید و روش ارائه غذا به او، باعث شکل گیری الگوی غذایی او می‌شود که در سال‌های بعد نیز ادامه می‌یابد. همزمان با رشد کودک، این مساله هم روی وزن و هم روی سلامت او تاثیرگذار است. به همین دلیل بسیار مهم است که غذایی که به غیر از وعده اصلی به فرزندتان می‌دهید را تنها یک میان وعده‌ معمولی در نظر نگیرید، بلکه به آن به چشم غذایی کوچک ولی بسیار ضروری نگاه کنید. هر غذای کوچکی که فرزندتان می‌خورد مهم است، پس همیشه تلاش کنید به او غذاهای سرشار از مواد مغذی بدهید و از آبنبات و یا میان وعده‌های شور پرهیز کنید.

وعده‌های کوچک مغذی

یک میان وعده سالم سرشار از مواد مغذی و دارای بافت مناسب برای کودک ۸ تا ۱۰ ماهه شماست. این غذا ممکن است شامل تکه‌های کوچکی باشد که او به تنهایی می‌تواند آن‌ها را بردارد و در دهانش بگذارد. مقدار کمی میوه یا سبزیجات نرم و خرد شده در کنار غذاهای سرشار از پروتئین مانند پنیر یا ماست یک ترکیب فوق‌العاده است. این میان وعده‌های کوچک همه گروه‌های غذایی اصلی را شامل می‌شوند تا در طول روز مقدار مناسبی از مواد مغذی مهم را برای کودکتان فراهم کنند.

۱. غلات
دانه‌ها منابع مهمی از ویتامین‌های گروه B و فیبر هستند. ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در متابولیسم بدن دارند و برای سلامت دستگاه عصبی ضروری هستند. فیبر به هضم غذای کودکتان کمک کرده و از یبوست او جلوگیری می‌کند. غلات غنی شده با آهن، بیسکوییت‌های کراکر نرم و برنج، غلاتی هستند که برای کودک ۸ تا ۱۰ شما مناسبند.


۲. گوشت، ماهی و غذاهای پروتئینی
غذاهایی که در این گروه هستند سرشار از پروتئین بوده و همچنین مواد مغذی مهمی مانند آهن را برای کودکتان تامین می‌کنند. پروتئین‌ها به عنوان خشت‌های سازنده برای استخوان‌ها، ماهیچه، پوست و خون عمل می‌کنند و آهن نیز به خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به اندام و ماهیچه‌های کودکتان برساند. گوشت مرغ نیز مانند گوشت قرمز دارای پروتئین و آهن است. حبوبات مانند نخودها نیز از منابع مهم غیر گوشتی پروتئین هستند.


۳. لبنیات
لبنیات دارای کلسیم، ویتامین D و پتاسیم است که همه این موارد برای سالم نگه داشتن فرزند شما ضروری هستند. کلسیم به همراه ویتامین D موجب ساخت استخوان و دندان‌های قوی و محکم می‌شوند و پتاسیم به هضم غذا و عملکرد ماهیچه‌ها کمک می‌کند. ماست‌های کم شیرین مخصوص کودکان و پنیر نیز حاوی مقادیر مناسبی از این مواد مغذی هستند.


۴. میوه
میوه‌ها حاوی مقادیر ضروری از مواد مغذی هستند از جمله ویتامین C، فولیک اسید، پتاسیم و فیبر. ویتامین C به رشد و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند و فولیک اسید به تشکیل گلبول‌های قرمز در بدن کودکتان کمک می‌کند. توت فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین C هستند. پرتقال، گریپ فروت و موز نیز منابع خوبی از فولیک اسید و ویتامین C می‌باشند.

 
۵. سبزیجات
سبزیجات (و میوه‌ها) علاوه بر دارا بودن بسیاری از مواد مغذی ضروری، به صورت طبیعی چربی و کالری کمی داشته و هیچ کلسترولی ندارند. سبزیجات منابع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، فیبر، پتاسیم و فولات (ویتامین B9) هستند. ویتامین A از جمله مواد مغذی مهمی است که باعث سلامتی چشم و پوست می‌شود و در مقابل عفونت‌ها از بدن محافظت می‌کند. سیب زمینی شیرین، هویج و اسفناج سرشار از این ویتامین‌های ضروری هستند.


 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.