غذای ارگانیک کودک چیست؟

آیا می‌دانید در یک مطالعه جهانی مشخص شد که ۳۰% پاسخ‌دهندگان در هنگام خرید به دنبال محصولات ارگانیک هستند؟

اما غذای ارگانیک کودک واقعاً به چه معناست و بر غذایی که برای خانواده انتخاب می‌کنید چه تأثیری دارد؟


با اینکه کلمه ارگانیک در کشورهای مختلف معانی نسبتا متفاوتی دارد، اما به طور کلی به روشی برای تهیه محصول گفته می‌شود که توجه به محیط زیست مهم‌ترین اصل آن است. طبق تعریف اتحادیه‌ی جهانی جنبش‌های کشاورزی ارگانیک، کشاورزی ارگانیک یک روش تولید است که سلامت خاک، اکوسیستم و مردم را حفظ می‌کند. در این روش به جای استفاده از مواد ورودی با تاثیرات مضر از روش‌هایی که بر پایه فرآیندهای اکولوژیک، تنوع زیستی و چرخه‌های مناسب برای شرایط محل کشت هستند استفاده می‌شود.

برای اینکه یک غذا یا نوشیدنی ارگانیک محسوب شود، باید یک سری الزامات را در نحوه تولید، نگهداری، فرآوری، حمل و نقل و عرضه شدن به بازار رعایت کند و از نظر یک آژانس خارجی مورد تأیید قرار بگیرد. این موضوع تنها شامل حال تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی نمی‌شود، بلکه تمام افرادی که در این فرآیند مشارکت دارند، از مزرعه‌داران گرفته تا خرده‌فروشان؛ مشمول این الزامات خواهند شد. برای مثال غذاهایی که برچسب ارگانیک دریافت می‌کنند، بدون در نظر گرفتن آب و نمک موجود در آن‌ها، باید حداقل ۹۵% مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها ارگانیک باشند. مواد تشکیل‌دهنده باقیمانده نیز باید شامل مواد غیر ارگانیکی باشند که در لیست کشاورزی منطقه‌ای مورد تایید هستند.


غذای ارگانیک کودک


از آنجایی که هر لقمه غذایی که کودک می‌خورد در رشد او مؤثر است، کیفیت غذای او اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل است که بعضی از تولیدکنندگان غذای کودکان از استانداردهای تعیین‌شده نیز عملکرد دقیق‌تری دارند. این کارها شامل استاندارد ویژه برای انتخاب دانه‌ها و زمین کشاورزی و عدم استفاده از هیچ‌گونه آفت‌کش ترکیبی برای محافظت از زمین کشاورزی می‌‌شوند. بعضی از تولیدکنندگان غذای کودکان محصولات خود را در تمام فرآیند (از مزرعه تا بشقاب غذای کودک) مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهند و نزدیک به ۱۰۰ تست مختلف را برای تضمین ایمنی و کیفیت غذای ارگانیک کودک انجام می‌دهند. همچنین آن‌ها همکاری نزدیکی با تأمین‌کنندگان و کشاورزان محلی دارند تا بتوانند بر محل و چگونگی پرورش مواد غذایی نظارت کامل داشته باشند.

خرید غذای ارگانیک هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. این امر برای خیلی از مردم به معنی خرید غذای خوش‌طعمی است که طی فرآیندهای سازگار با محیط زیست و مسئولانه به دست آمده است. بعضی از مادران غذای ارگانیک برای فرزند خود تهیه می‌کنند، چرا که نمی‌خواهند به فرزندشان غذایی بدهند که با آفت‌کش‌های ترکیبی و کودهای شیمیایی رشد کرده است. سایر مادران ممکن است آینده زندگی جانوران و گیاهان و همچنین نحوه رفتار با جانوران برایشان مهم باشد، سیستم‌های تولید غذای ارگانیک قوانین مشخصی در رابطه با حمایت از حیوانات دارند. بعضی از والدین نیز فقط می‌خواهند بدانند که غذای فرزندشان دقیقاً از کجا می‌‌آید.

هر تصمیمی که در مورد انتخاب غذای ارگانیک می‌گیرید، باید اطمینان حاصل کنید غذایی که به فرزند خود می‌دهید بیشترین مواد مغذی و تنوع ممکن را داشته باشد که برای شروع سالم زندگی کودک مناسب باشد.  

بیشتر بخوانید: پیشگیری از چاقی مفرط در کودکان

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.