مستقل شدن در غذا خوردن

حالا که فرزند ۱۰ تا ۱۲ ماهه شما مهارت غذا خوردن بصورت مستقل را به دست آورده، معرفی غذاهای متنوع با بافت‌های مختلف را ادامه دهید تا عادات سالم غذایی را پایه‌گذاری کنید.
در این سن، فرزند شما احتمالاً می‌تواند تکه‌های کوچک غذا را با انگشتانش بگیرد و بردارد. مرحله غذا خوردن با کمک انگشتان پر از کثیف‌کاری و البته جذاب است! همچنین این مرحله یک قسمت مهم از توسعه توانایی‌های حرکتی و افزایش اعتماد به نفس و استقلال کودک است. غذا خوردن با استفاده از انگشتان برای ما بزرگسالان کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما برای کودکان، قدم‌های زیادی برای یادگرفتن و تمرین وجود دارد. ممکن است متوجه شده باشید که او به این مراحل رسیده است:
اکنون فرزند شما تکه‌های کوچک غذا را با دست برمی‌دارد.
چون مهارت او برای گرفتن و نگه داشتن با انگشتان دقیق‌تر شده است.
با این روش به او کمک کنید: برای او غذا در قطعات و در بافت‌های مناسب و نرم آماده کنید تا برداشتن آن‌ها را تمرین کند.
اکنون فرزند شما غذا را به سمت دهان خود می‌برد.
چون فرزند شما هماهنگی کافی بین چشم و دست دارد و در نتیجه می‌تواند دستش را به سمت دهانش بالا ببرد.
با این روش به او کمک کنید: به او نشان دهید که چگونه غذا را در دهان خود می‌گذارید. برای او یک الگو باشید؛ یک لقمه غذا از بشقاب خود بردارید و سپس او تشویق کنید تا از شما تقلید کند و یک لقمه از بشقاب خودش بردارد.
اکنون فرزند شما می‌تواند غذا را با دستانش در دهانش قرار دهد.
چون اکنون بهتر متوجه می‌شود که چگونه غذا بخورد.
با این روش به او کمک کنید: مقادیر کمی از غذاهای قابل برداشتن با انگشت را در مقابل او قرار دهید. صبر کنید تا تمام غذایش را جویده و ببلعد، سپس غذای بیشتری به او بدهید.
اکنون او قادر است غذا در قطعات مناسب را در دهانش بگذارد.
چون دارد می‌آموزد که چه چیزی برای اندازه دهانش مناسب است.
از این روش به او کمک کنید: برای او لقمه‌هایی به اندازه دهان کوچکش از سبزیجات نرم و پخته شده مثل هویج یا میوه‌های نرم مثل موز رسیده فراهم کنید، با توجه به مرحله‌ای از رشد و تکامل که در آن قرار دارد غذاهایی در بافت‌های مناسب و ساده برای برداشتن با دست برایش انتخاب کنید؛ مثل ماکارونی که خوب پخته شده باشد. از ارائه قطعات بزرگ غذا به کودک خودداری کنید و حواستان به غذاهایی که ریسک خفگی دارند، باشد؛ غذاهایی مثل دانه‌های انگور، قطعات سفت سبزیجات خام، گوجه گیلاسی، قطعات سیب، هات داگ، سوسیس، ذرت بوداده، تکه‌های کره بادام زمینی، آجیل، دانه‌ها، کشمش و آب نبات.


توصیه‌هایی برای غذاخوردن موفقیت آمیز

همه حواس فرزند شما درگیر این هستند که به بافت‌های غذایی، طعم‌ها و رایحه‌های جدید که کودک هر روز با آن‌ها مواجه می‌شود، پاسخ دهند. فرزند شما هرچه بزرگتر می‌شود برای آگاه ساختن شما از نیازهایش بیشتر از صداها استفاده می‌کند. در رابطه با مقدار غذایی که می‌خورد تصمیم می‌گیرد، در حالی که شما درباره اینکه چه غذای سالمی به او بدهید، تصمیم می‌گیرید. در ادامه توصیه‌هایی برای حصول اطمینان از راحتی و دلچسب بودن غذا خوردن برای کودک آمده است:

  • در کنار فرزندتان و سر یک میز غذا بخورید و غذای او را با غذای خانواده سرو کنید. کودکان در حین غذا خوردن باید بنشینند و کنترل شوند.
  • از آنجایی که فرزند شما هنوز در حال یادگیری خوردن غذا با بافت‌های متنوع است، برای او غذا با بافت نرم و در قطعات کوچک و تکه‌تکه شده آماده کنید.
  • کودکان ۱۰ تا ۱۲ ماهه معده کوچکی دارند، از این رو بهتر است در قالب سه وعده اصلی و دو میان وعده به او غذا بدهید.
  • احتمالا فرزند شما به زودی شروع به کسب مهارت‌های نوشیدن از فنجان و برداشتن قاشق می‌کند. وقتی این مهارت‌ها در او تکامل یافت، او می‌تواند با کمک شما خودش غذایش را با قاشق بخورد.
  • ارائه غذاهای متنوع به فرزندتان را ادامه دهید. خوردن یک موز در روز شاید خوب باشد، اما خوردن میوه‌های متنوع مثل هلو، آلو، گیلاس و تمشک در طول هفته جذابیت بیشتری خواهد داشت. اگر فرزندتان به میوه یا سبزیجات خاصی علاقه‌مند به نظر نمی‌رسد، در روز دیگری آن را مجدداً امتحان کنید. ممکن است ناچار شوید هشت بار یک غذا را به کودک بدهید تا او آن را بپذیرد. مثل همیشه در هر بار تنها یک غذای جدید به کودک ارائه کنید تا در صورت عدم سازگاری کاملاً متوجه آن بشوید.

 

موضوع کیک تولد

اولین تولد فرزندتان به سرعت از راه می‌رسد، همه خانواده منتظر این روز هستند. این اتفاق بزرگی است، شما یک سال است که والدین یک کودک هستید! ممکن است یک جشن تولد برای او بگیرید و به جشن تولد کودکان دیگر دعوت شوید. پس الان زمان خوبی برای این است که رویکرد تغذیه‌ای در مورد کیک و شیرینی‌جات را مشخص کنید.
غذا در موقعیت‌های خاص
تحقیقات نشان داده‌اند که کودکانی که والدینشان آن‌ها را از غذاهایی که می‌توانند بخورند بیشتر منع می‌کنند (مثلاً خوردن غذاهای خاصی را ممنوع می‌کنند)، در سنین بالاتر با احتمال بیشتری در خوردن غذاهای ممنوعه افراط خواهند کرد. با اینکه شیرینی‌جات و دسرها در رژیم غذایی سالم کودک جایی ندارند، می‌توان برای موقعیت‌ها و مناسبت‌های خاص استثنا قائل شد.
در بیشتر فرهنگ‌ها در مناسبت‌های خاص و تعطیلات غذاهای خاصی سرو می‌شوند. چیزی که مهم است باید به فرزند خود بیاموزید این غذاها فقط در مناسبت‌های خاص سرو می‌شوند و مناسب هر روز نیستند. این غذاها می‌توانند به عنوان غذاهای مناسبتی در نظر گرفته شوند. برای ارائه این غذاها در قالب جشن و مراسم خاص، به او می‌آموزید که این غذاها بخشی از فرهنگ شماست. با عدم تحمیل غذاهای مناسبتی روش تغذیه مؤثر را به کار بگیرید. در همان حال سعی کنید وقتی کودکتان غذاها را امتحان می‌کند آرامش خود را حفظ کنید و وقتی غذاها را امتحان می‌کند او را تشویق نکنید.
با فهماندن اینکه کیک تولد فقط در جشن تولد سرو می‌شود، کودک خود را در معرض محدودیت نمی‌بیند بلکه ارتباط بین غذا و مناسبت‌های خانوادگی یا سنتی را درک می‌کند.


مقدار غذا

خیلی احتمال دارد بیش از مقدار مورد نیاز فرزندتان به او غذا بدهید. به خاطر داشته باشید که او هنوز معده کوچکی دارد و مقدار غذایی که می‌خورد بسیار کمتر از مقدار غذای شما خواهد بود. همواره سعی کنید ارزش تغذیه‌ای غذایی که به کودک می‌دهید را افزایش دهید.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.