بازی با نوزاد

هفت باید و نباید برای بازی با نوزاد

شما هیچ گاه برای بازی کردن خیلی جوان (یا پیر) نیستید. در اینجا چند راه سرگرم کننده، ایمن و مهیج وجود دارد که هر دوی شما می‌توانید از آن لذت ببرید. در واقع بازی با نوزاد تمرین‌های روزانه ای است که او را برای زندگی فعال و سالم آماده می کند.

 باید ... به او انگیزه و فعالیت های زیادی را در طول روز بدهید

هیجان و فعالیت برای کودک بسیار مهم است چه زمانیکه به سمت صورت شما می‌آید یا وقتی برایش آواز میخوانید و او خود را تکان میدهد یا اینکه به عروسک پر صدا و صدایش بخندد.

به یاد داشته باشید هر چه هیجان و فعالیت او در طول روز بیشتر باشد می‌تواند خواب بیشتری در طول شب داشته باشد.

 نباید ... کودک را بدون نظارت تنها بگذارید

هرگز کودک خود را در حالی که بازی می کند تنها نگذارید، حتی برای یک لحظه. همیشه او را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید او امن است.

بازی با نوزاد 1

باید ... به او فضای زیادی بدهید

لازم نیست فرزندتان را به یک کلاس ورزشی یا برنامه خارج از منزل بفرستید تا مطمئن شوید که فعالیت روزانه مورد نیاز او انجام می‌شود. تمام آنچه که او نیاز دارد کمی فضا برای آزادانه حرکت دادن دست و پاهایش است در حالی که به پشت قرار داده شده است. این (همراه با روی شکم خواباندن او) به ساختن عضلات و مهارت های حرکتی که برای نشستن و سینه خیز رفتن در آینده نیاز دارد، کمک می کند.

نباید ... طولانی مدت از صندلی کودک استفاده کنید

اگر از صندلی کودک استفاده می کنید، زمانی که کودک شما در آنها سپری می کند را محدود کنید. او نیاز به فضا دارد تا بتواند تکان بخورد و دست و پا بزند تا سالم رشد کند. 

بازی با نوزاد 2

 باید ... زمانی را در بازی به روی شکم خواباندن او اختصاص دهید

صرف زمانی برای خواباندن نوزاد روی شکم می‌تواند به او کمک کند تا عضلاتش را قوی کند و مهارت های حرکتی لازم برای نشستن، خوردن غذای جامد و سینه خیز رفتن او تکامل می‌یابد. روی شکم خواباندن روزانه می تواند از مسطح شدن پشت سر او جلوگیری کند(این وضعیت را کودکی که در ماه های اولش طولانی مدت رو به پشت می خوابد دارد).

 نباید ... کودک را در هنگام خواب روی شکم قرار دهید

به دلایل ایمنی، کودکان همیشه باید بر روی پشتشان بخوابند. این خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی کودک (SIDS) را کاهش می دهد.

بازی با نوزاد 3

 باید ... کودک خود را در دسترس خود قرار دهید

 همچنان که به طور مداوم به کودک خود نظارت دارید، اطمینان حاصل کنید که او قادر به لغزش یا سقوط از سطوح بالا مانند میز تعویض پوشک نیست. اگر او در سطح بالایی قرار دارد و شما باید چیزی را مانند یک پوشک بیاورید، او را یا همراه خود ببرید یا روی زمین بگذارید (باز هم حواستان به او باشد).

 نباید ... به او اجازه دهید که در کنار اشیای خطرناک بازی کند

شاید او هنوز قادر به سینه خیز رفتن نباشد، اما کودکان توانایی بی نظیری در جستجوی خطر در یک اتاق دارند. با دقت بررسی کنید که هیچ چیز خطرناکی در دسترس او نباشد.

بازی با نوزاد 4

 باید ... هر روز و برای چندین بار با او بازی کنید

آهستگی و پیوستگی کلید یک بازی شاد است. شما ممکن است متوجه شوید که او تنها برای مدت کوتاهی جذب بازی می شود، اما تسلیم نشوید و فکر نکنید که امروزه به پایان رسیده است. او ممکن است بعد از شیر خوردن، خواب، استراحت، یا تعویض پوشک، دوباره میل بازی داشته باشد.

نباید ... هنگام گرسنگی و خستگی او به بازی ادامه نبدهید

زمان بازی با نوزاد می‌تواند در هر زمان از روز که او علاقمند است باشد و تا آنجا که او علاقه دارد ادامه یابد. یک زمان خاص برای بازی در نظر نگیرید و انتظار نداشته باشید همیشه در آن زمان خاص کودک علاقمند به بازی باشد اگر او بی قرار شود ممکن است خسته یا گرسنه باشد بنابراین اجازه دهید که او زمان بازی را تعیین کند.

بازی با نوزاد 5

 باید ... تعامل برقرار کنید تا کودک شما حرکت کند

چه چیزی باعث می شود که کودک شما بخندد، جیغ بکشد یا دست و پاهایش را با شوق تکان دهد؟ چه پیکابو باشد و چه قلقلکی ملایم، کاری کنید که کودکتان تکان بخورد.

 نباید ... از اینکه شکلک‌های خنده دار درمی‌آورید ناراحت باشید

ممکن است در ابتدا اینطور به نظرنرسد اما شکلک درآوردن یا آهنگ های مسخره خواندن تمام بخش های لذت بخش پدر و مادر بودن است. بدین ترتیب شما هم می توانید لذت ببرید و هم می توانید به رشد سلامتی کودکتان کمک کنید.

باید ... بیرون بروید

هنگامی که  هوا مساعد است، یک سایه پیدا کنید و کودکتان را روی یک پتو بگذارید تا بتواند باد را احساس کند و صداهای در فضای باز را بشنود. او ممکن است از نگاه کردن به همه چیزهای جدید در این محیط متفاوت لذت ببرد.

 نباید ... در آفتاب دراز بکشید

اگر در روز آفتابی بیرون بروید، کودک خود را در سایه نگه دارید. پوست کودکان حساس تر از ماست. کلاه به محافظت از صورت او کمک می کند، اما به یاد داشته باشید که اشعه خورشید حتی در یک روز ابری نیز می تواند به کودک شما برسد. اگر مطمئن نیستید، از پزشک خود بخواهید که در این خصوص شما را راهنمایی کند.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.