چرا کودکان به شیر مادر و آب نیاز دارند؟

آیا می‌دانید ارائه نوشیدنی‌های شیرین به فرزندتان باعث می‌شود کالری اضافه‌ای به برنامه غذایی او اضافه شده و همینطور احتمال پوسیدگی دندان افزایش پیدا کند. همچنین این مساله بدان معناست که او شیر مادر و مقدار آبی که برای رشد و تکامل نیاز دارد را کمتر مصرف می‌کند؟

مقدار نوشیدنی که به فرزندتان ارائه می‌دهید تاثیر خیلی زیادی بر میزان کالری مصرفی او دارد. نوشیدنی‌های شیرین مانند آبمیوه، نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های بدون الکل، فضای معده کودک را پر کرده و جای شیر مادر، آب و مواد مغذی مورد نیاز او را می‌گیرند. تنها نوشیدنی‌هایی که فرزندتان به آن‌ها نیاز دارد شیر مادر و آب است. کودکان همچنان از شیر مادر برای تامین کالری و مواد مغذی مورد نیاز خود بهره می‌برند. آب نیز به این دلیل مهم است که در عملکرد کلی بدن مشارکت دارد. هم اکنون که کودکتان ۱۰ تا ۱۲ ماهه است ممکن است بتواند یاد بگیرد که در کنار شیر مادر، آب نیز می‌تواند به عنوان نوشیدنی مورد استفاده قرار بگیرد. برای مشاهده اهمیت آب، اینفوگرافیک "اطمینان حاصل کنید که هر روز به فرزندتان میوه، سبزیجات و آب می‌دهید" را مشاهده کنید.

متاسفانه در برخی از کشورها، درصد بالایی از کودکان بین ۶ تا ۱۲ ماه- درحدود ۳۰ درصد- نوشیدنی‌هایی با شکر افزوده استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد هرچقدر کودکتان نوشیدنی شیرین بیشتری بخورد، کیفیت مواد مغذی موجود در برنامه غذایی او کاهش می‌یابد. علاوه بر این، ارتباط مستقیمی بین تعداد نوشیدنی‌های حاوی شکر که شما به عنوان مادر مصرف می‌کنید و غذاها و نوشیدنی‌های شیرینی که کودکتان مصرف می‌کند وجود دارد. درحقیقت اخیرا تحقیقی نشان داده است که مادرانی که روزانه نوشیدنی‌های بدون الکل مصرف می‌کنند نسبت به مادرانی که این نوشیدنی‌ها را مصرف نمی‌کنند، فرزندانشان با احتمال بیشتری به غذاها و نوشیدنی‌های شیرین علاقه نشان می‌دهند.

ایجاد یک الگوی مناسب

هرچند تصور می‌کنید کودک ۱۰ تا ۱۲ ماهه شما اکنون به قدری بزرگ شده است که می‌تواند مقادیری کمی نوشیدنی شیرین مصرف کند، اما بهتر است از ارائه این نوشیدنی‌ها به او خودداری کنید. او به کالری اضافه‌ای که این نوشیدنی‌ها به بدنش می‌رسانند نیازی ندارد و ممکن است کم کم به جای لذت بردن از آب که انتخاب سالم‌تری است، نوشیدنی‌های شیرین را انتخاب کند. به همین خاطر مهم است که در کنار شیر مادر، آب را به عنوان نوشیدنی به او معرفی کنید. اطمینان حاصل کنید که کل اعضای خانواده، سر میز غذا با نوشیدن آب الگوی مناسبی برای فرزندتان باشند. شما نیز در هر وعده غذایی یک فنجان آب به او داده و در باقی ساعات روز نیز به او آب بدهید. 
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.