ماه دوم بارداری

ماه دوم بارداری

آخرین عادت ماهیانه‌ام را ۷ تا ۱۰ هفته پیش داشتم، بنابراین الان بین هفته پنجم تا هفته هشتم بارداری هستم. دیگر شکی در بارداری من نیست. خیلی دوست دارم زودتر این موضوع را به همه اعلام کنم.

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

صورتش به‌تدریج شکل می‌گیرد: چشم‌ها، گوش‌ها، بینی، دهان و زبان و حتی ریشه دندان‌ها. سر او به طور کامل شکل گرفته است و دو برابر بدنش شده است. این مرحله، مرحله کلیدی شکل‌گیری حواس اوست: از انتهای هفته هفتم به بعد، عصب‌های نوری قادر هستند تا تغییرات شدت نور را حس کنند. تمامی اندام او در جای خودش هستند – برخی بسیار کوچک و برخی بسیار بزرگ. ریه و دستگاه گوارش او با سرعت زیادی تکامل می‌یابند. قلب او آن‌قدر بزرگ شده که یک برآمدگی در قسمت شکم او ایجاد کرده است! کبد او نیز فضای بزرگی را اشغال کرده است.بدن کودک شما به سرعت در حال تغییر است: ستون فقرات او در حال شکل‌گیری است، دست‌ها و پاهای او نیز دارند بلند می‌شوند، ابروهایش نمایان می‌شوند، انگشت‌های دست و پای او نیز در حال درآمدن است... الان دیگر مثل یک نمونه مینیاتوری از انسان است!عضله‌های کودک شما نیز رشد کرده‌اند و شروع به تکان خوردن ناخودآگاه می‌کنند... تکان خوردن او ممکن است در زمان سونوگرافی مشخص باشد (این سونوگرافی معمولاً در هفته‌های نهم تا یازدهم انجام می‌شود). باید تا زمان حس کردن حرکات او، کمی صبور باشید.

تغذیه در ماه دوم بارداری

در ماه دوم بارداری حالت تهوع و استفراغ، مخصوصا در صبح، موضوع نادری نیست! اگر این حالات را دارید، با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از آن، از غذاهای چرب دوری کنید و وعده‌های غذایی خود را تقسیم کرده و یک یا دو میان‌وعده برای خود تنظیم کنید. استفراغ‌های متداوم ممکن است از وزن شما بکاهد. تا زمانی که وزن شما  متعادل است  نگران نباشید. در غیر این صورت با پزشک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از خستگی و ناراحتی ناشی از حالت تهوع در ماه دوم بارداری، صبحانه را فراموش نکنید. اگر صبحانه نخورید، ممکن است ویار بگیرید و انرژی‌تان را در صبح از دست بدهید! بیشتر از هر زمان دیگر به تغذیه متنوع و متعادل نیاز دارید. باید میزان کافی کربوهیدرات (نان، نشاسته مانند سیب زمینی، غلات، حبوبات و ...) به شما برسد تا انرژی بیشتری کسب کنید.

آشامیدن حداقل ۱/۵ لیتر آب را (حتی مقداری بیشتر در تابستان) فراموش نکنید. آب قسمت مهمی از خون شماست، حجم خون از شروع بارداری به منظور نقل و انتقال بین جفت و جنین جهت تغذیه کودک بیشتر شده است. آب به عملکرد مناسب کلیه شما و کودکتان در دفع سموم بدن کمک می‌کند. از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های شیرین گازدار (نوشابه) دوری کنید و مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای را محدود کنید.

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

 

میان‌وعده مناسب در ماه دوم بارداری چیست؟

در این ماه دوم بارداری، میان‌وعده مناسب لبنیات به همراه غلات و آشامیدنی است. برای مثال، ۱ سیب، ۱ تکه نان گندم، یک فنجان چای‌ با شیر و یا یک ساندویچ کوچک شامل پنیر سفید، میوه‌های تکه تکه شده قرمز و بیسکوییت ترد همراه با چای گیاهی. اگر میان‌وعده خوشمزه‌تری می‌خواهید، می‌توانید یک تکه نان گندم، مقداری تربچه و یک تکه گوشت بخورید.

از شیرینی و غذاهای چرب و شیرین دوری کنید. میان‌وعده شما همچنین با تامین مواد غذایی مورد نیازتان، تغذیه دوران بارداری شما را متعادل می‌کند مانند یک تکه شکلات تلخ برای تامین منیزیم و ۱ نارنگی برای تامین ویتامین C. انگشتان کودک شما حالا به طور کامل شکل گرفته‌اند و می‌تواند انگشت شست و اشاره خود را کنترل کند. حتماً خیلی مشتاق دیدن او در اولین سونوگرافی هستید.

دیدگاه

سونیا، ۲۸ ساله، در ماه دوم بارداری: «حالت سرخوشی و خوشحالی‌ام تبدیل به حالت تهوع صبحگاهی شده است. شلوار مورد علاقه‌ام هم دیگر اندازه‌ام نیست. به طور طبیعی فرزندم الان به اندازه انگشت کوچک من است!

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.