ماه هشتم بارداری

ماه هشتم بارداری

آخرین عادت ماهیانه من حدود ۳۳ تا ۳۶ هفته پیش بود، بنابراین در هفته ۳۱ تا هفته ۳۴ بارداری هستم. کودک من برای به دنیا آمدن آماده می‌شود: در حالتی قرار می‌گیرد که سرش به سمت پایین باشد. یک انقباض واقعی را تجربه کردم، اما انقباضی آرام بود. روز خاص نزدیک است!

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

کودک شما در حال رشد است: در دو ماه گذشته، وزنش دو برابر شده و قدش تا ۱۰ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است!

در طول مدت ۸ ماه بارداری، کودک شما به‌طور کامل می‌چرخد تا به حالت مناسب برای تولد برسد که در ۹۵% مواقع سر او به سمت پایین قرار می‌گیرد، انعطاف خوبی پیدا می‌کند و پشت او به سمت چپ خواهد بود. این نشانه‌ها ممکن است در آخرین سونوگرافی مشخص باشند: که با عنوان جهت قرار گرفتن کودک در رحم شناخته می‌شود.

زمانی که منتظر هستید، کودک شما بدن خود را تنظیم می‌کند: استخوان‌هایش محکم می‌شوند، موهایش رشد می‌کنند، پوستش صورتی می‌شود، ناخن‌هایش شکل می‌گیرند. سیستم دفع او شکل گرفته است: کلیه‌اش حدود ۳۰ میلی‌لیتر اوره در ساعت دفع می‌کند. روده‌اش به تدریج با مکونیوم پر می‌شود؛ ماده‌ای تیره و غلیظ. این ماده اولین مدفوع کودک شما پس از تولدش است.

در پایان ماه هشتم بارداری ممکن است کودک به سمت لگن شما حرکت کند. ممکن است دچار کمر درد یا درد شکم شوید. نگران نباشید، این درد عادی است: مفصل‌های لگن شما به تدریج شل می‌شوند تا اجازه دهند کودک خارج شود.

تغذیه در ماه هشتم بارداری

در این مرحله، کودک شما به طور متوسط ۲۰۰ گرم در هفته افزایش وزن پیدا می‌کند. اکنون تغذیه مناسب برای رشد کافی کودک از هر زمان دیگری مهم‌تر است! شما هم به انرژی کافی نیاز دارید تا از این آخرین مرحله عبور کنید. بدن شما نیاز دارد تا انرژی کافی برای زایمان و دوره شیردهی را داشته باشد. به همین دلیل، اکنون موقع خوبی برای رژیم گرفتن نیست.در طول این دو ماه آخر، مراقب میان‌وعده‌های خود باشید! اگر شاغل هستید اکنون مرخصی زایمان خود را شروع خواهید کرد و شاید وسوسه خوردن میان‌وعده‌های متفاوت را داشته باشید. ولی در این مدت باید بیشتر مراقب تغذیه خودتان باشید. از وقت آزاد خود برای قدم‌زدن، خرید میوه‌ها و سبزیجات تازه و پخت و پز آن‌ها استفاده کنید. این مواد غذایی برای شما ویتامین C لازم برای محافظت از سلول‌ها، عروق خونی و جذب بیشتر آهن که برای بازسازی گلبول‌های قرمز لازم دارید را فراهم می‌کند

سوال مخصوص ماه هشتم بارداری: برای آماده شدن جهت شیردهی لازم است چه غذاهایی بخورم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که به کودک خود شیر بدهید، الان زمان آن است که پروتئین، کلسیم، ویتامین D و تمام مواد مغذی ضروری برای تولید شیر با کیفیت بالا برای کودکتان را مصرف کنید (معمولاً غذای مکمل که به شکل آمپول ویتامین D موجود است، توصیه می‌شود. در این مورد حتماً با پزشک خود مشورت کنید). رژیم غذایی متعادل و متنوعی متشکل از میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات، غلات و حبوبات، همراه با پروتئین‌های حیوانی (گوشت، ماهی، تخم مرغ) و چربی‌ها، مخصوصاً اسیدهای چرب داشته باشید. همچنان باید آب زیادی بنوشید: بین ۱/۵ تا ۲ لیتر آب در روز. مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار را محدود کنید و به نوشیدن روزانه دو فنجان قهوه و یا چای اکتفا کنید. شدیدا توصیه می‌شود که در طول مدت بارداری و شیردهی از مصرف الکل خودداری کنید.کودک شما، فضای زیادی از بدن شما را اشغال کرده است – به همین دلیل در ماه آخر بارداری کودک آسایش کمتری در رحم شما دارد. دیافراگم و ریه‌های شما در فشار است و به شما احساس تنگی نفس می‌دهد. صبر داشته باشید، همه چیز در زمان مناسب به بهترین حالت باز می‌گردد.

دیدگاه

سونیا، ۲۸ ساله، در ماه هشتم بارداری: «من زودتر از زمان معمول مرخصی زایمان را درخواست کردم تا زمانی برای آماده‌سازی خودم و همچنین اتاق کودکم داشته باشم. تا الان وزنم ۱۱ کیلو اضافه شده است و به نظر می‌رسد کودکم پس از این وزنش دو برابر خواهد شد. نمی‌دانم جای بیشتر را از کجا بیاورم!»

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.