ماه هفتم بارداری

ماه هفتم بارداری

آخرین عادت ماهیانه‌ام را بین ۲۹ تا ۳۲ هفته پیش داشته‌ام و بنابراین بین هفته ۲۷ تا هفته ۳۰ بارداری هستم. فکر کنم قد کودکم الان به اندازه ساعد دستم است! به زودی در کلاس‌های قبل از زایمان شرکت می‌کنم. می‌دانم که کم‌کم طرز راه رفتنم تغییر خواهد کرد.

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

کودکتان کم‌کم برای تنفس در هوای بیرون آماده می‌شود. حرکات تنفسی او کم‌کم ریتم منظم‌تری به خود می‌گیرند. سیستم تنفسی او حالا کامل شده است، اما هنوز نابالغ است. دمای داخلی بدن او خودش را تنظیم می‌کند تا با دمای بیرون از رحم مطابقت پیدا کند.بدن او، به لطف وجود لایه چربی زیرپوستی، به پر شدن ادامه می‌دهد. پوست او اکنون کمتر چروکیده است. فضای بیشتر و بیشتری را اشغال می‌کند و کمتر می‌تواند تکان بخورد! وقتش را با مکیدن انگشت شستش می‌گذراند و حواس چشایی و بویایی خود را امتحان می‌کند.

چشمانش با مژه‌های بلندی که دارد باز شده‌اند. به زودی از طریق دیواره رحم شما، می‌تواند میزان تغییر نور را متوجه شود. به‌تدریج و به محرک‌های صدای بیرون حساس می‌شود، مخصوصاً به صدای پدر و موسیقی. حتی پاسخ نیز می‌دهد: تکان می‌خورد و ضربان قلبش تندتر می‌شود.

مطلب پیشنهادی: ارتباط با جنین در دوران بارداری

 

تغذیه در ماه هفتم بارداری

آشامیدن زیاد برای میزان خون شما بسیار مهم است: جهت اطمینان از خون رسانی مناسب به جنین حجم خون شما ۱/۵ لیتر افزایش پیدا کرده است. آزمایش خون که میزان غلظت گلبول‌های خون را نشان می‌دهد، ممکن است نشان‌دهنده «کم‌خونی غیر واقعی» باشد. با توجه به این که در دوران بارداری، مقدار پلاسمای خون شما با سرعت بیشتری نسبت به گلبول‌های قرمز افزایش پیدا می‌کند، خیالتان از این بابت راحت باشد. پزشک شما ممکن است آزمایش‌هایی را برای تشخیص کم‌خونی واقعی در کنار این کم‌خونی عادی انجام دهد.

تا انتهای بارداری، میزان تولید گلبول‌های قرمز افزایش پیدا می‌کند تا به میزان متعادل برسد. در این مرحله، باید مایعات زیاد بنوشید و از غذاهای سرشار از آهن مثل گوشت قرمز بیشتر استفاده کنید. حتی اگر لازم باشد، پزشک شما مکمل غذایی نیز تجویز می‌کند.

 

سوال مخصوص ماه هفتم بارداری : آیا در دوران بارداری، اصلاً اجازه ندارم از ماهی خام استفاده کنم؟

بله، مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری در تمام دوران بارداری باید رعایت شوند. پس باید برای مصرف پنیر تولید شده با شیر غیر پاستوریزه، گوشت نیمه‌پخته، خام یا ماهی دودی و غذاهای دریایی خام، کمی صبر کنید. برای جلوگیری از هرگونه خطرات احتمالی ناشی از مصرف غذا حتما قبل از تهیه غذا دست‌هایتان و همچنین میوه‌ها و سبزیجات را به خوبی ضدعفونی کنید. اگر می‌خواهید غذاهای مانده از قبل را بخورید، همیشه آن‌ها را گرم کنید. و یادتان نرود که یخچال را به طور مرتب تمیز کنید.

شما و کودکتان اکنون در مراحل پایانی قرار دارید. تمامی موانع برای رشد از میان برداشته می‌شود و وزن او از حالا تا زمان زایمان، دو برابر می‌شود. به خوبی استراحت کنید و تغذیه‌ای متعادل داشته باشید. کودکتان اشتهای زیادی برای غذا دارد!

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

 

دیدگاه

سونیا، ۲۸ ساله، در ماه هفتم بارداری: «اولین کلاس قبل از زایمان را طی کردم. یاد گرفتم در زمان انقباض‌های آینده، نفس بکشم. عجب برنامه‌ای بود! موسیقی قبل از زایمان را خیلی دوست دارم – واقعا برای من ساخته شده! در موردش بیشتر تحقیق خواهم کرد!»

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.