ماه نهم بارداری

ماه نهم بارداری

آخرین عادت ماهانه را بین ۳۷ تا ۴۱ هفته پیش داشتم و بنابراین بین هفته ۳۱ تا هفته ۳۵ بارداری هستم. با اینکه فکر می‌کنم زمان زایمان هنوز فرا نرسیده، اما حقیقت این است که هر لحظه ممکن است بچه به دنیا بیاید. سفرهایم را محدود کرده‌ام و در حال بستن ساک بیمارستانم هستم. شمارش معکوس شروع شده است!

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

کودک شما حالا آماده مواجهه با دنیای بیرون است. خیلی زیباست که در ماه نهم بارداری: کرک جنین که او را می‌پوشاند، از بین رفته است و مایع ورنیکس که از پوستش محافظت می‌کرده، از بین می‌رود.... چربی ذخیره او الان به میزانی است که میتواند بین دو وعده غذایی تاب بیاورد. کودک شما دیگر الان چاق و چله شده است!سیستم تنفسی و گردش خون او به محض اینکه در تماس با هوا قرار می‌گیرد، شروع به کار می‌کند: که باعث می‌شود کودک شما بتواند به صورت مستقل و بدون نیاز به جفت نفس بکشد. در طول هفته گذشته، کیسه های هوایی ریه از مایع آمنیوتیک خالی و منبسط شده و نایچه او باز می‌شود.با وجود فضای بسیار کم به حرکت و جلب توجه بیشتر ادامه می‌دهد. باید بیشتر صبر کنید: برای کودک شما هنوز بهتر است تا مدت بیشتری در این فضای گرم بماند. هنوز  باید برای روز سرنوشت‌ساز منتظر باشید.

 

تغذیه در ماه نهم بارداری

با نزدیک شدن به زمان زایمان، افزایش استرس کاملاً عادی است. راحت باشید و از زندگی لذت ببرید. به فکر مصرف بیشتر غذاهای مغذی باشید؛ مثل:

  • منیزیم، که در عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه‌ای تاثیر به‌سزایی دارد. منیزیم در برگه میوه‌ها، آب، شکلات تلخ و دیگر مواد غذایی یافت می‌شود.
  • ویتامینB6، برای عملکرد بهتر سیستم عصبی. از غلات گندم، ماءالشعیر، آجیل و موز استفاده کنید.
  • امگا ۳، اسیدهای چرب ضروری که در روغن کلزا، روغن تخم کتان، ماهی‌های چرب (قزل‌آلا، ماهی تن، ساردین و ...) یافت می‌شوند.

فراموش نکنید که از غذا خوردن لذت ببرید (البته با رعایت تعادل!): خوشی و لذت بردن، ترشح اندورفین را تحریک می‌کند؛ هورمونی که حس تندرستی و خوشحالی را ایجاد می‌کند.

 

سوال مخصوص ماه نهم بارداری : هفته گذشته بیش از ۱ کیلو اضافه وزن داشتم. آیا عادی است؟

در ماه نهم بارداری هر چه به زمان زایمان نزدیک می‌شوید، اضافه وزن دوران بارداری بیشتر می‌شود که این امر لازم است. در طول سه ماهه سوم بارداری به‌طور معمول، هر ماه بیش از ۱ کیلو وزن اضافه خواهید کرد. اگر بیشتر از ۱ کیلوگرم در هفته اضافه وزن داشتید، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. این امر می‌تواند به دلیل فشار خون بالا باشد.براساس بیشتر داده‌های بیولوژیکی، زمان زایمان شما در حقیقت یک فاصله زمانی است. زایمان می‌تواند دو هفته زودتر یا دیرتر از تاریخ محاسبه شده باشد. جدای از شرایط تئوری، برای اطمینان از سلامت کودک  با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است کودک بخواهد زودتر به دنیا بیاید. شجاع باشید – همه چیز به خوبی سپری می‌شود!

دیدگاه

سونیا، ۲۸ ساله، در ماه نهم بارداری: «هر لحظه ممکن است کودکم به دنیا بیاید! همه چیز برای زندگی جدید ما آماده است.  فکرش را که می‌کنیم می‌بینیم خارق‌العاده است که کودک هر زمان که بخواهد، به دنیا خواهد آمد. دیگر نمی‌توانم برای داشتن و در آغوش گرفتنش صبر کنم.»

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.