نقش پدر در دنیای امروز

پدر در دنیای امروز به چه معناست؟

گاهی اوقات برای کسانی که به تازگی پدر شده‌اند دشوار است که جایگاه خود را پیدا کنند. چگونه می‌توانم بین اقتدار پدرانه و دوستی با فرزندم تعادل برقرار کنم؟ چگونه می‌توانم نقش والد بودن را با مادر خانواده تقسیم کنم؟ همه  کسانی که به تازگی پدر شده‌اند همین سؤالات را از خود می‌پرسند!

۱۳۹۶//

پدر باید مهربان‌تر باشد و در زندگی فرزندش حضور بیشتری داشته باشد، زیرا نقش مهمی را در زندگی او ایفا می‌کند، نقشی که فراتر از شخصیتی اقتدارگرا است. پدر باید به بهترین نحو نقش پدرانه خود را ایفا کند!

 

شخصیت پدر در طول زمان تغییر کرده است...

تا پایان قرن بیستم در کشورهای غربی، پدر نشانگر قدرت و اقتدار بود. نقش او در اجتماعی کردن فرزندان غیرقابل انکار بود. در این سیستم سنتی، مادر نیازهای عاطفی فرزندان را رفع می‌کرد و وظیفه مراقبت روزانه از فرزندان را بر‌عهده داشت. با این حال، این شیوه به‌طور گسترده‌ای تغییر یافته است، زیرا امروزه اکثر مادران شاغل هستند. چه تغییری در نقش پدران رخ داده است؟ آنان اغلب با فرزندشان مهربان‌تر هستند و  احساساتشان را نسبت به فرزندشان ابراز می کنند. با این وجود، آنان همچنان نشانگر قدرت و اقتدار هستند که عنصری مهم برای فرزندان محسوب می‌شود. پدران مکمل روابط میان مادر و فرزند نیز هستند و این روابط برای سلامت و آرامش خانواده ضروری است.

خرید کاندوم

 

پیوندی میان خانواده و جامعه

می‌توان گفت پدران جامعه مدرن امروزی می‌توانند به فرزندان خود اعتماد‌به‌نفس را القا کنند، کاری که انجام آن اغلب برای مادران دشوار است: تشویق بچه‌ها به پا گذاشتن در دنیای بیرون، تشویق آنان به اکتشاف. هنگامی که پدر با فرزندان خود بازی می‌کند، در شکستن قوانین یا ترکیب بازی‌ها درنگ نمی‌کند. آنان عاشق شیطنت و سر و صدا کردن هستند و کودک همیشه خواهان انجام این کارهاست!

همچنین پدر الگوی ایجاد ارتباط بین حضور در خانواده و زندگی در جامعه است.

 

هنوز هم جا برای پیشرفت وجود دارد!

اگرچه امروزه برخی از پدران در کارهای خانه مشارکت زیادی دارند، اما آمار و ارقام هنوز هم نوعی عدم تعادل را نشان می‌دهند. امروزه، زنان  نسبت به مردان ساعاتی بیشتری را به امور منزل و مراقبت از فرزندان  اختصاص می دهند.

باید یادآور شد که اغلب مادران به تکالیف فرزندانشان و به‌طور کلی همه چیزهای مربوط به مدرسه رسیدگی می‌کنند، اما اگر پدران نیز در این کار مشارکت کنند، می‌تواند برای کودک سودمندتر باشد! پیدا کردن راهی برای تقسیم نقش‌ها به خود شما بستگی دارد. تکالیف ریاضی با پدر، انگلیسی با مادر، یا تکالیف با مادر و ملاقات معلم و والدین با پدر...

تقسیم نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای زوجین امری مهم محسوب می‌شود، زیرا این امر یک روال روزمره را ایجاد می‌کند که باعث تشکیل ساختار زندگی کودک می‌گردد و در نتیجه باعث اطمینان خاطر وی می‌شود. بنابراین پدران قادرند نقش خود را به‌طور تمام و کمال به ‌انجام رسانند، اما تقسیم نقش‌ها برای مادران نیز ضروری است. یک مادر آرام، کودکی شادتر دارد.

 

دیدگاه

جان، پدر متیو

«هنگامی که پسرم به دنیا آمد، از اینکه نمی‌دانستم چگونه پوشک را تعویض کنم، نگران بودم. پدرم تمایل داشت بگوید که همه این کارها، کار زن‌هاست تا سر‌به‌سر مادرم بگذارد. من چند بار اول کمی خراب‌کاری کردم. متیو حتی زمانی‌ که من سخت مشغول عوض کردن پوشکش بودم، خودش را خیس می‌کرد؛ چون از این کار خوشش می‌آمد. با این حال، حالا دیگر در این کار استاد شده‌ام!»

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.