مسافرت در دوران بارداری

مسافرت در دوران بارداری

من ۴ ماهه باردار هستم و در فکر سفری ۷ روزه به یک منطقه ساحلی هستم. اما یک سؤال هست که ذهنم را مشغول کرده: آیا مسافرت در دوران بارداری با هواپیما برای سلامت خودم و فرزندم ضرری ندارد؟

۱۳۹۶//

بارداری یک بیماری نیست! بنابراین مسافرت در دوران بارداری ممنوع نیست، اما به این شرط که قبل از پرواز، در طول سفر و در مقصد هم اقدامات لازم برای ایمنی و سلامت خود را انجام دهید.

 

موارد منع پزشکی مسافرت در دوران بارداری چیست؟

پزشک شما ممکن است در مواردی مانند موارد زیر به شما توصیه کند که سفر نکنید:

  • اگر دوقلو باردار هستید
  • اگر بارداری شما از جمله بارداری‌های پرخطر باشد: سابقه سقط، خطر زایمان زودرس، فشار خون بالا، دیابت و …

 

مسافرت با خودرو

هیچ مانعی برای رانندگی وجود ندارد، اما باید بدانید که هوشیاری شما تحت تاثیر خستگی ناشی از رانندگی قرار خواهد گرفت. همچنین ممکن است پشت فرمان فضا برای شما کمی تنگ باشد! مهم نیست که شما رانندگی می‌کنید یا اینکه صرفا در خودرو حضور دارید، لازم است تا در مسافرت در دوران بارداری با خودرو بطور منظم استراحت کنید. بستن کمربند ایمنی در هر صورت اجباری است: می‌توانید برای راحتی بیشتر کمربند را در زیر شکم خود قرار بدهید.

 

وسایل نقلیه عمومی

برای نشستن روی صندلی وسایل نقلیه عمومی اصلا درنگ نکنید: وضعیت و نیازهای شما نسبت به دیگران اولویت دارد! طی ماه هفتم بارداری، ماه هشتم بارداری و ماه نهم بارداری تا جایی که می‌توانید، از سفر با وسایل نقلیه عمومی بپرهیزید – به‌خصوص در مواقع شلوغی.

 

مسافرت با هواپیما

بعد از پایان ماه هفتم بارداری، اکثر شرکت‌های هواپیمایی به شما اجازه پرواز نخواهند داد. مسافرت در دوران بارداری و قبل از این دوره با هواپیما خطری برای شما ندارد. به‌خاطر داشته باشید که مرتباً آب بنوشید، در راهروی هواپیما راه بروید و جوراب مخصوص پرواز بپوشید.

 

مسافرت با قطار

مسافرت با قطار کمترین میزان خستگی را ایجاد می‌کند. تا حد امکان با قطار درجه یک سفر کنید، در این صورت فضای بیشتری خواهید داشت، خصوصا برای انجام حرکات کششی پاها.

  • در مسافرت در دوران بارداری از سفر به کشورهایی که امکانات بهداشتی کافی در آن‌ها وجود ندارد خودداری کنید.
  • از مسافرت به کشورهایی که بیماری‌های خاص در آن شایع است (مالاریا، تب زرد و ...) و کشورهایی که بسیار گرم هستند خودداری کنید. اگر علی‌رغم همه این توصیه‌ها، می‌خواهید به این مناطق سفر کنید باید بدانید که واکسن زدن در دوران بارداری منع پزشکی دارد. با پزشک خود برای پیدا کردن بهترین راه‌حل در این مورد مشورت کنید.
  • در مسافرت، غذاهای پخته شده مصرف کنید و آب معدنی بنوشید.
  • از خود در برابر آفتاب و پشه‌ها محافظت کنید.
  • قبل از سفر، آدرس مکان‌های مهم را پیدا و یادداشت کنید، مثل اسم و آدرس بیمارستان‌های محلی و کلینیک‌ها و همینطور مشخصات پزشک و پرونده پزشکی خود را نیز به‌همراه داشته باشید.

 

به‌طور کلی، ترجیحاً در سه ماهه اول (به علت خطر سقط و خستگی) و در سه ماهه سوم (به علت خطر زایمان زودرس و فشار خون بالا) از مسافرت‌های با مسافت طولانی بپرهیزید. 

در مسافرت در دوران بارداری چه شیوه‌هایی از سفر را باید انتخاب کنم؟

همه شیوه‌های مسافرت شبیه به هم نیستند: بعضی خستگی بیشتری ایجاد می‌کنند، درحالی‌که شیوه‌های دیگر تکان و لرزش و شوک به ‌همراه خواهند داشت.

یک بار دیگر تکرار می‌کنیم، هوشمندانه تصمیم بگیرید! قبل از رزرو هتل برای تعطیلات، درباره همه ‌چیز باید با پزشک خود صحبت کنید

آماده رفتن هستید؟ اگر تمام این موارد را به‌خوبی بکار ببرید و رعایت کنید، تعطیلات شما بدون هیچ مشکلی طی خواهد شد. از آخرین سفر رومانتیک خود قبل از تولد فرزندتان، نهایت لذت را ببرید!

 

دیدگاه

هنگامی مسافرت در دوران بارداری با خودرو، کمربند خود را پایین‌تر ببنید، بالای لگن و پشت خود یک کوسن بگذارید تا کمرتان درد نگیرد.

همیشه یک بطری آب، آب‌میوه و میان‌ وعده‌های مغذی ‌همراه خود داشته باشید.

کیسه هوا خودرو را هرگز غیرفعال نکنید، باید به‌خاطر داشته باشید که سرعت واکنش یا عکس‌العمل و هوشیاری شما در زمان بارداری متفاوت است. 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.