پروتین در دوران بارداری

پروتئین در دوران بارداری

انواع پروتئین نقش بسیار حائز اهمیتی در دوران باردرای ایفا می‌کنند، چراکه در شکل‌گیری جنین مورد نیاز هستند. آیا لازم است در طول این ۹ ماه مقادیر بیشتری از پروتئین مصرف کنیم و اینکه بهترین منابع پروتئین کدامند؟

۱۳۹۶//

فواید پروتئین در دوران بارداری در چیست؟

پروتئین برای ساخت سلول‌ها و بازسازی آن‌ها بسیار ضروری است. در مجموع بهتر است پروتئین در دوران بارداری را به میزان بیشتری نسبت به شرایط عادی خود داشته باشید. برای اینکه بهتر بتوانید تصور کنید که چه مقدار پروتئین لازم دارید باید گفت چیزی بیش‌تر از ۳ کیلوگرم گوشت (در کل دوران بارداری).

بعد از ماه اول بارداری، بدن مادر باردار برای ذخیره بیشتر و بهتر این ماده مغذی دچار تغییراتی می‌شود و احتیاجات جنین را جداگانه ذخیره می‌کند. در طول این ۹ ماه مقدار نیاز و مصرف جنین متغیر است: ۰.۷ گرم در هر روز برای ۳ ماه اول، ۳ گرم در هر روز برای ۳ ماهه دوم . ۶ گرم در هر روز برای ۳ ماهه سوم. مقادیر یاد شده تقریبی است و برای اطلاع دقیق با پزشک خود مشورت کنید.

 

در بشقاب من

تغذیه‌ای متعادل و متنوع به شما اجازه می‌دهد تا نیاز بدنتان به پروتئین در دوران بارداری را بصورت طبیعی برطرف کنید. درصورتی‌که بیش‌از‌اندازه پروتئین در دوران بارداری مصرف کنید، به‌صورت طبیعی مقدار اضافی آن از بین می‌رود. البته باید حواستان به کالری و لیپید موجود در گوشتی که می‌خواهید بخورید هم باشد! بنابراین بهتر است که زیاده‌روی نکنید!

بیشتر بخوانید : راه های افزایش شیر مادر | افزایش حجم شیر مادر

دو نوع پروتئین داریم

  • پروتئین حیوانی که در گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی یافت می‌شود.

  • پروتئین گیاهی که در غلات (برنج، گندم، ذرت، جوپرک، جو و ...) و حبوبات (سویا، عدس، لوبیا و ...) یافت می‌شود. البته به این نوع پروتئین، پروتئین ناقص می‌گویند، چراکه برخلاف پروتئین حیوانی همه‌ آمینواسید‌های ضروری را ندارند. مثلا حبوبات متیونین کمتر و لیسین بیشتری دارند و در غلات برعکس است. این دو گروه مکمل یکدیگر هستند، البته درصورتی‌که همراه با هم مصرف شوند! ۳/۲ غلات و ۳/۱ حبوبات نسبت کاملا مناسبی است.

درصورتی‌ که گیاه‌‌خوار هستید، مطمئن شوید که به‌اندازه کافی ماهی، تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنی مصرف می‌کنید. برخی از گیاه‌خواران ماهی هم نمی‌خورند این بدان معنی است که باید روی تخم‌مرغ و فرآورده‌های لبنی متمرکز شوند. روزهایی که ماهی نمی‌خورید، غلات و حبوبات را ترکیب کنید تا نیاز بدنتان به آمینواسید و پروتئین در دوران بارداری برطرف شود. برای پیش‌گیری از کمبود آهن در دوران بارداری (اصلی‌ترین منبع آهن گوشت است) از منابع دیگر هم استفاده کنید: تخم‌مرغ، حبوبات، سبزی، میوه خشک و ... این مواد را با انواع غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند ترکیب کنید تا به جذب آهن بدنتان کمک کند.

اگر وگان هستید، یعنی اگر هیچ غذایی که پایه حیوانی داشته باشد را مصرف نمی‌کنید (گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی) احتمال اینکه با کمبود شدید آهن، پروتئین و ویتامین B12 مواجه شوید بسیار بالاست. در این موارد بهتر است با پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید :  گرفتن آروغ نوزاد

دیدگاه

آیا می‌دانید؟ مواد غذایی که سرشار از پروتئین هستند، چربی هم دارند اما نه با کیفیتی یکسان. چربی‌های امگا ۳، که رشد جمجمه را در جنین تقویت می‌کنند، بهتر هستند و در ماهی‌های چرب مانند ساردین، ماهی تن یا ماهی آزاد (سالمون) یافت می‌شود که منبع پروتئین در دوران بارداری نیز محسوب می‌شوند. 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.