آیا برای بچه دار شدن آماده‌اید؟

به‌تازگی متوجه شدم که باردار هستم: بسیار شاد و خشنودم اما سؤالات زیادی فکر مرا مشغول کرده است. آیا من آماده مادر بودن هستم؟ آیا ما مادر و پدر خوبی خواهیم بود؟ آیا من هم غریزه مادری خواهم داشت؟ خوشبختانه  در دوران بارداری ۹ ماه فرصت دارید تا برای یک عمر زندگی با فرزندتان آماده شوید.

۱۳۹۶//

باردار بودن، تجربه شگفت‌انگیزی است. همینطور مادر و یا پدر شدن! اما همه این‌ها با هم و همزمان اتفاق نمی‌افتند: این فرآیند مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود و برخی از این سؤالات هم اجتناب‌ناپذیر و طبیعی هستند.

 

یادگیری برای مادر بودن

دوران بارداری دوره‌ای است پر از فراز و نشیب و مشکلات: بدن شما در حال تغییر است، هورمون‌های شما زیاد شده‌اند و حساسیت‌ شما را هم افزایش داده‌اند. بعلاوه، در کنار همه این‌ها خستگی مفرط و چند مورد اختلال خفیف نیز ممکن است کمی اذیتتان کنند. طبیعی است که نگران و مضطرب شوید. معلق بودن میان هیجان و شعف در کنار اندوه و نگرانی. حتی اگر راحت‌ترین بارداری را هم داشته باشید، باز هم از این مراحل گذر خواهید کرد.

در طول این ۹ ماه، شما به‌اندازه کافی زمان خواهید داشت تا سؤال‌های زیادی از خودتان بپرسید که این هم بخشی از یک فرآیند و روند طبیعی است: این‌چنین است که به‌تدریج خود را یک مادر تعریف می‌کنید. برای کمک به خودتان بهتر است در این مورد با دوستان، مادر و یا مشاور خود صحبت کنید.

 

پس پدر در همه این ماجراها کجا قرار دارد؟

برای پدر، این موضوع خاص‌تر است. حتی اگر بصورت فعال و منظم هم در طول دوران بارداری شرکت داشته باشد، باز هم از بیرون این فرآیند را نظاره می‌کند. پدر نمی‌تواند با تکیه بر حواس فیزیکی خودش به پدر بودن خو بگیرد، بلکه باید از تخیل خودش کمک بگیرد.

البته ممکن است دیدن اینکه شما این همه در حال تغییر هستید، برای او سخت باشد، چرا که خود را در کمک کردن به شما ناتوان می‌بیند و اینطور فکر می‌کند که کاری از دستش ساخته نیست. اینجا دیگر وظیفه شماست که نقش و جایگاهش را در این روند به او یادآوری کنید. شرکت در کلاس‌های قبل از زایمان، بهترین شیوه برای دخالت دادن او در این دوران هیجان‌انگیز است.

غریزه پدری هیچ اصل یا قانون مشخصی ندارد: بعضی از آقایان از همان زمانی که متوجه می‌شوند همسرشان باردار است احساس پدر بودن می‌کنند، درحالی‌که بقیه شاید این را برای اولین بار در اتاق سونوگرافی و یا هنگامی که برای اولین بار حرکت کردن جنین را احساس می‌کنند، حس کنند. این در حالی است که بقیه این حس را زمانی پیدا خواهند کرد که در اتاق زایمان هستند یا برای اولین بار فرزندشان را حمام می‌کنند.

 

چطور می‌توانیم خود را برای بچه دار شدن آماده کنیم؟

در طی این ۹ ماه، به‌‌اندازه کافی زمان خواهید داشت تا به این فکر که قرار است پدر و مادر شوید، عادت کنید. شما از همان ابتدا مادر یا پدر به دنیا نیامده‌اید، بلکه در طول یک فرآیند پدر یا مادر خواهید شد: نگرش جدیدی به نقش والدین برپایه همین شعار شکل گرفته است. این نگرش در طول کلاس‌های قبل از زایمان آموزش داده می‌شود، این روزها این کلاس‌ها بیشتر جنبه کسب آمادگی برای زایمان و پدر و مادر شدن گرفته‌اند.

رواج و موفقیت کلاس‌های بارداری که برپایه ایجاد رابطه‌ای حسی با فرزند قبل از زایمان قرار دارد، نیز بیان‌گر این نگرش است.

هیچ دستورالعملی برای پدر یا مادر شدن وجود ندارد. این امر بستگی به هر فرد دارد که چگونه براساس غریزه‌اش عمل می‌کند. به خودتان اطمینان داشته باشید و باور کنید همه‌چیز طبیعی پیش خواهد رفت!

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.​

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.